فارس- عضو شورای عالی بورس با اعلام ۵ عامل موثر بر شرایط کنونی بازار سهام از بررسی راهکارهایی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه در شورای عالی بورس خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: در حالی دلایل مختلفی موجب ایجاد شرایطی خاص در بازار سرمایه شده که یکی از عوامل بسیار مهم ناشی از تغییرات نرخ سود و بهره است.این عامل رابطه معکوسی با ارزش بازار سهام و نسبت P/E داشته و به شدت این متغیرها را کاهش داده است.

وی ادامه داد: در این میان تصمیم غیرکارشناسی بانک مرکزی در افزایش ۵ درصدی سود بانکی طی اواخر سال گذشته تیر خلاصی برای بازار سرمایه بود.

این نهاد درحالی ادعا می‌کند با این اقدام در ارز و طلا مدیریت ایجاد کرده که تاکنون هیچ مدیریتی دیده نشده و اگر هم اتفاقی رخ داده گزارشی ارائه نشده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بازار پول به دلیل ویژگی‌های خاص با شرایطی روبه‌رو شده در رابطه با دومین عامل موثر بر بازار سرمایه هم گفت: محدودیت‌های به وجود آمده در صنایع و کاهش درآمد برخی از شرکت‌ها به دلیل مشکلات موجود در بخش‌های اقتصادی از دیگر عوامل اثرگذار بر وضعیت کنونی بورس است. این موضوع قابل مدیریت بود، اما به هر دلیل انجام نشد. به طور مثال عوارض صادراتی محصولات شرکت‌های معدنی موجب کاهش درآمد شرکت‌های بورسی حاضر در بخش معدن و فولاد شد.

پورابراهیمی ادامه داد: علاوه بر اینها عدم ایفای تعهدات دولت به شرکت‌هایی که خصوصی شده‌اند هم موجب بروز مشکلاتی شده است. بطور مثال بعد از واگذاری پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و خصوصی شدن آنها این شرکت‌ها با حذف یارانه خوراک و شرایط خاصی روبه‌رو شده‌اند. به این ترتیب بار دیگر مشخص شد دولت تا وقتی که شرکت‌ها از آن خود باشد اقدام به حمایت می‌کند، اما بعد از واگذاری‌‌ها خبری از حمایت‌ها نیست.

وی در رابطه با عامل چهارم موثر بر وضعیت کنونی بورس هم گفت: واقعیت این است که تغییرات نرخ ارز در تصمیم‌گیری‌های مدیران بسیار اثرگذار بوده و مشکلات عدیده‌ای را برای شرکت‌هایی که تعهدات ارزی داشتند، ایجاد کرده است.

نماینده مردم کرمان خاطرنشان کرد:علاوه بر این موارد بیشترین عامل موثر بر بازار سهام ناشی از عوامل روانی و نااطمینانی به بازار سهام است. چرا که این بازار فراکنشی عمل کرده و با یک خبر خوب یا بد بلافاصله تغییر جهت اساسی می‌دهد. به همین دلیل جوی از بی‌اعتمادی به آینده بازار و عدم تمایل به خرید سهام و در عوض جذب سرمایه‌ها به بازارهای ارز و سکه ایجاد شده است.

پورابراهیمی در واکنش به این سوال که با این اوصاف آیا شورای عالی بورس این موارد را بررسی و راهکارهایی برای بهبود وضعیت مد نظر دارد یا خیر؟ پاسخ داد: بله. در حالی شورای عالی بورس در رابطه با این موضوعات بررسی‌هایی را انجام داده که به جز حمایت شرکت‌ها از سهام خود از عرضه‌های خرد برای ایجاد تعادل، راهکارهایی هم مد نظر قرار داده است.

وی افزود: یکی از این راهکارها استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است که هر چند سرمایه‌گذاری ریالی آن ممنوع بوده، اما با توجه به ارسال نامه‌ای از سازمان بورس به مجلس، در حال بررسی راهکارهایی برای اخذ مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هستیم تا این صندوق بخشی از منابع خود را وارد بازار سهام کند. در این رابطه تفاهمنامه‌ای هم امضا شده، اما راهکارهای آن باید در مجلس بررسی شود.

وی ادامه داد: ایجاد ابزارهای جدید مانند اختیار فروش از دیگر راهکارهای مدنظر شورای عالی بورس است که از طریق استفاده از آن سهامداران دیگر نگران کاهش قیمت سهام نخواهند بود زیرا چنین ابزاری ماهیت بیمه‌ای داشته و بر روند بازار سهام موثر است.

پورابراهیمی در خاتمه گفت: علاوه بر این موارد بازنگری در نرخ سود سپرده بانکی و طرح آن در مجلس به همراه مدیریت ارز و بازار سرمایه از دیگر راهکارهایی است که مورد توجه اعضای شورای عالی بورس و مجلس قرار دارد.