گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از مدت‌ها شاهد یک روز مثبت توام با انگیزه مناسب معامله‌گران بود. در بازار دیروز معاملات روز دوشنبه بورس کالا و افزایش قیمت محصولات فولادی، باعث به حرکت درآمدن گروه فولادی و متعاقب آن گروه معدنی شد تا این دو گروه در سایه بازگشایی مناسب نماد فولاد خوزستان بتوانند شاخص کل را معادل ۵۲/۴واحد به جلو هدایت کنند. هر چند توقف سوال‌برانگیز اجرای ضوابط رفع گره‌های معاملاتی موجب شده است برخی از نمادهای عمده بازار همچنان با صف فروش مواجه بوده و هر لحظه احتمال جمع‌آوری این صف‌های فروش شاخص را با ریزش مواجه سازد، اما پس از مدت‌ها بورس اوراق بهادار با کف شکننده‌‌ای از قیمت‌ها مواجه شده و انگیزه فروش در اکثر نمادهای شاخص بورس کاهش قابل ملاحظه‌‌ای یافته است.

رونق فولاد و معاملات فولادی

در بازار دیروز به ویژه معاملات فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان به افزایش انگیزه معامله‌گران منجر شد. در روز دوشنبه بورس کالا شاهد رشد قیمت قابل ملاحظه قیمت محصولات مبارکه معادل ۹تا ۱۱درصد بود؛ به گونه‌‌ای که بهای ورق گرم بی و‌ سی این شرکت به ۱۱هزار و ۳۵۱ و ۱۱هزار و ۷۱۵ریال در هر کیلو رسید . ورق سرد بی مبارکه هم ۱۳هزار و ۳۵۲ریال و ورق گالوانیزه جی این شرکت نیز به ۱۶هزار و ۳۵۹ریال رسیده است. در همین حال در بازار آزاد آهن بهای انواع میلگرد نیز به مرز ۱۹هزار ریال نزدیک شده است. این درحالی است که همواره بهای ورق فولادی بیش از بهای میلگرد در بازار بوده است که این امر پتانسیل افزایش بهای محصولات مبارکه را همچنان محتمل کرده است.با توجه به این شرایط انتظار می‌رود غول‌های فولاد‌سازی کشورمان بتوانند فروش مناسبی را در گزارش‌های شش ماهه نشان دهند. در همین حال اعلام قیمت‌گذاری بلوک ۵۸درصدی ذوب‌آهن اصفهان و همچنین بلوک مدیریتی فولاد خوزستان انگیزه معامله‌گران را در این دو نماد افزایش داده است.

براساس اعلام صورت گرفته یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۹۶۰ هزار سهم شرکت فولاد خوزستان به زودی در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود.

بلوک ۵/۵۰ درصدی «فخوز» با قیمت پایه ۲۲ هزار و ۶۲۲ ریال به صورت ۳۰ درصد نقد و اقساط ۴ ساله واگذار می‌شود و مهلت پرداخت حصه نقدی آن نیز ۳۰ روز معاملاتی تعیین نشده‌ است.در همین حال قیمت‌گذاری بلوک مدیریتی ذوب‌آهن اصفهان نیز این شرکت را در معرض توجه معامله‌گران قرار داده است.

مجتبی فریدونی، مدیر امور سرمایه‌گذاری‌های شرکت ذوب‌آهن اصفهان در خصوص اثرات این رشد قیمت‌ها بر سودآوری سال مالی جاری به بورس نیوز اظهار داشت: تنها به دلیل افزایش قیمت‌ها در چند مرحله عرضه محصولات در بورس کالا و رشد قیمت‌ها در نظام عرضه و تقاضا، نمی توان به تعدیل مثبت و رشد سودآوری امید داشت. چرا که اگر این قیمت‌ها از این پس پایدار نباشد، اثری بر افزایش درآمدها ندارد. به عنوان مثال روز یکشنبه هفته جاری با توجه به اینکه قیمت‌ها در بورس کالا با رشد همراه شده بود، محصول عرضه شده فروش نرفت. اما اگر این روند مثبت در کل سال تداوم یابد، با اطمینان خاطر می‌توان درباره تعدیل مثبت سخن گفت.وی با اذعان به اینکه پروژه‌های در دست اجرا براساس زمان بندی تعیین شده، در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: توقف ۱۱۱ روزه برخی کوره‌ها بابت تعمیرات که پیش از این اطلاع رسانی شده بود، از خرداد ماه آغاز شده است. در طرح توازن نیز فرآیند گرم کردن کوره‌ها کلید خورده و این برنامه طی دو الی سه ماه آتی به بهره‌برداری می‌رسد.مراحل انجام مناقصه پروژه شهید کاظمی نیز در حال انجام است و با مشخص شدن برنده مناقصه طی ۲۰ روز آتی، قرارداد تجاری منعقد خواهد شد.در همین حال آشفتگی در تصمیمات ناگهانی بورس همچنان در بازار به چشم می‌خورد. در حالی که روز یکشنبه اعلام شد بعضی از شرکت‌ها از بازار اخراج شده‌اند، در اطلاعیه‌‌ای عجیب به بازار گفته شد که به موجب مصوبه شماره ۵۵ مورخ بیست و دوم مرداد ماه ۹۱ هیات‌ محترم پذیرش اوراق بهادار، به شرکت تولیدی و صنعتی آبگینه تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۱ فرصت انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران داده شده است.هنوز پس از چند روز از اتخاذ تصمیم برای اخراج شماری از شرکت‌های بورسی دلایل این تصمیم به اطلاع بازار نرسیده و مشخص نیست این تصمیمات چگونه به سرعت تغییر کرده یا لغو می‌شوند.

