در چارچوب سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌خصوصی، شرکت مادرتخصصی مخابرات ایران در زمره شرکت‌های قابل واگذاری قرار گرفته است.

در پی آن، شرکت مخابرات ایران تصمیم دارد ساختار مالی خود را از طریق تبدیل ودایع مشترکان به سهام، اصلاح کند.
طبق برآورد‌های اولیه قرار است در صورت تبدیل ودایع به سهام بیش از یک‌سوم سهام شرکت مخابرات به مشترکان فعلی واگذار شود.
این امر می‌تواند مولفه قابل‌توجهی برای ورود شرکت مخابرات به بورس باشد. زیرا در این صورت میزان سهام شناور شرکت افزایش می‌یابد.
همچنین، سهامداران این امکان را دارند که دارایی خود را که در گذشته قابلیت نقدشوندگی نداشته، با احتساب سود در بازار دادوستد کنند.از سوی دیگر، طبق قانون، شرکت‌های بورسی باید در قبال عملکرد خود، به سهامداران پاسخگو باشند، بنابراین شرکت مخابرات نیز در صورت تبدیل شدن به سهامی عام، باید عملکرد خود را بهبود بخشد تا بتواند خواسته‌های سهامداران خود را تامین کند.
حال بحث بر سر نحوه تبدیل ودایع مشترکان به سهام است. اینکه ودیعه مشترکانی که سال‌ها قبل بابت خرید تلفن به مخابرات پرداخت شده چگونه محاسبه می‌شود؟
با توجه به فاصله زمانی بین پرداخت‌های مشترکان بابت ودیعه، گروهی معتقدند این ودایع باید با توجه به دوره‌های زمانی مختلف، ‌به روز شود.
این امر از دو طریق ممکن است: ‌روش نخست پرداخت سود به ودایع مشترکان و روش دیگر، تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت و تقسیم مازاد آن بین دولت و مشترکان است که هر دو روش با اشکالات جدی همراه خواهد بود.
در روش نخست چون شرکت مخابرات از مشترکان وام دریافت نکرده، هزینه‌ای بابت آن منظور نشده است و به طبع در قیمت مکالمات نیز محاسبه نشده است، پس شرکت مخابرات در صورت دریافت وام از مشترکان باید هزینه بالاتری از مشترکان دریافت می‌کرد که این‌گونه نبوده است.
بنابراین پرداخت سود از محل ودایع مستلزم محاسبه مجدد نرخ مکالمه سال‌های قبل مشترکان است که امری نشدنی است.
همچنین در روش دوم، محاسبه ارزش دارایی‌های روز مخابرات و تعیین سهم مشترکان با وجود تفاوت زمانی پرداخت ودایع غیرممکن است، زیرا برخی از دارایی‌های موجود شرکت در گذشته از ارزش بالاتری نسبت به زمان حال برخوردار بوده، اما در‌حال‌حاضر به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی آنها،‌ ارزش چندانی ندارد.
از سوی دیگر، تجهیزات جدید شرکت از طریق ودایع مشترکان جدید خریداری شده است، بنابراین نمی‌توان سهم مشترکان جدید و قدیم را در این شرکت از طریق به روز کردن ودایع مشخص کرد.
سوال اینجا است که آیا فرآیند خصوصی‌سازی شرکت مخابرات و تبدیل ودایع مشترکان به سهام به دلیل عدم امکان به روز کردن ارزش ودایع مشترکان باید متوقف شود؟ پیشنهاد می‌شود به منظور جلب رضایت مشترکان، سهامی که باید به آنها واگذار شود با نرخ‌های ترجیحی و اعمال تخفیف محاسبه شود.