فارس- در پی صدور مجوز سبد مشارکت توسط سازمان بورس به بانک کارآفرین یک مقام آگاه ضمن تشریح این ابزار مالی و اعلام نرخ سود ۱۶‌درصدی این‌گونه سبدها از آغاز سبد مشارکت در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد ماه خبر داد. این مقام آگاه ضمن اشاره به این مطلب که مجوز فعالیت سبد مشارکت کارآفرین مورد تصویب بانک سازمان بورس قرار گرفته اما هنوز ابلاغ نشده است، گفت: با توجه به اینکه نرم افزار سبد مشارکت بانک کارآفرین در مرحله تست قرار دارد آغاز به کار این سبد در اواخر اردیبهشت یا خرداد‌ماه سال‌جاری خواهد بود.

وی افزود: سبدهای مشارکت بر اساس قانون جدید بازار اوراق بهادار آغاز به کار خواهند کرد که این اقدام نیز با توجه به ناکارآمدی بازار سهام و نیاز به ابزارهای جدید مالی صورت گرفته است.

به گفته این مقام در سبدهای مشارکت با سرمایه باز (بین ۲۰ تا ۱۰۰میلیارد تومان‌) هر نوع ابزارهای مالی که دارای درآمد مالی ثابت و تضمین شده‌ای وجود داشته قرار خواهند گرفت از جمله آن که می‌توان به گواهی سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت، اوراق تجاری (که در آینده‌ای نزدیک توسط بانک کارآفرین صادر خواهد شد) اشاره کرد.

این مقام آگاه توضیح داد: بر اساس موارد پیش‌بینی شده سرمایه این سبدها باز و افراد سرمایه‌گذار در هر لحظه که تمایل داشته باشند می‌توانند برای سرمایه‌گذاری جدید اقدام کنند که بانک کارآفرین بلافاصله نسبت به حدود «‌یونیت» اقدام می‌کند و در صورت

لزوم نیز یک روزه به فروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال فارس که نرخ سود سالانه این سبد به چه میزان است گفت: سود تضمین شده سبد مشارکت بانک کارآفرین بین ۱۶ تا ۶/۱۶‌درصد در سال است.

وی افزود: در آینده ترکیب سبدهای مشارکت با تغییراتی مانند ۷۰‌درصد اوراق مشارکت و ۳۰‌درصد سهام و یا ۵۰‌درصد اوراق و ۵۰‌درصد سهام مواجه خواهند شد.

این مقام آگاه در برابر دیگر پرسش خبرنگار فارس که آیا سبدهای مشارکت مشمول مالیات می‌شوند و نرخ کارمزدها چگونه است؟ گفت: به سبدهای مشارکت مالیاتی تعلق نمی‌گیرد و نرخ کارمزدها هم صفر است، اما برای کسانی که کمتر از ۱۰ روز سرمایه‌گذاری کرده باشند سودی تعلق نمی‌گیرد.

وی در رابطه با تفاوت‌های سبد مشارکت با اوراق مشاع خاطرنشان کرد: تضمین سود، ضمانت بازخرید قبل از سررسید، محاسبه بر‌اساس‌‌ افزایش نقد‌شوندگی و گستردگی اجرا از جمله مزیت‌ها و تفاوت‌های سبدهای مشارکت است.

وی ادامه داد: در اوراق مشاع معاملات فقط از طریق شرکت کارگزاری مربوطه انجام می‌شود اما در سبد مشارکت، شعب منتخب بانک‌های صادر‌کننده اوراق و سپس از طریق اینترنت معاملات انجام می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر در سیستم اوراق مشاع در آخر هر هفته مبادلات پولی انجام می‌شود، اما در سبد مشارکت هر زمان که فرد اراده کند می‌تواند با فروش اوراق نسبت به دریافت مبلغ اقدام کند.