نظر سنجی دنیای اقتصاد درباره بازار86

گروه بورس- نظرسنجی دنیای‌اقتصاد از شماری از خوانندگان نشان می‌دهد که ۶۴درصد از پاسخگویان در این نظرسنجی تعامل دولت را با بازار سرمایه اندک می‌دانند. گروه بورس دنیا‌ی‌اقتصاد در حاشیه نمایشگاه بورس و بازار سرمایه که اواسط ماه جاری در تهران برگزار شد، اقدام به یک‌ نظرسنجی کرد. در این نظرسنجی حدود ۱۰۵نفر از بازدیدکنندگان از غرفه دنیای‌اقتصاد به ۱۰سوال گروه بورس پاسخ گفتند.

نقطه ثقل سوالات

این نظرسنجی به پرسش‌هایی مربوط می‌شود که دیدگاه‌های پاسخگو را درباره وضعیت حال و آینده بازار جویا می‌شود.

بدون شک نظر پاسخگویان را نمی‌توان به کل نظرات جامعه سه میلیون نفری سهامداران تعمیم داد، چرا که حجم نمونه نظرسنجی (به دلیل استقبال کم از نمایشگاه مزبور) اندک است.

با این حال، دیدگاه جمعی از سهامداران نسبت به بازار که می‌تواند در شکل‌گیری رفتار معاملاتی و بازار موثر باشد، قابل تامل و توجه است.

تعامل دولت با بازار سرمایه، از ۶۴ تا ۱۲درصد

در این نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه پرسیده شد: تعامل دولت با بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

براساس نتایج به دست آمده حدود ۶۱درصد از پاسخ‌دهندگان تعامل دولت را با بازار سرمایه اندک دانسته‌اند، این در حالی است که ۲۴درصد از نظردهندگان تعامل دولت را با بازار سرمایه متوسط (نه کم و نه زیاد) و ۱۲درصد نیز زیاد توصیف کرده‌اند.

جدای از دیدگاه پاسخگویان، بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که اگرچه دولت در اجرای بخشی از سیاست‌های پولی (جذب نقدینگی برای مهار تورم) برنامه‌ای برای بازار سرمایه ندارد،‌ اما شروع عرضه‌‌های اولیه شرکت‌های دولتی در چارچوب ابلاغیه اصل ۴۴، اوج توجه دولت به بازار سرمایه بوده است. زیرا ورود شرکت‌های بورسی، عملکرد شرکت‌های دولتی را شفاف کرده و ارزش بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

حمایت سازمان از بازار

در ادامه این نظرسنجی از پاسخ‌دهندگان، سوال شد که اقدامات سازمان بورس برای حمایت از بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۶۱درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی، اقدامات «سازمان» را در سطح متوسط و ۳۹درصد نیز اندک اعلام کرده‌اند.

به نوشته خبرنگار ما، سازمان بورس در سال‌جاری با افزایش رایزنی خود با حقوقی‌ها تلاش وافری برای حمایت از بازار داشت که آگاهان بازار، نسبت به این موضوع اشراف کاملی دارند.

برهمین اساس، امسال از معدود سال‌هایی بود که خود حقوقی‌ها بدون مشورت با «سازمان» نشست‌های هماهنگی حمایت از بازار را (باحداقل یا حداکثر از توافق جمعی) برگزار کرده‌اند.

در همین حال «میزان مدیریت سازمان بورس بر شاخص کل» محور سوال دیگر ما از پاسخگویان بود.

۵۷درصد از پاسخگویان میزان مدیریت «سازمان» را «زیاد» اعلام کرده‌‌اند و ۲۳ و ۱۹درصد نیز به ترتیب گزینه‌های «متوسط» و «اندک» دانستند.

در پاسخنامه گروه بورس سوال دیگری درباره شاخص کل بورس تهران مطرح شد. از بازدیدکنندگان سوال شد که «وضعیت شاخص‌های بورس را در سال آینده چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟»

آینده شاخص

۲۱درصد از شرکت‌کنندگان در نظرخواهی این‌گونه پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت شاخص‌های بورس در سال آینده «صعودی» است.

اما در همین حال، ۳۲درصد نظردهندگان، وضعیت شاخص‌ها را «خنثی» (نه صعودی و نه نزولی) برآورد می‌کنند.

افزون بر اینها، نگاه ۴۶درصد از پاسخ‌دهندگان به وضعیت بازار در سال ۸۶ مطلوب نیست. آنها وضعیت رکودی را برای فضای بورس ترسیم می‌کنند.

این یک پیش‌بینی است. به گفته بسیاری از کارشناسان بازار، به محض تغییر در فضای سیاسی، بازار با رونق روبه‌رو خواهد شد.

