معاون وزیرصنایع: سازمان خصوصی سازی نگران است

معاون وزیر اقتصاد: عزم سیاسی هر مقاومتی را می‌‌‌شکند گروه بورس- روایت قیمت ارزان یا گران عرضه «مس» همچنان ادامه دارد.

«ایسنا» خبرگزاری که برای اولین مرتبه به دنبال چاپ گزارش گروه بورس درباره نشت اطلاعات قیمت فروش «مس» به بخشی از بازار در اولین روز عرضه، این مساله را همچنان پیگیری می‌کند، دیروز در مصاحبه‌ای جداگانه دیدگاه جدید وزارت صنایع و سازمان خصوصی‌سازی را در این باره گزارش کرد.دیروز وزارت صنایع به اظهارات مکرر و پی در پی پاسخ جدی داد. معاون وزیر صنایع و معادن گفت:«سازمان خصوصی سازی فقط به این دلیل از قیمت عرضه «مس» حمایت می‌کند که نگران این است که موفق به فروش شرکت نشود و این واحدها روی دستش باقی بماند.» در مقابل رییس سازمان خصوصی سازی اظهارات تکراری برخی و ادعای ارزان فروشی سهام «مس» را مقاومت در برابر خصوصی سازی فرض کرد و عنوان کرد که هر مقاومتی در برابر این عزم سیاسی خواهد شکست.

معاون وزیر صنایع در پاسخ به ایسنا: حفظ حقوق مردم

معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن گفت که در خصوصی‌سازی باید حقوق ملت استیفا شود و به همین دلیل شرکت‌های قابل واگذاری باید طوری قیمت‌گذاری شوند که حق مردم و بیت‌المال از بین نرود.

محسن شاطرزاده با بیان این مطلب اظهار کرد: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یک کار بسیار پیچیده و فنی است که باید اصول و چارچوب‌های آن تدوین و طراحی شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین بخش‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی زیر مجموعه وزارت صنایع هستند، گفت: ما پس از بررسی لایحه دولت متوجه شدیم که این لایحه نیازمند دقت بیشتری است که هم‌اکنون در این خصوص در حال انجام بررسی‌هایی هستیم، ولی هیچ‌گاه بحثی در مورد اشکالات این لایحه یا رفع آن مطرح نکرده‌ایم.

تاراج به بهانه خصوصی‌سازی

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مطرح شدن بحث احتمال ارزان فروشی سهام شرکت ملی مس گفت: سازمان خصوصی‌سازی قصد انجام چنین کاری را دارد، ولی توجهی ندارد که این کار با چه قیمتی باید انجام شود، در حالی‌که کسی حق ندارد ثروت ملت را به بهانه خصوصی‌سازی به تاراج ببرد.

شاطرزاده ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی نگران این است که موفق به فروش شرکت‌ها نشود و این واحدها روی دستش باقی بماند و به همین دلیل سهام شرکت ملی مس را طوری قیمت‌گذاری کرده که به راحتی فروخته شود، در حالی ‌که با توجه به سودآوری بالای صنعت مس، نیازی به ارزان‌‌فروشی شرکت ملی مس نیست.

به فاصله یک روز از عرضه سهام شرکت ملی مس در بورس، موضوع احتمال ارزان فروشی سهام این شرکت مطرح شد و برخی از کارشناسان معتقد بودند که سهام شرکت ملی مس به قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی به فروش رسیده‌ است. در نهایت عنوان شد که این موضوع پس از مذاکره وزیران صنایع و معادن و

امور اقتصادی و دارایی در هیات دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شاطرزاده همچنین در‌خصوص چگونگی عرضه سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان و زیان‌ده بودن این شرکت تصریح کرد: در صورتی‌ که سازمان بورس موافقت کند، امکان عرضه سهام این شرکت وجود خواهد داشت، زیرا سازمان بورس براساس فرمول خاص خود احتمال زیان‌ده بودن شرکت‌ها را بررسی می‌کند.

واگذاری فولاد مبارکه

غلامرضا حیدری کردزنگنه در این زمینه گفت: استقبال وسیع مردم از واگذاری سهام شرکت صنایع مس کشور در مرحله اول گام نخست واگذاری شرکت‌ها به بورس بود و به تدریج صنایع بزرگ را وارد بورس خواهیم کرد.

او با بیان اینکه روند ورود شرکت‌ها به بورس روندی مطلوب است، تصریح کرد: ورود شرکت‌های بزرگ به بورس باید با کار کارشناسی همراه باشد و به طور کلی با توجه به حجم دارایی‌ها و سرمایه‌ چنین شرکت‌هایی وارد کردن یک‌باره آنها به بورس مصلحت نیست، زیرا باید در بورس نیز عرضه و تقاضا در تعادل باشد.

منطقی فروشی

کرد‌زنگنه با اشاره به این مطلب که با آگاهی کامل شرکت‌های بزرگ را همزمان وارد بورس نمی‌کنیم، تاکید کرد: سیاست ما نه ارزان‌فروشی و نه گران‌فروشی است، بلکه منطقی فروشی در بورس است، ضمن اینکه با ورود همزمان چند شرکت بزرگ به بورس برای خود بورس نیز مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود. رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که دلیل اولویت‌دار بودن واگذاری سهام شرکت‌ها در بورس چیست؟ اظهار کرد: در الزامات واگذاری و سیاست‌های واگذاری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، تاکید بر این بود که آماده‌سازی شرکت‌ها برای ورود به بورس در اولویت است.

کرد‌زنگنه خاطرنشان کرد: از سویی بورس، شناخته شده‌ترین و سالم‌ترین محل واگذاری در دنیاست و از روش‌هایی همچون مزایده، مذاکره و سایر روش‌ها بهتر است. وی در ادامه با بیان اینکه سهام بانک‌ها و بیمه‌ها را به تدریج در کنار واگذاری سهام سایر صنایع بزرگ تا پایان امسال در برنامه داریم، از واگذاری سهام ۳۳ شرکت وابسته به مخابرات و ۱۰۷ شرکت وابسته به وزارت نفت در سال آینده خبر داد و افزود: واگذاری سهام ۳۳ شرکت مخابرات به تصویب دولت رسیده است و جلسات هماهنگی واگذاری سهام شرکت‌های وزارت نفت به صورت مستمر در حال برگزاری است که باید مساعدت دولت را در این زمینه بگیریم.

کردزنگنه در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های دولتی برای خصوصی شدن مقاومت می‌کنند؟ تاکید کرد: با توجه به عزم سیاسی موجود در میان مقامات عالی رتبه کشور و تعامل مطلوب قوا، هر مقاومتی در برابر این عزم سیاسی خواهد شکست.