مردم چگونه ودایع تلفن را به سهام مخابرات تبدیل کنند؟

گروه بورس- تازه‌ترین خبرها درباره نحوه تبدیل ودایع مشترکان شرکت مخابرات به سهام منتشر شد. واگذاری شرکت مخابرات که بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ کشور لقب گرفته، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است. رییس سازمان خصوصی‌سازی از قطعی نبودن تبدیل ودایع به سهام سخن می‌گوید، در حالی که شرکت مخابرات در خبری نرخ ودایع مشترکان تلفن‌های ثابت و سیار را اعلام می‌کند. اما سخنان مدیرعامل شرکت بورس که به مشترکان توصیه می‌کند ودایع خود را به سهام تبدیل کنند، قطعه دیگر پازل خصوصی‌سازی مخابرات را تکمیل می‌کند. غلامرضا حیدری کرد زنگنه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کمیته ای تشکیل شده که در مورد تبدیل ودایع مردم به سهام تصمیم گیری کنند. وی افزود: تبدیل ودایع مردم به سهام تنها به عنوان یک گزینه در کمیته مطرح است. سیدمهدی عقدایی نیز پیش از این گفته بود: شرکت مخابرات هنوز به بورس وارد نشده تا قیمت‌گذاری شود. وی با بیان اینکه شرکت مخابرات جزو شرکت‌های صدر اصل ۴۴ است؛ افزود: قرار است تا شهریور مساله پذیرش شرکت مخابرات در بورس حل شود و بعد از آن سهام شرکت قیمت گذاری می‌شود. عقدایی با اشاره به ودایع مردم در نزد شرکت مخابرات، خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم بخواهند خط تلفن خود را به مخابرات واگذار کنند، می‌توانند ودایع خود را پس گیرند.

وی ادامه داد: مخابرات در حال انجام کار کارشناسی است، برای اینکه مشخص کند ودایع مردم می‌تواند به سهام تبدیل شود یا خیر؟ یادآور می‌شود در حال حاضر بیش از ۳۸‌میلیون مشترک تلفن ثابت و همراه دولتی در سراسر کشور وجود دارد.

اعلام نرخ ودایع مشترکان تلفن برای ورود به بورس

در همین حال شرکت مخابرات ایران شرح ودیعه مشترکان تلفن ثابت و همراه را اعلام کرده است. طبق این اعلام، ودیعه مشترکانی که در آخرین ثبت‌نام سیم‌کارت دولتی در بهمن‌ماه سال ۸۵ و با مبلغ ۲۸۸‌هزار تومان نام‌نویسی کردند با کسر هزینه‌های مورد نظر ازجمله مالیات و توسعه روستایی، ۱۸۰‌هزار تومان برای تبدیل به سهام و ارائه در بورس خواهد بود.

۲۹۰هزار تومان، ودیعه‌ای برای سه دوره

مدیر کل روابط عمومی‌شرکت مخابرات ایران، در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان این مطلب اظهار کرد: مشترکانی که در مرحله اول با مبلغ ۶۰۰‌هزار تومان نسبت به ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن‌همراه اقدام کرده‌ و‌ از این مبلغ ۱۰۰‌هزار تومان را بابت گوشی تلفن‌همراه پرداختند، چنانچه هزینه‌ها، ازجمله مالیات و توسعه روستایی را کسر کنیم، مبلغ ۲۹۰‌هزار تومان به عنوان ودیعه نزد شرکت مخابرات ایران دارند. داود زارعیان افزود: در مرحله دوم ثبت‌نام هزینه گوشی حذف شد و ثبت‌نام با مبلغ ۵۰۰‌هزار تومان انجام گرفت که از این مبلغ پس از کسر مالیات و هزینه‌هایی مانند توسعه روستایی، ودیعه این مشترکان برای تبدیل به سهام در بورس نیز ۲۹۰‌هزار تومان است. به گفته او، در مرحله سوم که ثبت‌نام با مبلغ ۴۴۰‌هزار تومان انجام شد، پس از کسر هزینه‌های مذکور، ودیعه این مشترکان همان ۲۹۰‌هزار تومان است؛ چراکه در این دوره‌درصد مالیات نسبت به دوره‌های گذشته کاهش یافته بود، بر این اساس ودیعه ۲۹۰‌هزار تومانی برای مشترکانی است که از ابتدای اولین ثبت‌نام تلفن‌همراه در کشور تا پایان سال ۸۳ ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.

