جزئیات روند سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش سرمایه شرکت و عقد قراردادهای جدید
گروه بورس - علیرضا باغانی: در پی انتشار برخی از اخبار مبنی‌بر احتمال عدم‌استقبال بازار سرمایه از عرضه سهام مپنا به دلیل اعلام پرداخت نشدن سود سهام از سوی این شرکت تا سه سال آینده، مدیرعامل شرکت مزبور، 48ساعت قبل از عرضه مپنا در بورس نشستی خبری ترتیب داد تا وضعیت شرکت را بیشتر تشریح کند.

موسی رفان در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد در کنفرانس خبری دیروز این شرکت که پرسید: «با توجه به بدهی ۵/۱میلیارد دلاری و تقسیم نشدن سود از سوی شرکت، استقبال معامله‌گران بازار از عرضه اولیه سهام مپنا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت:«مپنا» هیچ‌گونه بدهی ندارد، یا بهتر است بگوییم که بدهی کوتاه‌مدت ندارد. این امر طبیعی است که شرکت، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است، بخشی از این سرمایه‌گذاری‌های سنگین هم از طریق دریافت وام‌های درازمدت تامین شده است.
بدهی نیست بلکه سرمایه‌گذاری است
وی در تایید اینکه مپنا ۱۵۰۰میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: این بدهی‌های درازمدت در واقع برای سرمایه‌گذاری‌های جدید ایجاد شده است و این بدهی‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم است، به آن معنی که بخشی از بدهی‌ها مربوط به اخذ وام از بانک‌های
خارجی است.
افزایش سرمایه شرکت طی دو سال
وی سیاست تقسیم یا عدم‌تقسیم سود را مربوط به تصمیم صاحبان سهام شرکت دانست و افزود: امسال شرکت مجمعی را برگزار کرد و در آن مجمع صاحبان سهام شرکت با افزایش سرمایه مپنا تا هزار و 50میلیارد تومان از محل سودهای آتی و پیش‌بینی‌ شده شرکت موافقت کردند. در اولین اقدام پس از تصویب این تصمیم، سرمایه شرکت از 300 به 484میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. رفان ابراز امیدواری کرد که بخش دوم افزایش سرمایه مپنا در سال 86 و مابقی آن در سال 87 انجام شود.
رشد ارزش در شرکت
وی تاکید کرد، با این وصف نمی‌توان گفت که مپنا بدهی دارد، بلکه تقسیم نشدن سود به دلیل سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید است که به طور طبیعی ارزش افزوده اقتصادی بسیاری در بر خواهد داشت. پیش‌بینی ما هم در مورد سرمایه‌گذاری‌های جدید رقمی در حدود 5میلیارد دلار است که بخش عمده‌ای از آن از محل تسهیلات درازمدت و 20 تا 30درصد آن از محل آورده نقدی سهامداران تامین خواهد شد.
توصیه شرکت به سهامداران
وی در پاسخ به بخش دیگری از سوال خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه آیا عرضه «مپنا» با استقبال مواجه خواهد شد؟ گفت: به طور قطع اگر در مقام یک سهامدار بودم، سهام مپنا را خریداری می‌کردم، چرا که صنعتی که مپنا در آن فعالیت می‌کند، ارزش افزوده اقتصادی بسیار بالایی داشته و در درازمدت جواب می‌دهد. سهامدارانی هم که قصد خرید سهام مپنا را دارند، نباید توقع بازدهی فوری را از شرکت داشته باشند.
بازده مطلوب در بازه بلندمدت
وی اطمینان داد: با توجه به روند ده سال گذشته شرکت، انتظار سهامداران از بازدهی مپنا در درازمدت برآورده خواهد شد، چرا که افرادی که از روزهای اولیه تاسیس مپنا حضور داشته به خوبی می‌دانند که این شرکت بزرگ کار خود را با 10میلیون تومان سرمایه آغاز به کارکرده و مابقی سرمایه‌اش از محل عملیات شرکت تامین شده است. خود این موضوع نشان‌دهنده عملکرد مناسب و موفق مپنا از بدو تاسیس تاکنون است.