بازگشایی نماد‌ها

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۰درصد از پاسخ‌دهندگان از وضعیت بازگشایی و توقف نماد‌ها رضایت نداشته و آن را نامطلوب می‌دانند. در عین حال ۲۹درصد نیز از پاسخگویان وضعیت مورد پرسش را «نه خوب و نه بد» وصف می‌کنند. ۱۱درصد نیز از این وضعیت راضی هستند. آنها گزینه «مطلوب» را علامت زده‌اند.

طولانی بودن توقف نماد‌ها و بازگشایی یک‌باره نمادها برای حفظ شاخص از جمله انتقاد‌های بازیگران بازار از سیاست‌گذاران است که سازمان بورس نیز برای اتخاذ تدابیر خود استدلال‌های خاص دارد.

حجم مبنا و برقراری محدودیت نوسان

از جمله انتقاد‌های کارشناسان بازار نسبت به تدابیر جاری بازار اعمال حجم مبنا و محدودیت نوسان ۲درصدی است.

برخی از کارشناسان خارج از سازمان بر این نظرند که این ابزار‌های بازدارنده، مانع از معاملات روان در بازار و افتادن سهم‌ها در تله حجم مبنا است. سازمان هم بر این عقیده است که لغو‌ یا تعدیل آن کمکی به بازار نمی‌کند و باعث تشکیل صف‌های فروش و ریزش شاخص می‌شود. همین مساله باعث شد که سوال دیگر نظرسنجی گروه بورس، این‌گونه طرح و در برابر پاسخگویان قرار گیرد: «تعدیل حجم مبنا و برقراری محدودیت نوسان قیمت‌ها تا چه اندازه در رونق بازار موثر است؟»

۵۲درصد از پاسخگویان بر این عقیده‌اند که تعدیل آن می‌تواند زمینه رونق بازار را فراهم کند. این در حالی است که ۲۴درصد نیز نظر معقولی دارند و با نظر «سازمان»، همراه هستند.

اما ۲۴درصد از شرکت‌کنندگان نیز، تعدیل حجم مبنا و نوسان ۲درصدی را «مثبت یا منفی» ارزیابی نکرده‌اند.

نگاه به شرکت بورس

انجام این نظرسنجی همزمان با انتقال مسوولیت‌های عملیات اجرایی سازمان بورس به شرکت بورس بود. بنابراین از اولین لحظات آغاز فعالیت جدی شرکت بورس در حوزه عملیات از جامعه نمونه به طور اتفاقی و تصادفی پرسیده شد که راه‌اندازی شرکت‌ بورس تا چه اندازه در رشد حجم معاملات و رونق بازار موثر است؟ آنها این‌گونه پاسخ می‌دهند: ۲۲درصد نقش «شرکت» را «کم‌رنگ»، ۴۱درصد نه نقش زیادی قائل هستند و نه نقش کم و ۳۷درصد نیز «گزینه زیاد» را انتخاب کرده‌اند.

گروه‌های پیشرو بازار در سال آینده

اشتیاق به آگاهی از آینده در بین سهامداران موج می‌زند، بیشتر خوانندگان از گروه بورس «دنیای اقتصاد» می‌خواهند که تحلیل‌های آینده را بیشتر منتشر کند. از این رو این بار ما از برخی از خوانندگان خواستیم که بگویند کدامیک از گروه‌ها در سال آینده از بازدهی بیشتری برخوردار خواهند بود؟

۳۱درصد گروه بانک و لیزینگ، ۲۶درصد گروه ساختمانی، ۲۳درصد پتروشیمی، ۱۷درصد سهم‌های معدنی، سه درصد خودرو و سه درصد نیز سایر گروه‌ها را گروه یا سهم‌های پیشرو معرفی کرده‌اند.

اما در آخر پرسشنامه یک پرسش هم درباره وضعیت اطلاع‌رسانی مطرح شد.

از سهامداران خواسته شد تا در پاسخ به سوالی، نحوه اطلاع‌رسانی و تاثیر اخبار روزنامه «دنیای اقتصاد» بر بازار سرمایه را ارزیابی کنند.

در برابر آنها پنج گزینه خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد قرار گرفت که به ترتیب ۵۵درصد تاثیر روزنامه را «زیاد»، ۳۱درصد خیلی زیاد، ۷درصد «متوسط» و ۶درصد هم کم ارزیابی کرده‌اند. در مجموع ۸۶درصد از پاسخ‌گویان اثر اخبار و تحلیل‌های روزنامه بر بازار سرمایه را «زیاد» ارزیابی کرده‌اند.

همانطوری که عنوان شد بدیهی است داده‌های این نظرسنجی نمی‌تواند قابل تعمیم باشد، اما آیا «مشت نمی‌تواند نمونه خروار باشد؟» با این حال باز با یک سوال روبه‌رو هستیم.