ودیعه سال۸۴

زارعیان ادامه داد:‌ اما با توجه به این که در سال ۸۴، ثبت نام تلفن‌همراه با مبلغ ۳۶۰‌هزار تومان انجام گرفت، از این مبلغ پس از کسر هزینه‌های مورد نظر ۲۳۲‌هزار تومان به عنوان ودیعه مشترک نزد مخابرات قرار گرفته است.

وی درباره ودایع تلفن ثابت نیز گفت: ودایع تلفن ثابت قبل از انقلاب با ودیعه‌ای در حدود دو‌هزار و ۲۰۰ تومان آغاز شده و در حال حاضر این ودیعه در حدود ۱۰۰‌هزار تومان است.

او گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰‌درصد واگذاری‌ها در سال‌های بعد از انقلاب انجام شده است و به ویژه از سال ۶۴ به بعد، عمده ودایع تلفن ثابت در تهران در حدود ۱۰۰‌هزار تومان و در شهرهای متوسط ۸۰‌هزار تومان و در روستاها کمتر از این مبلغ است.

توصیه مدیرعامل شرکت بورس به مشترکان مخابرات

مدیرعامل شرکت بورس در گفت‌وگو با ایسنا به مشترکان مخابرات توصیه کرد که از فرصت پیش آمده استفاده کرده و ودایع تلفن‌همراه و ثابت خود را به سهام تبدیل کنند. دکتر علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، در راستای تبدیل ودیعه مشترکان مخابرات به سهام، با بیان اینکه در این زمینه باید از شرکت مخابرات تقدیر کرد، گفت: این امر در راستای ظرفیت‌سازی و جذب واگذاری شرکت صورت گرفته و ایده بسیار خوبی است. وی با اشاره به این که پولی که بابت تلفن همراه و ثابت به مخابرات داده می‌شود، ودیعه بوده و در حساب بدهی در دفاتر شرکت‌های مخابرات استانی و ارتباطات سیار ثبت شده است، گفت: اما شرکت مخابرات به انتخاب مشترکانش، این ودایع را به سرمایه تبدیل خواهد کرد. رحمانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه ودایع ثبت شده در نزد مخابرات براساس سالی که پول‌ها واریز شده متفاوت است، آیا این امر باعث متضرر شدن افرادی که سهام این ودایع را دریافت خواهند کرد نخواهد شد، گفت: در بسیاری از کشور‌های دنیا اوراق بدهی قابل تبدیل به سهامی‌ منتشر می‌شود، بنابراین هر کسی به میزان پولی که داده در توسعه و موفقیت شرکت مخابرات سهیم خواهد شد.

ودیعه صفر

وی به حاکم شدن سیستم با ودیعه صفر اشاره کرد و افزود: احتمالا از این پس دیگر از مردم ودیعه‌ای دریافت نخواهد شد. مدیرعامل شرکت بورس، درباره جوابگویی بورس اوراق‌بهادار در قبال سهامداران این شرکت گفت: این مقوله اصلا مهم نخواهد بود، زیرا شرکت مخابرات قرار است که وارد بورس شود، بنابراین به طور قطع این ظرفیت وجود خواهد داشت.

ودیعه با ارزش افزوده

رحمانی با اشاره به این که پول تاکنون به صورت مجانی در اختیار شرکت مخابرات بوده و بابت آن مردم سودی دریافت نمی‌کردند، گفت: با این کار این ودایع به سرمایه تبدیل خواهد شد، کارایی بعدی عملیاتی شرکت مخابرات مهم است، یعنی با استقرار مدیران بعدی دیگر پولی در اختیارشان قرار ندارد. این ودایع تبدیل به سهام شده و سهامدار سود مطالبه خواهد کرد که با این وجود ارزش آن نیز افزایش خواهد یافت. وی در ادامه تاکید کرد: در کمیته‌ای که در این زمینه تشکیل شده فعالیت‌های مطلوبی انجام شده است، بنابراین توصیه می‌کنم مردم از این فرصت استفاده کنند و ودایع خود را به سهام تبدیل کنند. رحمانی همچنین تشویق به این کار و رو آوردن شرکت‌های آب و برق به این سمت را نیز مورد تاکید قرار داد.