شروع با دو میلیون تومان ...
وی گفت: مپنا سال 72 با دو میلیون تومان سرمایه آغاز به کار کرد و سرمایه شرکت در سال 74-75 با افزایش 8میلیون تومانی به 10میلیون تومان رسید، حال آنکه در شرایط کنونی سرمایه شرکت از محل عملیات شرکت به 484میلیارد تومان رسیده است. مدیرعامل شرکت تجهیزات نیروگاهی مپنا عرضه سهام این شرکت در بورس تهران را در حال حاضر تا سقف تنها 5درصد اعلام کرد و گفت: روز دوشنبه (فردا) فقط 3درصد از سهام شرکت در بورس عرضه می‌شود و در روزهای بعدی نیز شاهد عرضه 2درصد دیگر خواهیم بود. همچنین 18درصد سهام شرکت قرار است در قالب سهام عدالت واگذار شود که در مجموع 23درصد از سهام مپنا قابل واگذاری خواهد بود.
۲۰درصد سهام عدالت برای «مپنا»
وی در پاسخ به پرسشی که چرا درصد بیشتری از سهام مپنا در بورس عرضه نمی‌شود، گفت: شرکت‌های بزرگ می‌توانند تا سقف 5درصد از سهام خود را در بورس عرضه کنند و الزام عرضه 20درصدی سهام در رابطه با شرکت‌هایی با سرمایه کمتر صدق می‌کند، کمااینکه با در نظر گرفتن سهام عدالت سهام مپنا ، بیش از 20درصد به عموم واگذار خواهد شد.مهندس رفان علت تاخیر 18 ماهه در عرضه سهام مپنا را تغییر و تحولات در سطح دولت عنوان کرد و گفت: سال گذشته در خرداد ماه یا تیر ماه قرار بود این عرضه صورت گیرد، اما وزیر وقت نیرو ترجیح دادند به دلیل تغییرات احتمالی ، امر عرضه سهام مپنا به دولت جدید واگذار شود و طبیعی است که عرضه سهام مپنا در بورس نیاز به بررسی‌هایی داشت و این بررسی‌ها نیز به زمان نیاز داشته است.بنابراین با گذر از این تغییر و تحولات اکنون شرایط عرضه مهیا شده است.
رتبه ۱۵ در میان ۱۰۰ شرکت
مهندس رفان انگیزه مدیران مپنا از ورود شرکت به بورس را این گونه عنوان کرد: شرکت مپنا در رده بندی 100 شرکت برتر بورس رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است و با توجه به اندازه شرکت چاره‌ای جز ورود مپنا به بورس برای توسعه فعالیت‌ها وجود ندارد.
تامین منابع جدید از طریق انتشار اوراق مشارکت
وی گفت: علاوه بر ورود به بورس برنامه‌هایی برای انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی جهت تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت پیش‌بینی شده است.مدیرعامل مپنا با بیان این که شرکت در رابطه با قیمت‌گذاری سهام در بورس دخالتی نداشته، حتی پیشنهادی نداده است ، گفت: سیاست سازمان خصوصی سازی این است که برای سهام مپنا قیمت پایه‌ای در نظر گرفته نشود و قرار است که ارزش سهم در بازار مشخص شود.
ارزش افزوده ۵هزار میلیارد تومانی
وی ارزش مپنا را 5هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: معامله‌گران بازار و سهامداران بهتر است برای خرید یا عدم خرید سهام مپنا عملکرد 13 سال گذشته شرکت را ملاک عمل خود قرار دهند و این که چگونه مپنا توانسته طی این مدت به ارزش افزوده اقتصادی معادل 5هزار میلیارد تومان دست یابد.
