گروه بورس- بازار سرمایه در آستانه ورود «مپنا» به بورس تهران برخورد‌های متفاوت و تحلیل لایه‌ای و چندگانه‌ای از این سهم دارد. روز سه‌شنبه نشست تشریح وضعیت شرکت با حضور ده‌ها کارشناس بازار برگزار شد. از این رو گروه بورس به منظور جمع‌بندی و برداشت اولیه بازار با کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه مصاحبه کرده و نظرات آنها را جویا شده است. گزارش قدیمی

خسرو پورمعمار، کارگزار بورس اوراق بهادار درباره ورود مپنا به بورس گفت: گزارش ارائه شده از سوی مپنا، گزارش به روز نیست، اما اصولی که برای سایر سهم‌ها باید رعایت شود، در مورد این شرکت نیز صدق می‌کند.

وی اضافه کرد: البته چون مپنا، یک شرکت خدماتی است، با ریسک‌هایی مواجه است که شرکت‌های تولیدی با آنها مواجه نیست.

وی افزود: فعالیت شرکت‌های خدماتی متاثر از سایر بخش‌های اقتصاد است و اگر اقتصاد رونق داشته باشد، این شرکت‌ها منعکس‌کننده آن هستند و برعکس.

پور معمار ادامه داد: سیاست کلی بورس تهران در پذیرش شرکت‌های خدماتی، تا اندازه‌ای با ملاحظات همراه است.

این کارگزار بورس درباره گرایش خریداران به این سهم گفت: سرمایه بسیاری از اشخاص حقیقی و گروهی از حقوقی‌ها، به دلیل توقف بسیاری از نماد‌ها، در بازار راکد است.

بنابراین در این حالت، نمی‌توانند خرید و فروش انجام بدهند و در این شرایط تنها، سرمایه‌گذارانی که پول نقد دارند مانند برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری که به طور مستمر دریافتی دارند می‌توانند دست به خرید بزنند و این موضوع در میزان تقاضا موثر خواهد بود.

پورمعمار ادامه داد: عامل دیگری که در روند بازار و رفتار سرمایه‌گذاران موثر است، تصمیم شورای امنیت در خصوص اعمال محدودیت های تجاری است.

وی سپس گفت: ملاک بورس برای قیمت‌گذاری، استمرار سود عملیاتی شرکت است و توجه بیشتر سرمایه‌گذاران نیز به سود عملیاتی است، بنابراین با توجه به شرایط بازار، نمی‌توان قیمت بالایی برای سهم تعیین کرد.

با وجود ریسک‌های متعدد، بازار در شرایط حاضر، محافظه‌کار است و ترجیح می‌دهد با احتیاط به جلو حرکت کند.

پورمعمارافزود: این شرکت در طی سال‌های ۸۳ و ۸۴ و ۸۵ مبلغ درآمدش تقریبا با رشد چندانی مواجه نبوده و در سال ۸۵ نیز ادامه دارد.

سود عملیاتی مپنا همان روند سابق را دارد و نوسانات زیادی دارد ، اما سود خالص و پیش‌بینی ۸۵ رقم‌بهتری شده است. با توجه به سرمایه شرکت سود هر سهم در سال ۸۵، مبلغ ۱۰تومان افزایش یافته که تحت تاثیر سود عملیاتی بوده است.

نسبت سود عملیاتی به فروش با روند نقصانی مواجه بوده که ارزیابی کارشناسان مورد توجه قرار خواهد گرفت. روی هم رفته روند متعادلی در درآمد شرکت دیده می‌شود.

استقبال از تازه‌وارد‌ها

محمدرضا رهبر، دیگر کارگزار بورس با اشاره به استقبال از عرضه «مس» گفت: همواره عرضه‌های اولیه از سوی سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود، تقاضای خرید این سهم زیاد بوده و قیمت آن افزایش یابد، البته این امر مستلزم داشتن P/E مناسب است.

