نوش و نیش سرمایه‌گذاری در دارویی‌ها

گروه بورس- اعظم شریفی: گروه مواد و محصولات دارویی روزهای معاملاتی امسال (تا ۲۰ اسفندماه) را با معامله ۲۲۳میلیون و ۲۰۳هزار و ۲۴۵ سهم به ارزش یک‌هزار و ۴۸۷میلیارد و ۴۸۲میلیون ریال سپری کردند. ۲۸ شرکت این گروه با اقبال ۳۰هزار و سه خریدار حقیقی و حقوقی مواجه شد که در ۶۲هزار و ۱۸۹ دفعه اقدام به خرید و فروش سهام این شرکت‌ها کردند. همچنین ۲۴ شرکت گروه مواد و محصولات دارویی بازدهی مثبت را در طول معاملات امسال به خود اختصاص دادند و تنها ۴ شرکت بازدهی منفی را تجربه کردند. با این حال آمار و ارقام معاملات این گروه طی سال‌جاری، نشان‌دهنده کاهش معاملات انجام شده گروه مواد و محصولات دارویی در مقایسه با سال مالی ۸۴ است، به طوری که ارزش معاملات گروه محصولات دارویی در سال ۸۵ به نسبت سال گذشته ۴۳درصد کاهش داشت. همچنین تعداد سهام معامله شده امسال گروه دارویی (تا ۲۰ اسفند‌ماه) در مقایسه با سال مالی ۸۴ شاهد ۳۱درصد کاهش بود.

معاملات انجام شده در گروه مواد و محصولات دارویی در کل بورس ۳درصد از ارزش معاملات و ۷/۱ تعداد کل سهام مبادله شده را به خود اختصاص داد. اما بیشترین ارزش معاملات را سینادارو با ۲۰۶میلیارد و ۳۲۶میلیون ریال در گروه دارویی داشت و داروسازی سبحان نیز با ۳/۵۶میلیون سهم معامله شده در گروه دارویی رتبه نخست بیشترین سهام معامله شده را در این گروه به دست آورد. با این حال فرآورده‌های تزریقی با ۲۳۰درصد نوسان مثبت بیشترین بازدهی مثبت در گروه دارویی را از آن خود کرد.

انتظار برای رشد ۲۰درصدی سود دارویی‌ها

اما چشم‌انداز گروه دارویی در سال ۸۶ چگونه خواهد بود؟ این سوالی بودکه در مصاحبه با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین مطرح شد.

دکتر محمدزاده با بیان اینکه گروه دارویی در سال جدید روند رو به رشدی را خواهد داشت. به افزایش بودجه تعیین شده برای شرکت‌های زیرمجموعه دارویی تامین اشاره کرد و گفت: وضعیت گروه مواد و محصولات در سال جدید امیدوار کننده خواهد بود و سهامداران علاوه بر سودهای پیش‌بینی شده بین ۱۵ تا ۲۰درصد از رشد قیمت سهام این شرکت‌ها نیز بهره‌مند می‌شوند.

دکتر محمدزاده تاکید کرد: دارو از جمله کالاهایی است که در هیچ جای دنیا تحت تاثیر تلاطم سیاسی نیست و همیشه مبادلات این گروه به دور از حاشیه‌های سیاسی صورت می‌گیرد. به خصوص اینکه وقتی گروه‌های دیگر سیر نزولی دارند، گروه دارویی رشد می‌کنند.

وی افزایش نیازهای بهداشتی در دنیا را از جمله دلایل اقبال خریداران از سهام دارویی دانست و عنوان کرد: بالا رفتن سن امید به زندگی در دنیا موجب سالمتر شدن جمعیت می‌شود که از جمله نیازهای اساسی این گروه دارو است. از سوی دیگر پیشرفت در تکنولوژی‌های پزشکی که گران‌تر هستند، سود بیشتری را برای گروه دارویی در پی خواهند داشت.

مدیرعامل گروه دارویی تامین ادامه داد: شرکت‌های ایرانی هم به سمت واردات این تکنولوژی‌ها خواهند رفت. به این ترتیب قیمت‌های پایین دارو در کشور در دراز مدت اصلاح می‌شوند، چرا که اگر داروساز از تولید دارو سود نکند، ممکن است در تولید و کیفیت دارو تاثیر بگذارد که اصلاح قیمتی مانع این اتفاق است.

کمترین ارزش سرانه مصرفی دارو

وی سرانه مصرف دارو هر ایرانی را ۳۹۰ عدد اعلام کرد که به لحاظ تعدادی ۲ تا ۳ برابر بالاتر از مصرف دارو در دنیا است. مدیرعامل دارویی تامین اظهار داشت: این در حالی است که میانگین ارزش ریالی مصرف دارو برای هر ایرانی ۱۹دلار است و متوسط این رقم در دنیا ۱۳۸دلار است که به این ترتیب ما پایین‌ترین سرانه ارزش مصرفی در دنیا را داریم.

دکتر محمدزاده افزود: دارو از جمله کالاهای ضروری است و دولت مجبور است قیمت دارو را منطقی کند.

وی در خصوص وضعیت امسال گروه دارویی گفت: اغلب شرکت‌های دارویی امسال به EPSهایی بالاتر از رقم پیش‌بینی شده رسیده‌اند.

طرح‌های توسعه‌ای نقطه قوت صنعت دارو

همچنین دکتر محسن هاشم، مدیرعامل داروسازی ابوریحان طرح‌های توسعه‌ای و بررسی ورود داروهای جدید در تولیدات شرکت‌های این گروه را از نقاط قوت برای سال آینده این گروه عنوان کرد و گفت:‌این موارد می‌تواند رشد ۱۵ تا ۲۰درصدی قیمت را برای شرکت‌های دارویی به همراه داشته باشد.

وی سیاست‌های وزارت بهداشت در مورد این گروه را از یک سو حمایتی و از سوی دیگر بازدارنده برشمرد و افزود: وزارت بهداشت با بستن تعرفه ورود داروهای خارجی از شرکت‌های داخلی حمایت می‌کند اما از سوی دیگر از افزایش قیمت در این شرکت‌ها جلوگیری می‌کند که این مساله شرکت‌های دارویی را با توجه به افزایش هزینه‌ها با مشکل مواجه می‌کند. دکتر هاشم تاکید کرد: وزارت بهداشت باید از سهم تحقیق و توسعه که به عنوان یک استراتژی ویژه در شرکت‌های دارویی حمایت کند و این هزینه را در قیمت تمام شده برای شرکت‌های دارویی مدنظر قرار دهد.

مدیرعامل داروسازی ابوریحان ادامه داد: بازده قیمتی صنایع دارویی همواره بسیار خوب است چرا که در شرایط مختلف امنیت دارد و شرایط سیاسی (به جز در بحث اعتبارات اسنادی که ممکن است با مشکل مواجه شود) تاثیر چندانی در آن نخواهد داشت.

وی همچنین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شرکت‌های زیرمجموعه را بلندمدت دانست و گفت: طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت‌ها با زمان طولانی برنامه‌ریزی شده‌اند و پیش‌بینی من این است در سال ۸۶ پروژه خاصی را نداشته باشیم.