سنا- عضو هیات‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل بانک اطلاعاتی «دارندگان اطلاعاتی نهانی» خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان بورس اوراق بهادار، دکتر سیدعلی حسینی در این‌باره گفت: قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ۸۴ با تاکید بر تامین سلامت بازار و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران درباره معاملات دارندگان اطلاعات نهانی و نظارت بر بازار از حیث معاملات متکی به اطلاعات نهانی تعیین تکلیف کرده است.

وی افزود: در فصل ششم این قانون و به طور خاص در ماده ۴۶ جرایم و مجازات‌های سوء‌استفاده از اطلاعات نهانی و در تبصره یک همان ماده در پنج بند مصادیق دارندگان اطلاعات نهانی ذکر شده است.

دکتر حسینی تصریح کرد: دارندگان اطلاعات نهانی، اشخاص حقیقی هستند که به لحاظ موقعیت و وظایفشان به اطلاعات مهم و تاثیرگذار بر قیمت سهم و تصمیم سرمایه‌گذاران دسترسی دارند و این اطلاعات تا قبل از افشا به عنوان اطلاعات نهانی شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قانونگذار علاوه بر جرایمی که درخصوص سوءاستفاده از اطلاعات در نظر گرفته است، در تبصره ۲ این ماده، دارندگان اطلاعات نهانی را مکلف به گزارش‌دهی معاملات خود به سازمان بورس و اوراق بهادار کرده است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اشاره به تکلیف قانونی نظارتی سازمان یادآور شد: از ابتدای سال ۸۵ و در خلا دستورالعمل‌ها به استناد اطلاعات منتشر شده شرکت‌ها اقدام به گردآوری اطلاعات دارندگان اطلاعات نهانی کرده‌ایم و مجموعه اطلاعاتی و نظارتی الکترونیکی برای نظارت روزانه و مستمر بر معاملات این اشخاص تهیه شده است.

وی تاکید کرد: نتیجه این فعالیت‌ها، تشکیل بانک اطلاعاتی با بیش از ۴۱۲۷ رکورد و تهیه گزارش معاملات اشخاص دارنده اطلاعات نهانی و نظارت روزانه بر معاملات آنها از حیث اتکا به اطلاعات نهانی است.

دکتر حسینی درباره نحوه عملکرد این سامانه گفت: بانک اطلاعاتی شامل مشخصات اشخاص دارنده اطلاعات نهانی و کد معاملاتی آنها است و سیستم مکانیره نظارتی «سمپا» براساس اطلاعات این بانک و فعالیت نامبردگان در بازار به صورت خودکار گزارش روزانه را تهیه و برای کارشناسان بخش نظارت مکانیزه ارسال می‌کند تا کارشناسان این بخش اتکای معاملات بر اطلاعات نهانی را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

وی افزود: هم‌اکنون ۵۰ تا ۱۰۰ رکورد معاملاتی در گزارش‌های روزانه ثبت می شود و در کنار نظارت روزانه بحث تهیه دستورالعمل‌ها و مقررات مرتبط با این حوزه و تهیه فرم‌های لازم نیز در حال پیگیری است.

دکتر حسینی تصریح کرد: ویرایش نخست دستورالعمل‌های جرایم مرتبط با دستکاری بازار و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و دستورالعمل گزارش‌دهی دارندگان اطلاعات نهانی در تیرماه ۸۵ تهیه و برای نظرخواهی عمومی منتشر شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی مفصل در کمیته تدوین قوانین سازمان و استفاده از دیدگاه‌های مختلف در تکمیل و بهینه‌سازی این دستورالعمل‌ها یادآور شد: این دستورالعمل‌ها برای تصویب در هیات مدیره سازمان آماده است و با تصویب و اجرایی شدن آن، جمع‌آوری اطلاعات دارندگان نهانی و گزارش‌دهی آنها با سرعت و دقت بیشتری پیگیری خواهد شد.

دکتر حسینی خاطرنشان کرد: به همراه دستورالعمل نحوه گزارش‌دهی «دارندگان اطلاعات نهانی» فرم‌هایی تهیه شده است که دارندگان اطلاعات نهانی براساس این فرم‌ها باید مشخصات و نقل وانتقالات سهام خودرا حداکثر تا مدت ۱۵ روز پس از انجام معامله به سازمان اعلام ‌کنند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران تاکید کرد: این فرم‌ها براساس استانداردهای جهانی طراحی و متناسب با قوانین داخلی بومی سازی شده است.

وی درباره ضمانت اجرایی گزارش‌دهی دارندگان اطلاعات نهانی گفت: براساس بند۲ ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار اشخاصی که مکلف به ارائه تمام یا قسمتی از اطلاعات، اسناد و یا مدارک مهم به سازمان و بورس مربوطه هستند در‌صورت خودداری ازآن، مجرم شناخته می‌شوند.

دکتر حسینی با تاکید بر نقش پیشگیرانه نظارت مستمر از وقوع تخلفات و جرائم یادآور شد: نتایج نظارت‌های اجرا شده در این حوزه تهیه چندین گزارش نظارتی بوده است که برای پیگیری و رسیدگی به مراجع ذی‌ربط ارسال شده است.

بررسی پرونده ۲۵ پذیره نویسی بدون مجوز

همچنین بهروز زارع، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار گفت: پرونده ۲۵ شرکت سهامی عام که بدون رعایت تشریفات قانونی و بدون اخذ مجوز از سازمان اقدام به پذیره‌نویسی کرده‌اند بررسی و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: در مواردی که این شرکت‌ها مشکلات کمتری دارند و بیشتر مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند، به آنها کمک می‌کنیم تا خود را با دستورالعمل ثبت و عرضه اوراق بهادار مصوب شورای‌عالی بورس انطباق دهند.

وی تاکید کرد: در مواردی که شرکتی بدون رعایت بیشتر موارد قانونی و بدون اخذ مجوز از ثبت کار خود را شروع کرده باشد،‌ مانع پذیره‌نویسی می‌شویم و یا با هماهنگی بانک‌ها مبالغ پذیره‌نویسی شده را برمی‌گردانیم.

زارع یادآور شد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل ثبت و عرضه اوراق بهادار، و اجرایی شدن آن، دیگر بهانه‌ای پذیرفته نیست و اگر قانون رعایت نشود، مانع پذیره‌نویسی و انتشار اوراق بهادار می‌شویم.

مدیر نظارت بر بازار اولیه خاطرنشان کرد: اهداف ما شامل اجرای قانون، حمایت از سرمایه‌گذاران، ارائه اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری درست سرمایه‌گذاران و ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری و نظارت بر فرآیند جمع‌آوری و تشکیل سرمایه است.