ایسنا- در سال ۸۶ اگر بتوانیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاع و مشترک را فعال کنیم و مردم را به این باور برسانیم که از این طریق سرمایه‌گذاری کنند، سال بهتری داشته و مردم نیز از منافع بازار منتفع خواهند شد. علی اسلامی‌ بیدگلی، کارگزار بورس اوراق بهادار، یکی از اقدامات اصلی در سال ۸۶ را با توجه به مشخص شدن شرح وظایف سازمان و شرکت، انجام فعالیت‌ها به صورت موازی عنوان کرد و افزود: می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این دو به‌صورت موازی به انجام فعالیت‌های خود پرداخته و سازمان نیز مقداری از حیطه کار‌های اجرایی جدا شود و در تصمیمات کلان نظارتی وارد شده یا اقدام به فعالیت‌های فرعی برای اشاعه فرهنگ سهامداری کند.

وی سهم بازار سرمایه از پس‌انداز‌های مردم را بسیار پایین دانست و افزود: این رقم حدود ۱۰درصد است، باقی پس‌انداز‌ها به سمت بازار پول یا بازارهای کاذب مالی حرکت می‌کند. بالطبع اگر بخواهیم بازار سرمایه فعالی داشته باشیم، باید تلاش کنیم سهم بازار سرمایه از میزان پس‌انداز‌های بانکی مردم فراتر رود.

اسلامی بیدگلی با اشاره به این که از نظر آماری بازار سرمایه‌مان آمارهای نازلی در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌ سایر کشورها دارد، گفت: کل بازار سرمایه ما در حدود ۲۰درصد GDP کشور است، در حالی که در بعضی از کشور‌های پیشرفته این عدد شاید به حدود ۴۰۰درصد برسد. پس باید تلاش کنیم این رقم را افزایش دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه سرعت گردش سهام را بسیار کم دانست و گفت: این رقم در کشور ما در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد است، در حالی که در سایر کشور‌ها بالای ۱۰۰درصد است.

وی به تلاش سازمان و شرکت به صورت توامان اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد محصولات بازار سرمایه در جهت جلب اعتماد مردم و کاهش تاثیرپذیری ریسک‌های سیستماتیک بر بازار سرمایه می‌تواند ابزار‌های مستقیمی باشد که می‌توانیم نهاد‌های پولی و مالی جدیدی را وارد بازار سرمایه کنیم.

او به نقش بانک‌های سرمایه‌گذاری و این‌که حضور آن‌ها می‌تواند در بازار سرمایه بسیار پررنگ باشد، اشاره و خاطرنشان کرد: این بانک‌ها می‌توانند سهامی‌ را که برای اولین بار وارد بازار سرمایه می‌شوند، پذیره‌نویسی کنند و طبیعتا اختلاف نظر کمتری برای قیمت اولیه و قیمت واقعی سهم اتفاق می‌افتد و شرکت‌ها با قیمت‌های واقعی‌تری وارد بازار سرمایه می‌شوند. همین امر کمک خواهد کرد که پول از چرخه بازار سرمایه خارج نشود.

اسلامی همچنین به یکی از مشکلات اصلی که درحال حاضر برای عرضه شرکت‌های دولتی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: معمولا دولت این شرکت‌ها را عرضه می‌کند و پولش مستقیم به حساب خزانه دولت واریز می‌شود، بنابراین این پول از چرخه بازار سرمایه خارج می‌شود و ما نمی‌توانیم به بزرگ شدن بازار سرمایه کمک کنیم، زیرا به طور معمول بخش عمده‌ای از پول از بازار سرمایه خارج می‌شود. اما با کمک بانک‌های سرمایه‌گذاری می‌توانیم کمک کنیم که این پول دیرتر از چرخه بازار سرمایه خارج شده و بیشتر در بازار سرمایه بچرخد. همچنین سرعت گردش سهام افزایش پیدا کرده و درنهایت اعتماد مردمی‌ افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: به طور قطع در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری سهام شرکت‌ها از طریق بورس ارزش بازار سرمایه به‌واسطه ورود شرکت‌های جدید افزایش پیدا خواهد کرد. اسلامی‌ بیدگلی در ادامه با بیان این مطلب که افزایش حجم بازار همراه با افزایش قیمت سهام شرکت‌های موجود نیست، گفت: متاسفانه در دو سال گذشته به دلیل عدم استقبال مردم از بازار سرمایه و همچنین نوسانات موجود به جز دو شرکت اصل ۴۴ قانون اساسی و یک شرکت مربوط به ایران خودرو که در سال‌های گذشته امور مربوط به سهام و پذیرش آن انجام شده، هیچ شرکتی وارد بورس نشده و نمی‌توانستیم با این اهداف به افزایش قیمت سهام دسترسی پیدا کنیم.

به گفته وی بخشی از افزایش ارزش بازار باید به واسطه افزایش قیمت سهام باشد و بخش عمده مورد انتظار آن به واسطه ورود شرکت‌های جدید به بورس با اهدافی که در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تعیین شد و ورود شرکت‌ها به بورس، رسیدن به ارزش بالا در بورس خیلی دور از دسترس نیست.

این کارگزار بورس درباره وضعیت بازار سهام در سال ۸۵ و این‌که به دلیل اتفاقات درون محیطی و برون محیطی بسیار زیاد طبیعتا برای سهامداران حقیقی که انتظارات بازده کوتاه‌مدت داشتند سال خوبی نبوده است، گفت: سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز ترجیح می‌دهند در اوراق مشارکت یا سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر سرمایه‌گذاری کنند، کمتر به سمت بازار سرمایه جهت پیدا کردند.

به گفته وی باید تلاش کنیم در جهت اشاعه فرهنگ سهامداری مردم را سهامدار کنیم، تعداد افراد فعال در بازار سرمایه نسبت به جمعیت‌مان بسیار پایین است و متاسفانه ما نتوانستیم بستر‌ها را در سال ۸۵ به دلیل بسیاری از اتفاقات فراهم کنیم.