نگران همزمانی عرضه‌های اولیه نیستیم
وی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه سهام در روزهای پایانی سال و همزمان با عرضه سهام فولاد مبارکه صورت می‌گیرد، گفت: ما خیلی نگران تاثیر عرضه فولاد مبارکه بر عرضه سهام مپنا نیستیم، چرا که عرضه این شرکت بعد از عرضه سهام مپنا است . افزون بر این به دلیل ارزشمند بودن شرکت نگرانی خاصی در رابطه با عرضه سهام و استقبال از آن احساس نمی‌شود.زمان عرضه نیز با توافق مسوولان مربوطه صورت گرفته و ما به دلیل افزایش سرمایه و برنامه‌های دیگر شرکت چاره‌ای جز عرضه سهام در موعد مقرر نداشتیم و شرکت در سال آینده باید در قالب یک شرکت بورسی به کار خود و برنامه‌های توسعه‌ای خود ادامه دهد، از ‌آنجا که عرضه سهام مپنا محدود است، بنابراین با توجه به ارزش ذاتی شرکت، استقبال از آن نمی‌تواند به خاطر مسائلی چون نیاز به نقد شوندگی سهام در شب عید تحت تاثیر قرار گیرد.
قراردادهای جدید
وی درباره قراردادهای جدید گفت: برنامه سال‌جاری ما این بوده که 5/1میلیارد یورو کار جدید بگیریم. براساس این پیش‌بینی موفق شدیم که تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری یک‌هزار و 100میلیون یورو سفارش بگیریم. هفته گذشته نیز قرارداد 200میلیون یورویی نیروگاه گازی خرمشهر را امضا کردیم. این هفته هم برنده مناقصه نیروگاه زنجان شدیم. ارزش این قرارداد 170میلیون یورو بوده که بانک ملی برگزارکننده آن بود. در مناقصه نیروگاه کاشان نیز امیدواریم که قبل از سال 86 برنده شویم. براساس قراردادهای مزبور تا پایان سال احتمالا همان پیش‌بینی 5/1میلیارد دلار یا حتی بیشتر از آن را می‌توانیم، پوشش دهیم.
قرارداد تامین ۱۰۰ دستگاه توربو
به گفته وی ، علاوه بر قراردادهای ذکر شده مپنا در چند ماه گذشته در تعدادی از مناقصه‌های بزرگ شرکت کرده است تا جایی که در داخل مناقصه‌ای برای تامین 100 دستگاه توربو کمپرسور از سوی شرکت گاز به ارزش یک‌میلیارد یورو برگزار شده و مپنا نیز در آن شرکت کرده است. از دیگر مناقصه‌هایی که مپنا در آن حضور دارد می‌توان به طرح توسعه پالایشگاه اصفهان به ارزش 500 تا 600میلیون یورو و نیروگاه بیستون به ارزش حدود 400میلیون یورو اشاره کرد.
حضور در عراق و سوریه
وی در زمینه پروژه‌های خارجی مپنا گفت: در عراق در پروژه نیروگاه صدر با مشارکت یک شرکت ایرانی شرکت کرده که این پروژه شامل ساخت دو واحد به ارزش 150میلیون یورو است.در سوریه نیز، در ماه‌های آینده مناقصه‌ای برگزار می‌شود که در آن شرکت کرده‌ایم.در کشور یمن در حال ارزیابی یک پروژه 200میلیون یورویی هستیم. در کشور سریلانکا هم در حال مذاکره برای مشارکت در یک پروژه 250میلیون یورویی هستیم.
تحریم هیچ تاثیری بر فعالیت شرکت ندارد
مدیرعامل مپنا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دنیای اقتصاد که پرسید تحریم ایران از سوی شورای امنیت چه تاثیری بر روی فعالیت مپنا در خارج و داخل کشور خواهد داشت،‌ گفت: تحریم در هر صنعتی می‌تواند تاثیرگذار باشد.اما خوشبختانه ما در کوتاه‌مدت توانسته‌ایم که از تاثیرات سوءتحریم‌های احتمالی جلوگیری کنیم و این موضوع در سال‌جاری نتوانسته تاثیراتی جدی بر فعالیت مپنا در بازارهای داخلی و خارجی بگذارد.وی درباره سهام ترجیحی مپنا گفت: ما امسال سهام ترجیحی نداشته‌ایم و پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی این بوده که سهام ترجیحی در مراحل بعدی واگذار شود.