دنیای اقتصاد- نگاهی به ۱۰شرکت برتر بورس در پایان سال و مقایسه آن با وضعیت ۱۰شرکت برتر در ابتدای سال نشان از حضور دو شرکت جدید در این رده‌بندی دارد، شرکت فولاد مبارکه که تنها سه روز از اولین عرضه سهام آن در بورس می‌گذرد و شرکت صنایع ملی مس، دیگر شرکت‌ تازه وارد بورس، رده اول و دوم با ارزش‌ترین شرکت‌های بورس تهران را نصیب خود کرده‌اند. جابه‌جایی بزرگان در آستانه شب عید

گروه بورس- علیرضا کدیو: نگاهی به ۱۰شرکت برتر بورس در پایان سال و مقایسه آن با وضعیت ۱۰شرکت برتر در ابتدای سال نشان از حضور دو شرکت جدید در این رده‌بندی دارد.

شرکت فولاد مبارکه که تنها سه روز از اولین عرضه سهام آن در بورس می‌گذرد، با توجه به سرمایه ۱۵۸۰میلیارد تومانی، دارای ارزش بازاری معادل ۳۱۱۷میلیارد تومان است که با توجه به ارزش ۴۰هزار میلیارد تومانی بورس تهران، ۸/۷درصد از ارزش بورس را به خود اختصاص داده است. پس از فولاد مبارکه، دیگر شرکت‌ تازه وارد بورس، ملی صنایع مس، رده دوم با ارزش‌ترین شرکت بورس تهران را نصیب خود کرده است. این شرکت با ارزش بازاری معادل ۲۳۸۰میلیارد تومان، در حدود ۶درصد ارزش بورس را در اختیار دارد. پس از این دو شرکت سایپا، پتروشیمی خارک و سرمایه‌‌گذاری غدیر رتبه‌های سوم تا پنجم را از آن خود کرده‌اند.

در نیمه دوم این گروه نیز شرکت‌های گل‌گهر، ایران‌خودرو، چادرملو، پتروشیمی اراک و سیمان فارس و خوزستان قرار گرفته‌اند. نکته جالب توجه صعود ارزش بازار دو شرکت گل‌گهر و چادرملو است. به طوری که این دو شرکت تولیدکننده سنگ آهن در ابتدای سال در بین ۱۰شرکت برتر بورس قرار نداشته‌اند. در آغاز امسال چادرملو رتبه ۱۱ و گل‌گهر رتبه ۱۴ برترین شرکت‌های بورس به لحاظ ارزش بازار را در اختیار داشته‌اند. اما بدون احتساب دو شرکت تازه وارد، سرمایه‌‌گذاری صندوق بازنشستگی و بانک ملی شرکت‌هایی هستند که از جمع ۱۰شرکت برتر بورس خارج شده‌اند و به ترتیب در رده‌های ۱۱ و ۱۲ بورس قرار گرفته‌اند. همچنین در میان ۱۰شرکت برتر بورس، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با افت ارزشی معادل ۴۴۱میلیارد تومان بیشترین کاهش ارزش را در بین ۱۰شرکت برتر تجربه کرده است و شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان با ۳۴۹، سرمایه‌گذاری بانک ملی با ۱۶۷، سایپا با ۶۷ و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با ۷میلیارد تومان کاهش ارزش رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین گل‌گهر با ۸۶۸میلیارد تومان افزایش ارزش بازار، صدرنشین بیشترین رشد ارزش است و شرکت‌های چادرملو با ۵۶۵، پتروشیمی خارک با ۵۲۳، پتروشیمی اراک با ۳۰۱ و ایران‌خودرو با ۲۰میلیارد تومان افزایش ارزش، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نگاهی به شرکت‌هایی که بیشترین رشد ارزش را داشته‌اند، نشان می‌‌دهد که این شرکت‌ها، عمدتا در دو صنعت پتروشیمی و معدن قرار دارند.

شرکت‌هایی که به واسطه رشد قیمت جهانی نفت در سال ۸۵ و رشد تقاضای جهانی برای مواداولیه، با رشد سودآوری مواجه شده‌اند. اما عمده شرکت‌ها با بیشترین کاهش ارزش را، هلدینگ‌ها و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی تشکیل می‌دهند.

شرکت‌هایی که مدت زیادی است به دلیل تاثیر زیاد بر شاخص‌های بورس، امکان تثبیت قیمت را پیدا نکرده‌اند و با اصرار سازمان بورس اوراق بهادار، سهامداران عمده مجبور به حمایت از قیمت سهم در جهت عدم افت هستند. تلاشی که به صورت تبعی، قیمت سهام این شرکت‌ها را دچار افت می‌کند.

به نظر می‌رسد بورس تهران در سال آینده، با ورود شرکت‌های جدیدی از جمله مپنا، فولادخوزستان و ذوب‌آهن اصفهان، شاهد حضور شرکت‌های جدیدی در بین ۱۰شرکت برتر بورس باشد، هر چند می‌توان در صورت نبود اصرار «سازمان» بر عدم افت قیمت‌ها، خروج برخی از این شرکت‌ها را نیز شاهد بود.