فرجام تابلوی چهارم در میان 2 دیدگاه اجرایی

گروه بورس - شواهد خبری نشان می‌دهد که دو دیدگاه اجرایی متفاوت نسبت به شرکت‌هایی که اکنون در تابلوی چهارم هستند در مجموعه سازمان و شرکت بورس وجود دارد. در حالی که رییس سازمان بورس بر این عقیده است که شرکت‌های تابلوی چهارمی در داخل دیگر بازار سهام حضور ندارند، مدیرعامل شرکت بورس عکس این نظر را دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با افزایش سرمایه ۱۷هزار و ۶۹۹درصدی شرکت آریا الکترونیک که اکنون در بورس است، گفت: ما شرکت‌های تابلوی چهارم را شرکت‌های بورس نمی‌دانیم و این گونه شرکت‌ها برای کاهش یا افزایش سرمایه به مجوز سازمان بورس نیاز ندارند، چرا که شرکت‌هایی مانند آریا الکتریک از بورس اخراج شده‌اند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، براساس گفته‌های رییس سازمان بورس اوراق بهادار شرکت‌هایی که به تابلوی چهارم منتقل می‌شوند، باید تا پایان امسال شرایط خود را با ضوابط بورس تطبیق دهند و در غیر این صورت از فهرست شرکت‌های بورسی اخراج می‌شوند.

پس از صحبت‌های دکتر صالح‌آبادی، این نتیجه گرفته می‌شود که شرکت‌های منتقل شده به تابلوی چهارم در شرایط برزخ قرار دارند، نه اخراج و می‌توانند در صورت تطبیق شرایط خود با شرایط بورس به تابلوی رسمی قیمت‌ها باز گردند.

صالح آبادی ادامه داد: افزایش سرمایه شرکت‌های تابلوی اصلی و فرعی به تصمیم مجمع مربوط است و سازمان بورس فقط مجوز لازم را صادر می‌کند، ولی شرکت‌های تابلوی چهارم بدون نیاز به مجوز سازمان بورس می‌توانند تا هر میزان افزایش سرمایه دهند.

صالح‌آبادی در خصوص این مطلب که چنین درصدی از اعمال افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام تاکنون رخ نداده، ابراز داشت: این گونه شرکت‌ها حتی می‌توانند تا چندین هزار برابر هم افزایش سرمایه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که در این صورت تکلیف سهامداران جزیی که قادر به خرید سهام حق تقدم به دلیل رقم قابل توجه این گونه از افزایش سرمایه نیستند، به نوعی با ضرر و زیان مواجه می‌شوند، چه می‌شود؟ و این گونه اتفاقات آیا زمینه را برای سودجویی برخی در تملک انحصاری شرکت‌ها فراهم نمی‌کند، گفت: شرکت‌های تابلوی چهارم از سهامداران حقیقی چندانی برخوردار نیستند، مالکان جدید شرکت‌هایی مانند آریا الکتریک با هدف بهبود وضعیت شرکت اقدام به خرید این دسته از شرکت‌ها می‌کنند.

رییس و سخنگوی سازمان بورس در خاتمه خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد تابلوی چهارم قرار گرفتن فرصتی برای اصلاح ساختارها و خروج از زیان‌دهی شرکت‌ها بود. وی گفت: راه را برای این دسته از شرکت‌ها باز گذاشتیم تا در فرصتی که دارند، بدون هیچ محدودیتی تکلیف خود را با بورس مشخص کنند.

این در حالی است که مدیر‌عامل شرکت بورس پیش از این گفته است: هیچ شرکت تابلو چهارمی از بورس خارج نمی‌شود.

علی رحمانی مدیر‌عامل شرکت بورس دو روز قبل در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج، اظهار داشت: در آینده نزدیکی نام شرکت‌هایی که باید به تابلو چهارم انتقال یابند را اعلام می‌کنیم.

مدیر‌عامل شرکت بورس اضافه کرد: اما قبل از اعلام باید طبق روال قبل، ورود این شرکت‌ها به تابلو چهارم به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس برسد. وی تصریح کرد: اما هیچ شرکتی از تابلو چهارمی‌ها از بورس خارج نمی‌شوند.

به گفته وی، شرکت‌های تابلو چهارمی که بتوانند خود را با شرایط بازار سرمایه تطبیق دهند به تابلوی فرعی منتقل می‌شوند.

وی افزود: شرکت‌هایی هم که نتوانند خود را با شرایط بازار سرمایه سازگار کنند به آنها مجددا فرصتی داده می‌شود.

رحمانی ادامه داد: این اقدام به منظور جلوگیری از متضرر شدن سهامداران شرکت‌های تابلو چهارمی صورت می‌گیرد تا بتوانند سهام‌ خود را به فروش رسانند.