آخرین تلاش برای واگذاری شرکت‌ها در روزهای پایانی 85

یک مقام نفتی: بورس تهران ظرفیت جذب سهام شرکت‌های نفتی را ندارد

گروه بورس - آخرین خبرها حاکی است که با وجودتلاش مسوولان برای واگذاری سهام واحدهای دولتی و اجرای دقیق تاکیدات مقام معظم رهبری برای اجرای مفاد اصل ۴۴ قانون اساسی اما ظاهرا زمان اجازه نمی‌دهد که در این سوی سال یعنی روزهای باقیمانده از سال ۸۵ این شرکت‌ها واگذار شود. معاون آماده سازی و امور شرکت‌های سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: فقط عرضه سهام یکی از سه شرکت مپنا، فولاد مبارکه و ایرالکو تا پایان سال انجام می‌شود.

اسماعیل غلامی افزود: امروز (سه‌شنبه) جلسه‌ای با حضور مسوولان سازمان بورس سهامداران مپنا و مدیران این شرکت برگزار خواهد شد تا در رابطه با نحوه عرضه و قیمت‌گذاری حداکثر ۵درصد از سهام این شرکت تصمیم‌گیری شود.

توجه به قراین

وی ادامه داد: با توجه به قراین موجود احتمال دارد سهام شرکت فولاد مبارکه زودتر از سهام مپنا در بورس عرضه شود.

غلامی افزود: آنچه در این بین مسلم است عرضه حداکثر پنج درصد از سهام یکی از شرکت‌های فولاد مبارکه، مپنا و ایرالکو تا پایان سال جاری است که به دلیل عدم قطعیت زمان عرضه بهتر است تاریخ مشخص اعلام نشود.

کشتیرانی سال آینده در بورس

معاون آماده سازی و امور شرکت‌های سازمان خصوصی سازی در رابطه با وضعیت عرضه سهام کشتیرانی خاطرنشان کرد: عرضه سهام این شرکت به طور قطع در سال آینده خواهد بود.

غلامی به مصوبه هیات عالی واگذاری اشاره کرد و اظهار داشت: طبق مصوبات این هیات تا پایان سال ۸۵ باید دوهزار و ۲۰۰میلیارد تومان سهام فروخته شود و چهار میلیون و ۶۰۰هزار نفر سهام عدالت دریافت کنند که از این مبلغ تاکنون یک هزار و ۷۵۰میلیارد تومان محقق شده است.

وی افزود: مبلغ باقیمانده نیز از طریق عرضه سهام یکی از شرکت‌های فولاد مبارکه مپنا و ایرالکو تامین خواهد شد.

غلامی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها اجرای اصل ۴۴ با موفقیت همراه شود.

عرضه بخشی از سهام شرکت‌های نفتی در بورس‌های بین‌المللی

رییس ستاد اصل ۴۴ شرکت ملی نفت نیز گفت: با توجه به ظرفیت محدود بورس ایران برای پذیرش سهام تمامی شرکت‌ها، بخشی از سهام شرکت‌های نفتی ایرانی در قالب اصل ۴۴، در بورس‌های بین‌المللی عرضه خواهد شد.

علی کاردر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: گروه‌های کارشناسی در حال کار بر روی تک تک شرکت‌هایی که قرار است در قالب اصل ۴۴ واگذار شود، هستند.

پس از برگزاری چند جلسه داخلی با این گروه‌ها، جلسه مشترک وزرای نفت و امور اقتصادی برای نهایی کردن تعداد شرکت‌ها و نحوه واگذاری آنها برگزار خواهد شد.

وی افزود: جلسه مشترک وزرا احتمالا به اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده موکول می‌شود.

به گفته وی، طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته بر روی شرکت‌های نفتی قابل واگذاری‌، به احتمال زیاد تعداد آنها از ۱۲۰ شرکت فراتر خواهد رفت. در حال حاضر مشغول تفکیک و بررسی مجدد شرکت‌ها از این لحاظ هستیم تا مشخص شود شامل کدام یک از بندهای الف یا ج اصل ۴۴ می‌شوند.

کاردر گفت: بررسی‌ صورت‌های مالی و بدهی‌های این شرکت‌ها از مهم‌ترین اقدامات در دست انجام گروه‌های کارشناسی در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز است که ضمن اجرای اصل ۴۴، مسیر توسعه این شرکت‌ها نیز هموار شود و جلوی آن گرفته نشود.

بازارهای دیگر دیده شده است

رییس ستاد اصل ۴۴ شرکت ملی نفت با اشاره به حجم و ارزش این شرکت‌ها که قرار است در بورس تهران عرضه شود، تصریح کرد: با شرایط و ارقام کنونی، بورس تهران ظرفیت پذیرش این حجم از سهام را ندارد. به همین دلیل در لایحه خصوصی‌سازی دولت پیش‌بینی شده مقداری از سهام این شرکت‌ها در بازارهای دیگر و از جمله بازارهای بین‌المللی عرضه شود.

وی گفت: صنایع پتروشیمی و پالایشی و شرکت‌های مرتبط با آنها علاقه‌مند هستند در بورس‌ها و بازارهای دیگر بین‌المللی نیز حضور داشته باشند. بر این اساس بخشی از سهام این شرکت‌ها قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران خارجی و یا عرضه در بورس‌های بین‌المللی است، البته مشروط به اینکه خارجی‌ها سهم غالب را در اختیار نداشته باشند.

به گفته کاردر، مجوز انجام این کار در لایحه خصوصی‌ سازی دولت تحت عنوان بازارهای دیگر، دیده شده است.

فروش ۳۲۱میلیون سهم توسط سه دستگاه دولتی

خبرگزاری فارس همچنین گزارش کرد: از بین هفت دستگاه عریض و طویل دولتی که باید نسبت به عرضه سهام زیر مجموعه‌های خود اقدام کنند در ماه گذشته سه دستگاه در مجموع ۳۲۱میلیون و ۸۵۰هزار و ۹۹۳ برگ سهم را عرضه کردند.

همچنین ارزش عرضه این تعداد سهام در شرایطی ۱۲۰میلیارد و ۷۲۴میلیون تومان برآورد شده که سه سازمان گسترش، خصوصی‌سازی و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عرضه سهام محدود مبادرت ورزیدند و کماکان از عرضه سهام توسط شرکت‌های ساتکاب، مخابرات ایران، مادر تخصصی خدمات کشاورزی و ملی صنایع پتروشیمی در ماه پیش خبری نشد.

براساس این گزارش، در بهمن ماه ایمیدرو ۱۰۶میلیون و ۵۸۳هزار و ۱۴۶ برگ سهم به ارزش بالغ بر ۴۲میلیارد تومان را عرضه کرد و در برابر فروش ۴۵۷هزار و ۷۸۸ سهم به ارزش ۴۶۲میلیون تومان توسط سازمان خصوصی‌سازی، سازمان گسترش نیز موفق به عرضه و فروش ۲۱۴میلیون و ۸۱۰هزار و ۵۹ برگ سهم به ارزش تقریبی ۷۸میلیارد و ۶۴میلیون تومان شد.