رضا خادمی
گروه بورس- پیش‌بینی روند نرخ برابری یورو برابر دلار دلایل تضعیف دلار در برابر یورو، سطح انرژی و پتانسیل تقویت یورو در برابر سایر ارزها، بیشترین زمان برای ورود به بازار جهت خرید، احتمال ریزش‌های قریب‌الوقوع، حل پارادوکس تقویت دلار در برابر یورو و یا بالعکس از جمله پرسش‌هایی است که در تحلیل، فراروی شما، «رضا خادمی» تحلیلگر تکنیکالیست فارکس در پی تشریح آنها است.

سعی بر آن داریم تا با استفاده از روش‌های تحلیلی که تا حال کمتر مورد توجه قرار گرفته، تحلیلی بر بازارهای بین‌المللی داشته باشیم و در عین حال بازارهای بیشتری را مورد مطالعه قرار دهیم. ابتدا بازارها را با روش تئوری موج‌الیوت تحلیل کرده و به وسیله intermarket سعی به یافتن ارتباط بین آنها خواهیم کرد.
۱. ابتدا تحلیل الیوتی جفت ارزUSD/ Eur : از ابتدای سال ۲۰۰۵ تا انتهای آن یک موج ریزشی واضح وجود دارد، از دیدگاه موج‌الیوت این یک موج بی قاعده بوده (irregular flat) که تکمیل‌کننده موج ۴ است.
از ابتدای سال 2006 تا حال نمودار Eur مشغول به تکمیل آخرین موج صعودی خود است، که پس از تکمیل آن نوبت به ریزش ارزش Eur مقابل دلار است حال سوال این است که خاتمه حرکت صعودی Eur در چه قیمتی و در چه زمانی می‌باشد. به عبارت ساده‌تر موج 5 چه زمانی به پایان می‌رسد؟
حرکت صعودی یورو از۲۷/۱۰/۲۰۰۰ تا۲۰/۱۱/۲۰۰۵ نشان می‌دهد که به صورت متوسط در حدود ۱۲واحد هر هفته افزایش داشته است.
(721/ 3×5/ 3)
به‌رغم وجود دیورژانس واضح در نمودارهای هفتگی و ماهانه و تکمیل شدن ظاهری موج ۵ چه در مورد Eur و چه در مورد GBP به عقیده بنده بنا به محاسبات، فعلا زمان ریزش Eur فرا نرسیده و Eur امکان افزایش تا قیمت۳۸۰۰/۱ یا ۴۰۰۰/۱ را نیز دارد.
بهترین زمان جهت Sell کردن و سوار شدن به موج نزولی قریب الوقوع Eur زمانی است که خط روند هفتگی صعودی آن شکسته شده و زیر آن بسته شود. پس بهتر است تا فرا رسیدن زمان آن صبر پیشه کنیم. بعد از شکست می‌توان در حدود یک تا دو سال منتظر ریزشی بین 2000 تا 3000 Point پر برکت بود.
نمودار DJIA (شاخص داو) نیز در شکل زیر شرایط مشابهی را تداعی می‌کند.
وجود دیورژانس، اتمام ظاهری موج 5 و غیره نیز حکایت از ریزشی قریب‌الوقوع دارند. اما بهترین کار صبر تا شکسته شدن خط روند صعودی و بسته شدن زیر آن است. علت اصرار به خط روند این است که هر دو این امواج صعودی احتمالا موج‌های وسط یک Flat بی‌قاعده بوده (دو مورد Eur احتمال کمتر است) و تا قبل از تکمیل شدن پیمانه زمانی و قیمتی با سرعت به سمت بالا حرکت می‌کنند. اما در صورت تکمیل سریعا تغییر جهت داده و به سمت پایین حرکت می‌کنند. کم خطر‌ترین استراتژی، صبر تا زمان شکسته شدن خط روند صعودی است. نتیجه‌گیری آنکه، با توجه به تحلیل تکنیکی هر دو نمودار Eur/ USD, DJIA طی هفته‌های آتی شروع به ریزش خواهند کرد.


تحلیل intrmarket
حال سوال اساسی این است که نوسانات آتی به بازارهای مختلف چگونه اثر خواهد گذاشت. از یک سو براساس تحلیل های ما بازار سهام ایالات متحده شاهد ریزشی فراگیر خواهد بود که خود باعث عرضه شدید دلار و به دنبال آن کاهش ارزش دلار را درپی خواهد داشت. از سوی دیگر نمودار Eur/USD بیانگر کاهش ارزش
Eur/ USD است. یعنی تقویت دلار. این پارادوکس چگونه حل می‌شود؟ کلید این معما در افزایش قیمت اوراق قرضه کشورها (عمدتا ایالات متحده) است. در واقع توالی نوسانات قیمت به‌ترتیب زیر صورت می‌گیرد:
1 -اقدام بانک مرکزی آمریکا federal Reserve جهت کاهش نرخ بهره بانکی به منظور حمایت از بازار سرمایه و تبعیت کشورهای اروپایی از ایالات متحده در این امر.
۲ - افزایش قیمت اوراق قرضه مخصوصا اوراق خزانه داری ایالات متحده در اثر کاهش نرخ بهره.
3 - افزایش تقاضا برای دلار جهت خرید اوراق قرضه ایالات متحده.
۴ - عرضه سنگین یورو در اثر ریزش سنگین بازارهای اروپایی که سرعت ریزش آنها بیشتر از سرعت ریزش بازار سهام ایالات متحده و در نتیجه عرضه سنگین‌تر یورو در مقابل دلار است.
در واقع این چرخه به‌ترتیب نمودار زیر صفحه تشکیل می‌شود
لازم به ذکر است که به منظور جلوگیری از پیچیدگی بیش ار حد بحث، تغییرات قیمت کالاها، و شاخص آنها (CRB Index) را وارد تحلیل نکرده‌ایم.
خاتمه این تحلیل حاکی از آن است که به‌زودی قیمت اوراق قرضه ایالات متحده، نرخ یورو و قیمت سهام ایالات متحده دستخوش تغییرات جدی خواهد شد که می‌توان از آن بهره برد. جای بسی تاسف است که شناخت درستی در کشور ما از این بازارها وجود ندارد. در صورتی که این بازارها به درستی شناخته شوند و روابط بین آنها درک شود می‌تواند منجر به فعالیتی متنوع و سودآور شود. گزارش بالا نشان‌دهنده چگونگی نقش مکمل و متمم تحلیل تکنیکال و intermarket بوده هر دو بیانگر ریزش در سهام ایالات متحده و اروپا و یورو هستند.
و توصیه آخر: تا شکسته شدن خط روند اقدام به معامله در خلاف جهت روند نکنید. kuroshsam@ yahoo.co.uk
دنیای اقتصاد: برداشت از تحلیل آزاد است و مسوولیت تصمیم‌گیری به عهده خواننده عزیز.
www.faraforex.com