شرکت‌های بورسی پارسال 3630میلیارد تومان سود تقسیم کرده‌‌اند

شرکت‌ها باید در سیاست‌ تقسیم سودشان تجدیدنظر کنند و منابع مالی خود را ترجیحا از طریق سود سرمایه‌گذاری‌ها تامین کنند. گروه بورس- مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در مصاحبه با دو خبرگزاری «فارس» و «ایسنا» دیدگاه‌های شرکت بورس را درباره اولویت‌های سال ۸۶ اعلام کرد.

علی رحمانی در گفت‌وگو با «ایسنا» عنوان کرد بزرگترین تحول در سال ۸۶ بهره‌برداری از نرم‌افزار جدید خواهد بود. این نرم‌افزار امکان تعقیب قواعد معاملات و همچنین نظارت را به ما داده و فرصتی برای مهندسی مجدد روش‌های موجود است که امیدواریم با استفاده از این نرم‌افزار فرصتی فراهم شود تا تجدیدنظر اساسی در روش‌هایمان به وجود آید.

وی با اشاره به این که دقیقا مشخص نیست چه مواردی تغییر پیدا خواهد کرد، خاطر نشان کرد: اما مطمئنا بسیاری از مباحث تغییر پیدا می‌کند، زیرا نرم‌افزار جدید این تغییرات را ایجاب خواهد کرد.

ورود شرکت‌های دولتی

رحمانی تحول دیگر در سال ۸۶ را بحث مربوط به ورود شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد و افزود: امیدواریم این امر به افزایش حجم بازار کمک کند.

وی همچنین مبحث مربوط به ظرفیت‌سازی در بورس برای تجهیز منابع را مطرح کرد و افزود: امیدواریم با این ظرفیت‌سازی بتوانیم واگذاری‌ها را با موفقیت انجام دهیم.

سیستمی برای پنج بازار

مدیرعامل شرکت بورس، سیستم معاملاتی را از سیستم جدید متفاوت دانست و گفت: در این سیستم امکان این که پنج بازار داشته باشیم وجود دارد. در واقع تکنولوژی نویی است که فرصت‌های بهتری را به ما خواهد داد. همین امر نه تنها امکان نظارت موثرتر را فراهم می‌کند، بلکه اجرای عملیات و معاملات را تسهیل خواهد بخشید.

رحمانی مهم‌ترین مشکل در بازار سهام سال ۸۵ و همچنین سال‌های گذشته را سایه افکندن رکود بر بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: این رکود ادامه روند سال‌های قبل است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سود زیاد تقسیم نکنید

وی ادامه داد: خالص جریان شرکتی‌مان در سال‌های گذشته منفی بود، یعنی در سال ۸۴، معادل ۷۹۸میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم و سه هزار و ۶۳۰میلیارد تومان شرکت‌ها سود تقسیم کردند که همین امر لاغرتر شدن شرکت‌های بازار سرمایه را نشان می‌دهد، هرچند که از طریق ورود شرکت‌های جدید تا حدی این مشکل برطرف شده، اما این مساله اساسی است که شرکت‌ها باید در سیاست‌های تقسیم سودشان تجدیدنظر کنند و منابع مالی خود را ترجیحا از طریق سرمایه‌گذاری سود‌هایشان تامین کنند و شرکت‌هایی که مشکل مالی دارند، سود زیادی تقسیم نکنند، تا دچار مشکل نشوند.

او حفظ سرمایه را مورد نظر قرار داد و افزود: شرکت‌ها باید سیاست‌های تقسیم سودی را اعمال کنند که حفظ سرمایه در بازار انجام شود، همین امر باید به طریقی مورد توجه مدیر مالی شرکت‌ها قرار گیرد تا در سیاست‌های تقسیم سودشان دقت بیشتری داشته باشند.

همایش بزرگ اصل ۴۴

مدیر عامل شرکت بورس همچنین در گفت‌وگو با فارس از برگزاری اولین هم اندیشی ملی نقش بورس اوراق بهادار در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با همکاری متولیان خصوصی‌سازی و سازمان‌ها و ارگان‌ها و برخی شرکت‌ها در۳۰ اردیبهشت‌ماه خبر داد.

