309 شرکت مشمول واگذاری‌های اصل 44

گروه بورس- مجید اسکندری: تعداد شرکت‌های قابل واگذاری از ۲۰۰ به ۳۰۹ شرکت افزایش یافته است. ناصر پرتوی، دبیر اجرایی هم‌اندیشی بورس و اصل ۴۴ با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر آمارهای متفاوتی از شرکت‌های قابل واگذاری موجود است، اما تعداد ۳۰۹ شرکت صحیح‌تر از بقیه است.

این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارند و یکی از مهم‌ترین آنها «ایمیدرو» است که قرار است همه شرکت‌های زیرمجموعه‌اش واگذار شوند.

وی درباره روند اجرای اصل ۴۴ گفت: از زمان صدور فرمان رهبری تاکنون، به‌رغم تاکیدهای فراوان، تغییری در روند خصوصی‌سازی مشاهده نشده است.

این مساله دلایل گوناگونی دارد. نخست‌ اینکه مدیران شرکت‌های مشمول واگذاری، تمایل چندانی برای خصوصی شدن مجموعه تحت مدیریت خود ندارند.

همچنین سازمان خصوصی‌سازی به عنوان مسوول واگذاری، برای پیدا کردن قیمت واقعی سهام، سخت در تلاش هستند و بیم آن دارند که پس از واگذاری مورد اتهام قرار نگیرند.

پرتوی در ادامه افزود: روش قیمت‌گذاری در حال حاضر بر مبنای تئوری و علمی استوار است که روش مناسبی نیست، البته به تازگی برای کشف قیمت یک سهم، ۵درصد از آن را عرضه می‌کنند تا قیمت از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا به دست آید.

وی ادامه داد: مدیران رده اول کشور، به طور کامل با خصوصی‌سازی موافقند حتی اگر با اشتباه همراه باشد.

به نظر اینجانب نیز در خصوصی‌سازی، اولویت با سرعت عمل است البته تاکید می‌کنم که سهام نباید به صورت عمده واگذار شود تا مردم نیز بتوانند سهام واگذار شده را خریداری کنند، حتی اگر قیمت واگذاری از ارزش واقعی سهم کمتر باشد.

دبیر کل انجمن حسابداری ایران تصریح کرد: چنانچه سهام شرکت‌های قابل واگذاری به صورت عمده واگذار شود، به طور قطع، خریداران آن وابستگی دولتی دارند و در این صورت خصوصی‌سازی واقعی انجام نشده است.پرتوی سپس به جایگاه بورس و اجرای اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: اولین شرط واگذاری سهام، شفاف‌سازی و دومین شرط، مشارکت عموم مردم در روند واگذاری است که این دو، از طریق بورس قابل انجام است.

وی درباره نقش دولت در خصوصی‌سازی گفت: دولت باید بنگاه‌داری را کنار بگذارد و به جای آن هدایت و نظارت را برعهده‌ بگیرد.

در حال حاضر لایحه اجرای اصل ۴۴ از سوی دولت به مجلس ارائه شده وکلیات آن به تصویب رسیده است و امیدواریم براساس آن، خصوصی‌سازی انجام شود.

دبیر اجرایی هم‌اندیشی اصل ۴۴ در ادامه گفت: شرکت‌ها در روند واگذاری، ابتدا باید در بورس پذیرفته شوند، به این منظور باید ساختار اقتصادی، مالی و حسابداری آنها اصلاح و دیدگاه‌های مدیران آنها نیز با فرمان خصوصی‌سازی همسو شود که این اصلاح ساختار و شفاف‌سازی، تنها در توان حسابداران رسمی است.

پرتوی در خصوص مسائل بعد از واگذاری گفت: پس از عرضه سهام، بالطبع مسائلی از قبیل مشکلات عملیاتی، مالی و حسابداری، امنیت سرمایه‌گذاران جدید و اجازه فعالیت بخش‌خصوصی پیش خواهد آمد که برای جلوگیری از تبعات احتمالی باید ضمن پشتیبانی از بخش‌خصوصی، بازار سرمایه توسعه یابد.

وی درباره محورهای هم‌اندیشی بورس و اصل ۴۴ گفت: این هم‌اندیشی در چهار محور کلی شامل مزایای واگذاری سهام از طریق بورس، آماده‌سازی شرکت‌ها برای واگذاری، چگونگی عرضه سهام در بورس و موضوعات بعد از واگذاری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۸۶ در مرکز همایش‌های رازی تهران توسط شرکت بورس اوراق بهادار با مشارکت سازمان بورس، انجمن حسابداری ایران، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن، شرکت‌های ملی نفت، فولاد مبارکه، چادرملو و موسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

پرتوی افزود: نحوه برگزاری این هم‌اندیشی با سایر همایش‌ها متفاوت و به صورت سخنرانی و نقد خواهد بود و مخاطبان آن استادان اقتصاد، مالی و حسابداری کشور، حسابرسان معتمد بورس، مقام‌های مسوول و شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ خواهند بود.

همچنین از اقتصاددانان، نمایندگان مجلس، حسابرسان، وزیر اقتصاد، کارگزاران بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای سخنرانی در این هم‌اندیشی دعوت به عمل آمده است. وی درباره اهمیت برگزاری این نشست‌ها گفت: این نشست‌ها موجب افزایش آگاهی‌های عمومی و گسترش بازار سرمایه می‌شود، ضمن اینکه بورس و حسابرسان باید در تعامل مستقیم با یکدیگر باشند تا اطلاعات منتشر شده، شفاف‌تر باشد.