سنا- افزایش سرمایه شرکت آریا الکترونیک در حالی ۱۷‌‌هزار‌درصد عنوان شده است که در حقیقت سرمایه این شرکت ۲۷۸‌درصد افزایش داشته است‌. به گزارش سنا‌، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار دراین باره گفت‌: شرکت‌های حاضر در تابلوی چهارم شرکت‌هایی هستند که ساختار مالی آنها خیلی نامناسب بود و یا مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شدند‌.

بهروز زارع افزود‌: سازمان برای مساعدت به این شرکت‌ها در جهت اصلاح ساختار مالی تابلوی غیررسمی را ایجاد کرد تا شرکت‌ها از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند و در حقیقت مقدمات بازگشت آنها به تابلوی اصلی یا فرعی فراهم شود.

وی تصریح کرد‌: شرکت آریا الکترونیک نیز مشکلات بسیاری داشت و علاوه بر اینکه سهام آن پرگردش نبود و معامله نمی‌شد‌، کارخانه به سمت تعطیلی پیش می‌رفت که این مساله عواقب ناخوشایندی به دنبال داشت و برنامه‌هایی به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه کردند که برای اجرای آنها به شرکت فرصت داده شد.

زارع تاکید کرد‌: سازمان تک تک شرکت‌ها را زیر‌نظر دارد و گزارش‌های افزایش سرمایه همه شرکت‌ها در کمیته تخصصی بررسی می‌شود که این کمیته نظر مشورتی خود را به رییس سازمان ارائه می‌کند و با تایید رییس سازمان اجرایی می‌شود‌.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد‌: با اینکه تک‌تک شرکت‌ها از هر نظر در سازمان بررسی شده است‌،‌ اما سعی کردیم فرآیند را برای شرکت‌های تابلوی غیر‌رسمی تسهیل کنیم و به آنها اولویت دادیم‌.

زارع تصریح کرد‌: ماده ۱۴۱ قانون تجارت مقرر کرده است، شرکت‌هایی که زیان انباشته‌شان بیش از نیمی از سرمایه آنها باشد‌، بلافاصله باید مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار و در این مجمع درباره انحلال شرکت یا کاهش سرمایه آن تا حداقل سرمایه قانونی که ۵میلیون ریال است تصمیم‌گیری کنند‌.

وی در ادامه گفت‌: تنها راه‌حل برای این شرکت‌ها افزایش سرمایه است، ولی برای رعایت تشریفات قانونی مجمع ابتدا به کاهش سرمایه تا حداقل میزان سرمایه برای شرکت‌های سهامی عام یعنی ۵۰۰‌‌هزار تومان رای می‌دهد و سپس در همان مجمع و در ادامه صورت جلسه سرمایه تا مبلغ مورد‌نظر افزایش می‌یابد‌.

زارع افزود‌: به این ترتیب و با هدف اصلاح ساختار مالی‌، سرمایه شرکت ابتدا از ۳میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان به ۵۰۰هزار تومان کاهش یافت و سپس افزایش سرمایه تا ۸‌میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان افزایش یافته است که افزایش ۲۷۸‌درصدی و کمتر از سه برابر سرمایه اولیه را نشان می‌دهد‌.

زارع در پایان با اظهار تاسف از انتشار اخبار کذب و غیرمستند تصریح کرد‌: در حالی که بسیاری از رسانه‌ها به انعکاس این خبر مبادرت کردند آیا محتوای خبر که بر افزایش ۱۷‌‌هزار ‌درصدی سرمایه یک شرکت تاکید داشت جای سوال نداشت‌؟

گروه بورس- ظاهرا اختلاف‌نظر میان خبر خبرگزاری فارس با شبکه «سنا» بر سر مبنای محاسبه افزایش سرمایه شرکت است، نه اشتباه محاسبه آن از سوی رسانه!