ایرنا- سهم خارجی در بازار اوراق بهادار استانبول به عنوان تنها بورس ترکیه و قلب بازارهای پول و سرمایه این کشور برای اولین بار در تاریخ فعالیت این بورس از مرز ۷۰درصد گذشت.

آخرین بار در آخر سال ۲۰۰۶میلادی سهم خارجی در این بورس به ۶۵/۲۵درصد رسیده بود.
بر اساس آمارهای سازمان بورس استانبول، سهم خارجی در این بازار منتهی به ۱۲ماه آوریل امسال به 03/70درصد رسید که در تاریخ فعالیت ۲۱ساله این سازمان سابقه نداشته است.
در همین دوره برابر ۵/۶۱میلیارد دلار از سهام شرکت‌های بورس استانبول در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی و برابر ۳/۲۶میلیارد دلار در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی قرار گرفت.
در این میان رقم شاخص بورس استانبول در هفته کاری گذشته به بالاترین حد خود در ماه آوریل جاری رسید. رقم شاخص بورس استانبول در ۲۷فوریه سال جاری به رقم تاریخی ۴۷هزار و ۷۲۸واحد رسید و سپس تحت تاثیر برخی تحولات سیاسی داخلی و نوسانات در بازارهای بین‌المللی رو به کاهش گذاشت. بازار پول و سرمایه ترکیه که در استانداردهای بین‌المللی یکی از بازار‌های در حال رشد و یکی از آزادترین بازارها به شمار می‌رود، در دوره اقتدار حزب عدالت و توسعه (آک) تحت تاثیر فراوانی نقدینگی در بازارهای سرمایه جهان به میزان فراوانی با پول و سرمایه خارجی آشنا شد که اکنون سرمایه کوتاه مدت خارجی یا «هات مانی» بر اساس آخرین برآوردها در بازار ترکیه به بیش از ۷۵میلیارد دلار رسیده است. ورود قابل توجه سرمایه کوتاه مدت خارجی به ترکیه، موجب افت روزافزون ارزش دلار در قبال لیر ترک شده است. به رغم ورود سرمایه کوتاه مدت خارجی و افت ارزش دلار در قبال لیرترک، هنوز سطح نرخ بهره‌ها (برای اوراق قرضه دولتی) عموما در حدود ۱۹درصد است. این در حالی است که نرخ تورم ترکیه در حدود ۱۰درصد است. اختلاف فاحش بین نرخ تورم و نرخ بهره زمینه جذب هر چه بیشتر سرمایه کوتاه مدت خارجی به ترکیه را فراهم کرده، ولی این وضعیت در عین حال ضریب شکنندگی در اقتصاد ترکیه را به‌شدت بالا برده است، چرا که سرمایه کوتاه مدت خارجی به دلیل ماهیت خود در صورت احساس کوچک‌ترین خطر می‌تواند از ترکیه خارج شده و این کشور را با بحران مالی روبه‌رو کند.