شفاف‌سازی آذرآب

در بازار دیروز در گروه تجهیزات آذرآب گزارش شفاف‌سازی منتشر کرد. در این گزارش آمده است: در خصوص قرارداد ساخت و نصب دو دستگاه بویلر ۲۲۷ تنی شرکت پالایش نفت اصفهان به اطلاع می‌رساند، بررسی‌های انجام شده در خصوص برآورد بهای تمام شده پروژه تا این تاریخ بیانگر اثرگذاری قابل توجه عایدی این پروژه بر عایدی هر سهم پیش‌بینی سال ۱۳۹۱ بوده و پیش‌بینی می‌شود عایدی هر سهم پس از اعمال تعدیلات مورد لزوم از بابت پروژه فوق بالغ بر مبلغ ۴۹۴ ریال شود.

شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را در ۲۷ تیرماه مبلغ ۴۳۲ ریال اعلام کرده بود که دلیل تغییر فعلی ناشی از انعقاد قرارداد است.

در این گروه، مدیر عملیات خشکی شرکت حفاری شمال با اشاره به برنامه افزایش دکل‌های خشکی شرکت حفاری شمال در آینده نزدیک، از حضور این شرکت در عرصه‌های بین‌المللی خبر داد.به گزارش شانا، حسن کاروانی از فعالیت این شرکت در مناطق عملیاتی دهلران، خانگیران، دانان، هما، دی (فارس)، سفیدزاخور، خارک و چشمه خوش خبر داد و گفت: حفاری در این مناطق با استفاده از ۹ دستگاه حفاری خشکی در حال انجام است.

وی با اشاره به پیوستن دو دکل حفاری جدید با توان‌های ۳ هزار و ۲ هزار اسب بخار به ناوگان خشکی این شرکت تاکید کرد: با پیوستن این دکل‌ها، حفاری شمال می‌تواند در پروژه‌های کلید در دست، توسعه و برداشت از میادین مشترک، ارائه خدمات حفاری به شرکت‌های متقاضی و در عرصه‌های بین‌المللی حضور داشته باشد.

کاروانی همچنین به انتقال دو دستگاه حفاری ۱۱۵ NDC و ۱۱۶ NDC به منطقه کنگان اشاره کرد و گفت: این انتقال به دلیل وجود فشار بالای مخزن در این منطقه بوده که هم‌اکنون‌ با موفقیت به پایان رسیده است و این دو دستگاه نیز برای حفاری به مناطق دی و سفیدزاخور منتقل شده‌اند.

در صنعت برق چه می‌گذرد؟

در گروه برقی دیروز دبیر سندیکای صنعت در توصیف شرایط بدهی شرکت‌های صنعت برق کشور می‌گوید: بدهی دولت به بخش خصوصی صنعت برق از مرز پنج هزار میلیارد تومان گذشته است. با این حال وزارت نیرو تنها با پرداخت ۲۰۰میلیارد تومان مطالبات آنها به هیچ عنوان نتوانسته است گره گشای این صنعتگران باشد. فعالان بخش خصوصی در صنعت برق به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود از سوی دولت با مشکلات زیادی از قبیل کاهش صادرات برق تولیدی توسط بخش خصوصی روبه روشده اند. طلب پیمانکاران از وزارت نیرو باعث شده که بخش خصوصی در یک جایگاه نامناسب قرار گیرد.به گزارش سایت اتاق نیوز، سال گذشته مجلس به وزارت نیرو اجازه داد تا سه هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به بخش خصوصی را از طریق تهاتر سهام پرداخت کند. با این حال به دلیل زیان‌ده بودن عمده شرکت‌های وابسته به توانیر، مشتری دست به نقدی برای آنها وجود ندارد که حاضر به پرداخت پول نقد در ازای خرید این شرکت‌ها باشد. صندوق تامین اجتماعی و بانک‌ها نیز صرفا با هدف نقد کردن مطالبات خود سهام چنین شرکت‌هایی را از دولت دریافت می‌کنند و پولی بابت آن نمی پردازند. آخرین تصمیمی که برای بازپرداخت بدهی به این شرکت‌ها گرفته شده است، تهاتر بدهی‌ها در ازای بدهی‌هایی همچون مالیات است.

بیمه البرز و تجدید ارزیابی

در گروه مالی، دیروز قائم مقام بیمه البرز ضمن تایید افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه گفت: این تصمیم در شرایط فعلی، برای توزیع ریسک بین شرکت‌های بیمه بسیار مناسب است.