وی افزود: سهم مپنا، پتانسیل‌ لازم برای رشد را دارد و از لحاظ روند سوددهی و انتشار اطلاعات نیز خوب عمل کرده است و اگر دچار ریسک سیستماتیک نشود با استقبال قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد و انتظار می‌رود همه کارگزاران از سهمیه خود استفاده کنند.

رهبر درباره قیمت‌گذاری سهم یاد شده گفت: سطح انتظارات سرمایه‌گذاران قیمت را تعیین می‌کند و ممکن است در این شرایط این عامل بالای ۲۰درصد در نظر گرفته شود و بر این اساس P/E آن حدود پنج خواهد بود.

یک اتفاق نادر

علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به اظهارات مدیرعامل در جلسه معارفه شرکت گفت: مپنا تاکنون به دلیل سیاست‌های مالیاتی سود شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را به صورت کامل اظهار نمی‌کرد اما به دلیل ورود به بورس تصمیم به شفاف کردن صورت‌های مالی گرفته است، به این منظور قصد دارد کل سود انباشته شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را امسال تقسیم کند که به ازای هر سهم حدود ۸۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به این که سود انباشته در سال بعد وجود ندارد سود سال آینده شرکت ۲۰۰میلیارد تومان (به ازای هر سهم ۴۰ تومان) برآورد شده است.

کدیور درباره ورود مپنا به بورس گفت: این شرکت به احتمال زیاد ده روز دیگر وارد بورس خواهد شد که سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۵ در حال پایان است و بازار باید با EPS سال ۸۶ (۴۰ تومان) سهام مپنا را قیمت گذاری کند.

از سوی دیگر به دلیل عدم تقسیم سود تا سه سال دیگر که به طور شفاف اعلام شده ، سهامداران با تردید مواجه شده اند.

موضوع عدم تقسیم سود تا سه سال برای اولین بار است که از سوی یک شرکت که به لحاظ فعالیت انحصاری در ایران و در برخی از موارد در دنیا مطرح است اعلام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره برخورد بازار با این سهم گفت: با توجه به این که از سهامداران خواسته شده که با دید میان مدت(سه ساله) به خرید این سهم روی آورند برخورد بازار با این سهم مشخص نیست و باید تا روز عرضه منتظر ماند و تاثیر شرایط سیاسی را نیز نباید از نظر دور نداشت.

وی سپس گفت: سهامداران تنها می‌توانند از تغییر قیمت سود ببرند و با توجه به ارزش ویژه هر سهم که بیش از ۲۰۰ تومان برای هر سهم است، پیش‌بینی می‌شود با توجه به EPS ۴۰‌‌تومانی سال آینده قیمت عرضه اولیه این سهم ۳۰۰ تومان باشد که قیمت معقولی است.

وضعیت نامعلوم قیمت برق

در همین حال تداوم نظر حمایتی دولت بعد از واگذاری نسبت به ادامه فعالیت این شرکت بسیار مهم است. بازار سابقه فعالیت «صدرا» بعد از واگذاری را در حافظه دارد، بنابراین در این خصوص اندکی بیم وجود دارد.با این حال شاید اساسا مقایسه «مپنا» با «صدرا» اشتباه باشد چون که مپنا جدای از « پیمانکاری » در زمینه تولید توربین و مالکیت نیروگاه های خصوصی نیز فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگار ما، در عین حال مسائل دیگر نیز وجود دارد که خارج از حوزه فعالیت «مپنا» است،‌ نزدیک به دو سه سال است که قیمت فروش برق افزایش را تجربه نکرده و تثبیت شده است.بخش خصوصی برای ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌ها و ارائه سفارش به پیمانکار از انگیزه کافی برخوردار نیست.بنابراین تمام این عوامل درون بنگاهی و برون بنگاهی یک پیام جدی برای بازار دارد: لطفا سهامداران با دید بلند مدت «مپنا» را خریداری کنند. این نظر را هم «رفان» مدیرعامل «مپنا» تایید می‌کند.