گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شرایط متعادلی را پشت سر گذاشت که در آن شاخص کل ۴۹/۲۵ واحد رشد کرد و به ۲۴هزار و ۴۹ واحد رسید. البته بخش عمده این رشد مدیون انجام یک معامله بلوکی در نماد ملی مس بود. در همین حال این رشد در شرایطی ثبت شد که بازار با صف‌های فروشی مواجه است که عدم جمع‌آوری آنها و همچنین توقف اجرای ضوابط رفع گره‌ معاملاتی موجب عدم تاثیر‌گذاری این نمادها در شاخص شده است. تا جایی که صف‌های فروش نمادهایی نظیر ایران خودرو،توسعه صنایع بهشهر، خارک، سرمایه‌گذاری شاهد، پارس خودرو و کشتیرانی در بازار بدون تحرک باقی مانده‌اند.

در همین حال معامله‌گران دیروز شاهد انتشار خبرهایی در مورد تغییرات مدیریتی در برخی از شرکت‌های بزرگ بورس بودند. دیروز رسما تغییر مدیرعامل سایپا به اطلاع بازار رسید و بر این اساس پوستین دوز جای خود را به سعید مدنی مدیرعامل سابق پارس خودرو داد. در همین حال بازار با شایعاتی در مورد تغییر قریب الوقوع مدیرعامل ملی مس و ایران خودرو مواجه است. با این وصف، باید منتظر ماند و دید که آیا این تغییرات رخ خواهد داد یا خیر؟

در بازار دیروز همچنین بحث‌ها در مورد طرح اختیار فروش تبعی که تحت عنوان بیمه سهام مطرح شده است، ادامه یافت. در حالی که بانک پاسارگاد خود را برای ارائه این اوراق در روز چهارشنبه آماده می‌سازد، اما هنوز جزئیات اوراق این بانک در اختیار بازار قرار نگرفته است. معامله‌گران در بازار در انتظار نحوه اجرا و همچنین تبعات برقراری این اختیار فروش که شباهت‌هایی به اختیار فروش اروپایی دارد، هستند.

در همین حال معامله‌گران در تحولات کلان دیروز شاهد سخنان رییس‌ کل بانک مرکزی بودند که وی در این مصاحبه در مورد آماده شدن گزارش تعیین تکلیف ۴۲میلیارد دلار ارز واگذاری به نظام بانکی در سال ۹۰ خبر داده است.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ بررسی‌های بانک مرکزی از مصارف ارزی دولتی برخی بانک‌ها گفت: گزارش ارزی بانک مرکزی آماده شده است.

وی ادامه داد: نام بانک یا بانک‌های متخلف در این زمینه به‌طور شفاف اعلام خواهد شد.

بهمنی درباره نوع برخورد با بانک‌های متخلف عنوان کرد: جریمه‌ مالی، بازگرداندن رقم مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد به بانک مرکزی و همچنین برررسی مجدد صلاحیت هیات‌مدیره‌ بانک متخلف از جمله ابزارهای قانونی برخورد با بانک یا بانک‌های متخلف است.

در بازار دیروز و در گروه فلزی معامله‌گران شاهد آن بودند که هیات واگذاری قیمت فروش ۵۸درصد از سهام ذوب‌آهن را بیش از ۲/۱ هزار میلیارد تومان تعیین کرد و قیمت ۵/۱۷ درصد سهام سایپا را به جلسه بعد موکول کرد.

طبق آخرین مصوبات این هیات، مقرر شده ۵۸ درصد از سهام ذوب‌آهن پس از کسر سهام ترجیحی روی میز فروش گذاشته شود. قیمت پایه هر سهم هم به قیمت تابلوی روز قبل از عرضه در فرابورس به علاوه ۱۰۰ درصد به شرطی که از ۲ هزار و۶۸۲ ریال کمتر نباشد، تعیین شده است.

بر این اساس ذوب‌آهن اصفهان ارزان‌ترین شرکت بر مبنای قیمت به ظرفیت در صنعت فولاد خواهد بود که احتمالا عرضه‌اش با رقابت مواجه خواهد شد. براساس قیمت‌گذاری صورت گرفته ارزش این بلوک حدود هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان خواهد بود که این امر به معنای کنترل مدیریت ذوب‌آهن با پرداخت ۳۰۶میلیارد تومان یا حدود ۱۵۳میلیون دلار است که موقعیتی طلایی به شمار می‌رود.

در گروه تصفیه نفت، توقف گسترده نمادها همچنان ادامه دارد. تنها نماد باز این گروه پالایشگاه تبریز دیروز شاهد اعلام رسمی تغییر مدیرعامل این شرکت بود. براساس اخبار اعلام شده عادل‌نژاد سلیم مدیریت این پالایشگاه را بر عهده گرفته است.

در گروه سیمانی، سرمایه‌گذاری سپه نتوانست بلوک ۴/۲۰ درصدی سهام سیمان داراب را به فروش برساند. طبق اعلام قبلی سرمایه‌گذاری سپه اقدام به عرضه ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم سیمان داراب معادل ۴/۲۰ درصد کرد تا آماده خروج از ترکیب سهامداری این شرکت بورسی شود، اما به دلیل نبود مشتری، چنین اتفاقی نیفتاد.

قیمت پایه هر سهم این عرضه ۴ هزار و ۲۷۲ ریال بود که به صورت یکجا و نقد یا ۱۵ درصد نقد و مابقی اقساط روی میز فروش گذاشته شد. سیمان داراب از جمله جدید ترین واحدهای سیمانی کشور به شمار می‌رود که سرمایه‌گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای را در واحدهای منطقه جنوب غربی کشور دارد.

در گروه مالی، پذیره‌نویسی موسسه مالی کوثر که قرار بود در روز شنبه انجام شده و در مرحله اول تا روز دوشنبه به تعویق افتاده بود، دیروز انجام نشد و بدون اعلام دلیل خاصی تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ۳/۵۶میلیارد تومان سهام معامله شد که ۴/۳۶درصد آن را معامله ۴/۵۶میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. از ۱۸۷نمادی که به روی تابلو رفتند۱۲۰نماد با کاهش قیمت و ۶۳نماد با رشد ارزش همراه شدند.