فارس- علی رضایی زاده: سازمان بورس در شرایطی با ارائه مجوز افزایش سرمایه اکثر شرکت‌ها مخالفت می‌کند که در اقدامی بی‌سابقه به یک شرکت حاضر در تابلوی چهارم مجوز ۱۷هزار و ۶۹۹درصد افزایش سرمایه داده و موجب حیرت سهامداران، کارشناسان و کارگزاران شده است. خبرگزاری فارس، گزارش کرد که در تاریخ ششم آبان ماه سال جاری شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان به عنوان مالک اصلی شرکت آریا الکترونیک ایران اقدام به فروش ۶۲درصد (معادل ۲۰میلیون برگ سهم) از سهام این شرکت به دو سهامدار حقیقی می‌کند که با توجه به قیمت یک‌هزار و ۷۵۴ ریال هر سهم ارزش این معامله ۳میلیارد و ۶۵۰میلیون برآورد شد.

این در حالی است که در تاریخ ۱۸/۷/۸۵ مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت کاهش سرمایه از ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون به ۵۰۰هزار تومان را تصویب کرد که با این اقدام تعداد سهام شرکت به ۵هزار سهم تنزل یافت .

این در حالی است که با توجه به تاریخ معامله عمده و مجمع حاوی شکل‌گیری این قضیه، دارای نکات مبهمی است. اما این همه ماجرا نیست.

در حالی که تعداد سهام ۳هزار و ۸۰۰ سهامدار حقوقی و حقیقی آریا الکتریک فقط چند و چند ده سهم رسیده بود، در حضور نماینده سازمان بورس، سرمایه شرکت به یکباره ۱۷هزار و ۶۹۹درصد افزایش می‌یابد و به ۸میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان بالغ می‌شود.

در حالی که تا ۲۴ اسفندماه ۸۵ نیز بعد از مشخص شدن مشارکت کنندگان، این افزایش سرمایه اعمال خواهد شد.

این داستان در شرایطی رخ داده که برخی از سهامداران حقیقی این شرکت زیان ده که ارزش کارخانه آن به حدود ۲۰میلیارد تومان می‌رسد، ضمن ابراز اعتراض شدید به هیات مدیره شرکت نسبت به عملکرد سازمان بورس به شدت شکایت می‌کنند.

برخی معتقدند که در این تغییر و تحول عجیب فقط تامین منافع مدیران جدید و حذف سهامداران مدنظر بوده است چرا که با توجه به این میزان افزایش سرمایه، کمتر سهامداری قادر به پرداخت قیمت حق‌تقدم جهت برخورداری از افزایش سرمایه است.

حال این سوال مطرح است که در شرایطی که سازمان بورس به کمتر شرکتی مجوز افزایش سرمایه حداکثر ۱۰۰درصدی را می‌دهد، چگونه به راحتی اجازه داده یک شرکت زیانده در اقدامی بی‌سابقه در دنیا ۱۷هزار و ۶۹۹درصد افزایش سرمایه اعمال کند. در صورتی که تاکنون نه در بورس ایران و نه در بورس دیگر کشورها چنین اقدامی سابقه نداشته و هیچ توجیهی هم ندارد.

به نظر می‌رسد برخی از مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به شرکت‌های تابلوی چهارم بی‌توجه بوده و هیچ بررسی و پیگیری در رابطه با وضعیت شرکت‌های این تابلو و تغییر و تحولات به وجود آمده انجام نمی‌دهند و منتظر پایان مهلت شرکت‌های تابلو تا اسفند ماه و حذف از بورس شرکت‌های این تابلو هستند.

هر چند طبق قانون تجارت کاهش سرمایه شرکت‌ها مجاز بوده و در مواردی سرمایه شرکت باید به حداقل ۵۰۰هزار تومان برسد، اما طبق آیین‌نامه‌های بورس چنین اقدامی جنبه اجرایی نباید داشته باشد، چرا که اولا سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نباید کمتر از یک‌میلیارد تومان باشد و ثانیا افزایش سرمایه‌ها باید توجیه اقتصادی داشته و براساس موارد طرح و توسعه باید به تایید سازمان بورس برسد که در این خصوص به نظر می‌رسد بدون بررسی‌های لازم مجوز چنین افزایش سرمایه‌ای ارائه شده است.

ثالثا در صورت قطعی شدن این اقدام شرکت آریا الکتریک، سازمان بورس به دیگر شرکت‌ها این پیام را می‌دهد که شرکت‌های بورسی خصوصا شرکت‌های تابلوی چهارم می‌توانند این رویه را گسترش دهند. رویه‌ای که از قرار معلوم در برخی از شرکت‌های این تابلو در حال شکل‌گیری است و تعدادی از سرمایه‌گذاران با انجام مذاکراتی قصد خرید سهام شرکت‌های تابلوی چهارم به قیمت بالاتر جهت پیاده‌سازی اهداف منفعت‌طلبانه خود دارند.

به نظر می‌رسد سازمان بورس باید در اولین فرصت در این رابطه شفاف‌سازی کند و با ارائه اطلاعیه‌ای توضیحاتی به سهامداران داده و سپس از اعمال قطعی افزایش سرمایه شرکت آریا الکتریک جلوگیری به عمل آورد.