گروه بورس- یک مقام ارشد دولتی می‌گوید: بر‌اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله، دولت باید ۳هزار و ۷۰۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در مدت ۲۰ سال در کشور انجام دهد که از این مقدار یک‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود‌، بنابراین باید سالانه ۷۰ تا ۸۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صورت گیرد. غلامرضا حیدری کرد‌زنگنه، ثبات قوانین و تصمیم‌گیری در اجرای سیاست‌ها را مدنظر قرار داد و افزود: اگر ثبات نباشد، کسی اعتماد به سرمایه‌گذاری نخواهد کرد، همچنین اگر ثبات تصمیم‌گیری مرتب تغییر کند، اعتماد از دست خواهد رفت که در مرحله نخست باید این مساله را از دولتمردان شروع کنیم.

به گزارش «ایسنا»، وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولتمردان تغییر نگرش را انجام می‌دهند؟ توضیح داد: در‌حال‌حاضر ما تمرین می‌کنیم، اما خوشبختانه در راس نظام این اعتقاد وجود دارد‌، تا آنجا که افزایش ثروت ملی حق تقدم برعدالت اجتماعی یاد شده است. کرد‌زنگنه ادامه داد: واگذاری را حل مشکل می‌دانیم‌، در حالی که بنگاه اقتصادی باید کارا هم باشد. مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که در ایران چه مدلی از خصوصی‌سازی به کار برده شده است؟ گفت: مدل ما قانون اساسی است، ما از معدود کشور‌هایی هستیم که اقتصاد سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی داریم، این امر مثبت است و جلوی انحصار را خواهد گرفت‌، اما شکاف بین بخش‌ها زیاد بوده و زمان زیادی نیاز داریم که این شکاف‌ها را از بین ببریم. وی به عرضه تدریجی سهام اشاره کرد و گفت: عرضه تدریجی جواب مثبت خواهد داد. ما در بورس مشکل داریم، عرضه وجود دارد، اما اگر میزان آن را بیشتر کنیم تقاضای داخلی جواب نخواهد داد. مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر نه تنها قانون سرمایه‌گذاری خارجی، بلکه قانون بازار اوراق بهادار را هم داریم، اما متاسفانه عوامل روانی و فرهنگی و جو حاکم بر جامعه نمی‌گذارد قانون به خوبی اجرایی شود.

اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اعلام کرد‌: اصلاحیه آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی به زودی به هیات دولت تقدیم می‌شود. افزون بر این سایت رسمی بورس تهران «سنا» نیز به نقل از دکتر علی صالح‌آبادی اعلام کرد: ما به عرضه سهام در بورس‌های خارجی علاقه‌مند هستیم، ولی برای استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی‌، به قوانین روشن‌تری نیاز داریم‌.

وی این موضوع را در سه بخش عرضه سهام شرکت‌های پذیرفته شده بورس در بورس‌های خارجی‌، عرضه سهام پذیرش شده بورس‌های خارجی در بورس کشور و صدور مجوز خرید سهام در بورس تهران به اشخاص حقیقی یا حقوقی خارجی یا ایجاد شعبه ای از بورس در کشورهای دیگر تقسیم‌بندی و خاطرنشان کرد‌: روش‌های اول و سوم درباره موضوع اصل ۴۴ می‌تواند مفید واقع شود، ولی قوانین سرمایه‌گذاری خارجی درباره سهام بورس مسکوت است و تنها یک آیین‌نامه در این خصوص وجود دارد .وی یادآور شد: بر اساس این آیین‌نامه‌، سرمایه‌گذاران خارجی باید از سازمان سرمایه‌گذاری مجوز دریافت کنند، در حالی که این سازمان معتقد است که صدور مجوز فقط راجع به مواردی است که اشخاص خارجی می‌خواهند از پوشش‌های حمایتی بهره‌مند شوند‌.