عبدالرسول تاجدار در گفت‌وگو با فارس در مورد افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه با بیان اینکه طبق ابلاغ بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه باید در یک مهلت مشخص، سرمایه خود را به رقم مورد‌نظر برسانند، گفت: طبق قانون شرکت‌های بیمه می‌توانند از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها این کار را انجام دهند.

قائم‌مقام شرکت بیمه البرز افزود: البته در بیمه البرز با توجه به اینکه هنوز به درستی مزایا و معایب افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی مشخص نشده، این کار صورت نگرفته است.

وی گفت: با توجه به قانون هنگام افزایش سرمایه از این طریق در سال اول بابت اضافه ارزشی که داده شده مالیاتی دریافت نمی‌شود، اما از سال دوم به بعد استهلاک ارزش اضافه شده مورد قبول نیست و مالیات آن باید پرداخت شود.در همین حال موضوع بدهی شرکت‌های خودرویی به شرکت‌های زیر‌مجموعه همچنان مورد بحث است. دیروز عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت: تسهیلات پرداختی به خودروسازان از مقدار بدهی دو ماه گذشته خودروسازان نیز کمتر است.

محمدرضا نجفی منش در گفت وگو با ایسنا افزود: اعطای تسهیلات ۲۰۰۰ میلیاردی در مقطع و میزان مناسب می‌توانست برای کمک به صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور راهگشا باشد، اما با تاخیر۶۰ روزه و همچنین نصف شدن آن، این مبلغ نمی تواند پاسخگویی ۵۰ روز تاخیر در پرداخت تسهیلات هم باشد، چرا که در همین مدت هزینه‌‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان به طلب قطعه سازان اضافه شد و در نتیجه اصل بدهی سر جای خود خواهد ماند و عملا نتیجه‌‌ای که از این کمک دولتی انتظار می‌رفت، به‌وجود نیامد.

وی افزود: صنعت قطعه‌سازی کشور در حال حاضر با مشکلات فراوان روبه‌رو بوده، به طوری که در حال حاضر بعضی از قطعه‌سازان تا هفت الی هشت ماه طلب خود را ازخودروسازان دریافت نکرده اند و باید در نظر داشت که تداوم مشکلات قطعه‌سازان و عدم رسیدگی به این صنعت مهم کشور مطمئنا عواقب خوبی را در پی نخواهد داشت. در گروه سیمانی دیروز اعلام شد صادرات سیمانی‌ها سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.

مخالفت بورس با مجمع پست‌بانک

در گروه مالی، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام سه ایراد به مجمع پنج‌شنبه جاری پست‌بانک گفت: از نظر ما این مجمع وجاهت قانونی ندارد، اما از آن برای روشن شدن مسائل و پاسخگویی استفاده می‌کنیم.

امیرحمزه مالمیر مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا از نظر سازمان بورس مجمع فوق‌العاده پنج‌شنبه جاری مشکلی ندارد؟ پاسخ داد: بعد از بررسی‌های به عمل آمده چند ایراد اساسی مشخص شد.

وی ادامه داد: ایراد اول این است که روزنامه رسمی پست‌بانک دو روزنامه اطلاعات و جمهوری هستند، اما آگهی برگزاری مجمع فوق‌العاده مذکور در روزنامه خراسان چاپ شده است. علاوه براین در این آگهی مقام دعوت‌کننده مشخص نیست و معلوم نیست برگزارکننده مجمع فوق‌العاده هیات مدیره شرکت است یا جمعی از سهامداران یا گروه دیگری؟

این مقام مسوول‌ ادامه داد: ایراد سوم هم مربوط به این نکته است که در دستور جلسه این مجمع مواردی چون انتخاب بازرس، تصویب صورت‌های مالی ۸۹ و ۹۰ و سود قابل تقسیم معلوم نشده است.

مالمیر در واکنش به این سوال‌ که آیا این موارد به مسوولان پست‌بانک اعلام شده و آیا با این اوصاف مجمع فوق‌العاده از نظر سازمان بورس وجاهت قانونی دارد یا خیر؟ توضیح داد: این موارد و اشکالات به اطلاع مدیران پست‌بانک رسیده و پیگیری‌هایی شده است، اما متاسفانه تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن همه موارد، از نظر سازمان بورس این مجمع وجاهت قانونی ندارد اماهمکاران ما در این مجمع حضور خواهند داشت،چرا که به هر حال فرصتی ایجاد شده تا طی آن سهامداران و مسوولان‌ بتوانند با هم مسائل آن را بررسی کنند.

در گروه بانکی، دیروز بانک سامان با برگزاری مجمع به افزایش سرمایه ۶۴درصدی از محل تجدید ارزیابی رای مثبت داد.در گروه غذایی، مجمع فوق‌العاده شکر شاهرود رای به افزایش سرمایه ۳۵درصدی این شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی داد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص به ۲۴هزار و ۱۰۲واحد رسید .ارزش معاملات نیز دیروز ۴/۴۵میلیارد تومان بود که ۲/۵۲درصد آن را ادامه پذیره‌نویسی اوراق سایپا تشکیل داد. از ۱۹۰ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۰۷نماد با کاهش قیمت و ۷۴نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی نیز بدون تغییر، روز معاملاتی خود را سپری کردند.