علی رحمانی اظهار داشت: شرکت بورس اوراق بهادار در نظر دارد با همکاری سازمان‌های بورس و اوراق بهادار سازمان، خصوصی‌سازی سازمان، گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت‌های ملی نفت ایران و فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو و همچنین انجمن حسابداری ایران، موسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری اولین هم‌اندیشی ملی نقش بورس اوراق بهادار در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را در ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار کند. وی محل برگزاری این همایش را سالن همایش‌های رازی معرفی کرد و در خصوص اهداف برگزاری این هم‌اندیشی گفت: هدف از این هم‌اندیشی شناسایی مکانیزم‌ واگذاری شرکت‌ها از طریق بورس اوراق بهادار، شناخت دغدغه‌ها، بیم و امیدهای شرکت‌های مشمول واگذاری، آشنایی مدیران شرکت‌های مشمول واگذاری با فرآیندهای پذیرش و واگذاری سهام و نیز دریافت نظرات کارشناسی درخصوص چگونگی واگذاری، تامین مالی و مشکلات بعد از واگذاری است. مدیر عامل شرکت سهامی بورس مخاطبان اصلی این هم‌اندیشی را قانونگذاران، دولتمردان، دست‌اندرکاران خصوصی‌سازی، مدیران شرکت‌های موضوع اصل ۴۴ مشمول واگذاری، ارزیابان (حسابرسان معتمد بورس و کارشناسان رسمی دادگستری)، سرمایه‌گذاران (نهادی، حقوقی و حقیقی) و کارگزاران اعلام کرد.

محورهای هم‌اندیشی

رحمانی ادامه داد: با عنایت به این که اجرای سیاست‌های اصل۴۴ مستلزم وفاق و تفاهم ملی است از کلیه صاحب‌نظران صرفنظر از دیدگاه‌ها و سلایق آنها جهت حضور در این هم‌اندیشی دعوت به ‌عمل می‌آید.

وی موضوعات این هم‌اندیشی را در چهار محور مزایای واگذاری سهام از طریق بورس، آماده‌سازی شرکت‌ها برای واگذاری،‌ عرضه سهام در بورس و موضوعات بعد از واگذاری معرفی کرد.

وی افزود: در بخش مزایای واگذاری سهام از طریق بورس مواردی چون جایگاه بورس در سیاست‌های اصل ۴۴ و لایحه اجرایی اصل ۴۴، شفافیت واگذاری و جلوگیری از ویژه‌خواری (رانت خواری)، مردمسالاری اقتصادی و مشارکت آحاد جامعه و مقایسه روش واگذاری از طریق بورس با روش مذاکره و مزایده مطرح خواهد شد.

رحمانی ادامه داد: در موضوع آماده‌سازی شرکت‌ها برای واگذاری نیز بحث‌هایی مانند بهبود فضای کسب‌وکار و عزم ملی، الزامات پذیرش شرکت‌ها در بورس، مسائل اصلی در آماده‌سازی شرکت‌ها شامل ساختارهای قانونی، اقتصادی، مالی و انسانی، دیدگاه‌های مدیران شرکت‌های مشمول واگذاری، بیم‌ها و امیدها‌، شفاف‌سازی اطلاعاتی و راهبری شرکتی به منظور کشف قیمت‌ عادلانه‌، اطلاع‌رسانی و بازاریابی برای سهام قابل واگذاری‌، نیازهای مقرراتی به منظور تسهیل واگذاری شرکت‌ها، بررسی تجارب واگذاری شرکت‌های اصل ۴۴ در بورس مطرح خواهد شد.

موضوعات بعد از واگذاری

مدیر عامل شرکت سهامی بورس بحث عرضه سهام در بورس را سومین موضوع این هم اندیشی اعلام کرد و گفت: مواردی چون کشف قیمت سهام در بورس، فرصت‌ها و تهدیدها، عوامل موثر بر عرضه موفق سهام شرکت‌های مشمول واگذاری اصل ۴۴ در بورس‌، نقش سرمایه‌گذاران نهادی در موفقیت عرضه سهام‌، نهادسازی مالی (با تاکید بر شرکت تامین سرمایه) به منظور موفقیت عرضه سهام، مسائل و مشکلات عرضه اولیه‌، ظرفیت‌سازی در بورس برای جذب واگذاری‌ها‌، تجهیز منابع خارجی برای پذیرش واگذاری‌ها، عرضه سهام شرکت‌های اصل ۴۴ در بورس‌های خارجی و به‌کارگیری سامانه‌ها و ابزارهای جدید برای تسهیل عملیات بازار در این بخش عنوان خواهد شد.

رحمانی در رابطه با موضوعات بعد از واگذاری اظهار داشت: پذیرش سازوکار بازار و موضع‌گیری در برابر قیمت‌های واگذاری، ارزان فروشی در مقابل گران‌فروشی‌، مشکلات عملیاتی و مالی بعد از واگذاری‌، امنیت سرمایه‌گذاران و فضای فعالیت بخش خصوصی، انحصارات دولتی (باتأکید بر ماده ۴۵ قانون اساسی) و فعالیت شرکت‌ها بعد از واگذاری‌، توسعه بازار مالی و رشد اقتصادی و توانمندسازی بخش‌خصوصی، نظارت و پشتیبانی بعد از واگذاری در این بخش مطرح خواهد شد.

ارسال مقالات

وی در خصوص شرایط ارسال مقالات خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند مقاله‌ای درخصوص یکی از موضوعات فوق تدوین و اصل مقاله را به همراه فایل الکترونیکی مربوط حداکثر تا ۱۵/۲/۱۳۸۶ به دبیرخانه هم‌اندیشی ارسال کنند.