سنا- پنج درصد سهام شرکت مپنا از دوشنبه ۱۴ اسفند در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود. با توجه به تاکید سازمان بورس اوراق بهادار بر آگاهی کامل سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه درباره فعالیت شرکت‌ها و لزوم پاسخگویی به سوالات سرمایه‌گذاران در این باره، برخی از سوالات با مدیر عامل مپنا مطرح شد تا انعکاس آن در فاصله دو روز تا عرضه عمومی سهام در بورس، برای همه فعالان بازار و به ویژه سهامداران جزء مفید واقع شود.

سوالات سنا و پاسخ‌های مهندس «موسی رفان» مدیر عامل مپنا به این شرح است:

با توجه به اینکه مپنا تا سه سال تقسیم سود ندارد، آیا سهامداران جزء هم می‌توانند سهام آن را بخرند؟

- این گونه نیست که سود و درآمدی نداشته باشند. به طور قطع درآمد دارند، درآمد خوبی هم دارند. منتها فقط سود نقدی پرداخت نخواهد شد. اگر سهامدار جزء ، نقدینگی لازم داشته باشد می‌تواند از محل سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه، آن را تامین کند. در سال ۸۵ حدود ۷۰ تومان سود برای هر سهم پیش‌بینی شده است بدین معنا که با افزایش سرمایه، به هر سه سهم، دو سهم جدید تعلق می‌گیرد که با توجه به عرضه سهام در بورس به راحتی قابل خرید و فروش است. سود شرکت صرف افزایش سرمایه و طرح‌های توسعه برنامه‌ریزی شده می‌شود که این طرح‌ها ارزش افزوده ایجاد می‌کند. باید این نکته دقیق و مهم را مورد توجه قرار داد که پولی که از ابتدا تا کنون سهامدار وارد شرکت کرده است، ۱۰میلیون تومان بوده و بقیه سرمایه از سود انباشته و از محل عملیات شرکت تامین شده است. یعنی شرکت هرچه دارد از محل عملیات به دست آورده است و خوشبختانه طبیعت فعالیت شرکت و سازماندهی آن به گونه‌ای است که ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

روند افزایش سرمایه شرکت چگونه بوده است؟

- سرمایه اولیه شرکت در سال ۱۳۷۳ مبلغ دو میلیون تومان بود که دو سال بعد به ۱۰میلیون تومان افزایش یافت. تا اینجا سرمایه از محل آورده سهامدار است. پس از آن به مرور افزایش سرمایه پرداختیم و هم اکنون ۴۸۴میلیارد تومان سرمایه ثبت شده داریم که همه آن از محل عملیات شرکت بوده است. در این سال‌ها تلاش کردیم که فعالیت‌های مختلف در یک مدیریت جمع شوند که این مساله باعث پایین آمدن قیمت تمام شده و افزایش ارزش افزوده و ایجاد درآمد برای سهامدار می‌شود. رقبای ما وقتی صورت‌های مالی ما را در سه سال گذشته می‌بینند تعجب می‌کنند چون هیچکدام از آنها در چند سال اخیر چنین ارزش افزوده‌ای نداشته‌اند.

هم‌اکنون چند شرکت، به عنوان زیرمجموعه مپنا فعالیت می‌کنند و کدام یک تاثیر‌گذارتر هستند ؟

- در مجموع ۲۲ شرکت زیرمجموعه داریم که دو شرکت مپنا بین‌الملل و توربین‌سازی مپنا بزرگترین آنها به شمار می‌روند. مپنا بین‌الملل به عنوان بازوی بازرگانی و تامین مالی مجموعه گروه توانسته است فعالیت شرکت را در ۱۲ سال اخیر بیمه کند. اگر مپنا بین‌الملل را نداشتیم قطعا نمی‌توانستیم عملیات مشابه رقبای خارجی را در سیستم پولی، بانکی جهانی انجام دهیم و این رمز موفقیت ما بوده است. مپنا بین‌الملل، قیمت تمام شده پول را پایین آورده و هزینه مالی ما را به شدت کاهش داده است، زیرا از بازارهای جهانی تامین مالی کرده و نیازمندی‌های خریداران و کارفرمایان را که همواره وام دراز مدت است فراهم کرده است و این مساله باعث شد که ما در رقابت با رقبای خارجی کمبود نداشته باشیم و سرعت عملیات بانکی خارجی یا ارزی را به شدت بالا برده است و در سیستم بانکی ما که با وجود همه اصلاحات زودتر از ۴۵ روز نمی‌توان اعتبارات اسنادی باز کرد، مپنا بین‌الملل در کمتر از یک ساعت یک اعتبار اسنادی گشایش می‌کند. شرکت توربین‌سازی مرکز ثقل فعالیت ماست. این شرکت در عمر کوتاه مدت خود (حدود هفت سال) توانست با تجهیز خود و جذب دانش فنی، تولید را ساماندهی کند و با وجود ا ین که در سال ۱۳۸۰ این شرکت با هدف تولید شش توربین در سال تاسیس شد ولی در این مدت نه تنها احداث و تجهیز و به مرحله تولید رسیده است، بلکه امسال ۱۸ توربین یعنی سه برابر ظرفیت اولیه تولید کرده است و برای سال آینده پیش‌بینی ما تحویل ۲۴ توربین است که با قیمت ۲۴میلیارد تومانی هر توربین، حدود ۵۰۰میلیارد تومان از فروش شرکت را به طور نقدی تشکیل می‌دهد و ارزش افزوده جدی داریم. دیگر شرکت‌ها نیز در حلقه تعریف شده کارایی مناسبی دارند. شرکت برق و کنترل مپنا با استفاده از فناوری بسیار بالا از جمله بخش‌هایی است که در جهان بیش از هفت یا هشت نمونه مشابه ندارد.

در پایان به کسانی که خواهان خرید سهام مپنا هستند چه توصیه‌ای دارید؟

- سرمایه‌گذاران عملیات گذشته شرکت را ببینند و بررسی کنند که شرکت از کجا به کجا رسیده است. برای سال ۸۵ حدود ۷۹۵ ریال درآمد برای هر سهم پیش‌بینی شده است. برای سال ۸۶ نیز پیش‌بینی ما حدود ۵۷۹ ریال است. نگاهی به عملیات شرکت نشان می‌دهد که خرید آنها مانند خرید طلاست که تنها از محل ارزش افزوده آن سود خوبی نصیب سهامداران خواهد کرد. ضمن این که مپنا در جمع ۱۵ شرکت برتر کشور از نظر فروش محصولات قرار دارد.