دنیای اقتصاد- شاخص بورس تهران که روز یکشنبه می‌رفت تا بار دیگر مرز ۲۲ هزار را از سر بگذراند، روز گذشته پس از توقفی کوتاه، در سراشیبی افت قرار گرفت و با ۲۳۷ واحد معادل ۱/۱ درصد کاهش، پنجمین افت بزرگ خود در سال ۸۹ را به ثبت رساند. میهمانان تالار شیشه‌ای که از ابتدای سال بازدهی بیش از ۷۰ درصدی را به واسطه سرمایه‌گذاری در این بازار تجربه کرده‌اند، در نهمین روز از آخرین ماه سال، شاهد افت قابل‌توجه بازار بودند.براساس اطلاعات موجود، بیشترین افت شاخص در سال‌جاری در تاریخ ۲۱ مهرماه با کاهش ۳۸۱ واحدی رخ داده است. همچنین شاخص در اول اسفندماه ۳۲۸ واحد، در ۱۸ مهرماه ۲۹۶ واحد و در ۲۰ مهرماه ۲۸۱ واحد افت را تجربه کرده بود. تکرار افت یک درصدی شاخص در ماه آخر

پنجمین افت بزرگ بورس در سال ۸۹

گروه بورس - مجید اسکندری: شاخص بورس تهران که روز یکشنبه می‌رفت تا بار دیگر مرز ۲۲ هزار را از سر بگذراند، روز گذشته پس از توقفی کوتاه، در سراشیبی افت قرار گرفت و با ۲۳۷ واحد معادل ۱/۱ درصد کاهش، پنجمین افت بزرگ خود در سال ۸۹ را به ثبت رساند.

میهمانان تالار شیشه‌ای که از ابتدای سال بازدهی بیش از ۷۰ درصدی را به واسطه سرمایه‌گذاری در این بازار تجربه کرده‌اند، در نهمین روز از آخرین ماه سال، شاهد افت قابل‌توجه بازار بودند.

این افت که ناشی از افت دسته‌جمعی نمادهای حاضر در بازار بود، توانست تا حدودی شائبه رشد حبابی بازار را از اذهان دور سازد.

در معاملات روز گذشته بازار، نمادهای فولاد مبارکه با ۳۸ واحد منفی، گروه بهمن با ۲۰ واحد منفی، سایپا با ۲۰ واحد منفی، مخابرات با ۱۹ واحد منفی، بانک پارسیان با ۱۹ واحد منفی، بانک ملت با ۱۶ واحد منفی، بانک تجارت با ۱۴ واحد منفی، مپنا با ۱۴ واحد منفی، ملی مس با ۱۳ واحد منفی و بانک کارآفرین با ۱۰ واحد منفی، بیشترین نقش را در افت شاخص بازی کردند.

در این میان افت قیمت فولاد مبارکه به دلیل انتشار اخباری مبنی‌بر احتمال ابطال معامله فولاد هرمزگان و کاهش قیمت گروه بهمن به دلیل بازگشایی نماد این شرکت پس از اعلام پیش‌بینی سود ۹۰ و تعدیل منفی ۲۱ درصدی این سود بود.

از سوی دیگر انتشار خبری در خبرگزاری‌ها مبنی‌بر تعیین سقف سود ۱۴تا ۱۵درصدی برای سود عقود مشارکتی در بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی برای سال ۹۰ به افت دسته‌جمعی نمادهای بانکی منجر شد.

براساس اطلاعات موجود، بیشترین افت شاخص در سال‌جاری در تاریخ ۲۱ مهرماه با کاهش ۳۸۱ واحدی رخ داد. همچنین شاخص در اول اسفندماه ۳۲۸ واحد، در ۱۸ مهرماه ۲۹۶ واحد و در ۲۰ مهرماه ۲۸۱ واحد افت را تجربه کرده بود.

افت روز گذشته شاخص دومین افت شدید اسفندماه و پنجمین افت شدید سال محسوب می‌شود. از سوی دیگر بالاترین رقم شاخص در سال‌جاری ۲۲ هزار و ۲۷۰ واحد بود که در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه ثبت شد که از آن تاریخ تاکنون شاخص ۶۰۷ واحد افت معادل ۷/۲ درصد کاهش را تجربه کرده و بازدهی بورس نیز از ابتدای سال به ۸/۷۲ درصد رسیده است.

فعالان بازار بر این باور هستند که روند نزولی بازار به دلیل اعلام پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای سال ۹۰ است، زیرا بیشتر شرکت‌ها، EPS سال آینده خود را با کاهش نسبت به سال ۸۹ اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر به دلیل بالا بودن نسبت P/E بورس در مقایسه با دیگر متغیرهای کلان اقتصادی، اصلاح این نسبت درهفته‌های آینده می‌تواند به کاهش چشمگیر شاخص بورس منجر شود.

سال بی‌نظیر بازار سرمایه

در همین رابطه دبیرکل سابق کانون کارگزاران، سال ۸۹ را دومین سال بی‌نظیر بازار سرمایه دانست و پیش‌بینی کرد که رونق بورس در راستای حمایت‌های دولت در سال ۹۰ نیز ادامه پیدا کند.

حسین خزلی خرازی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه عملکرد سال ۸۹ قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست، خاطرنشان کرد: در سال ۸۹، حجم معاملات افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد که بخش زیادی از آن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و فعالیت‌های سبدگردانی تخصصی کارگزاران و اصلاح دستورالعمل معاملات اختصاص داشت.

این فعال بازار سرمایه تنها نقطه ضعف بورس در سال‌جاری را عملکرد پذیرش شرکت‌ها در بورس دانست و در توضیح گفت: در سال‌جاری عملکرد پذیرش شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار نسبت به سال‌های گذشته و حتی نسبت به عملکرد پذیرش فرابورس ضعیف‌تر بود.

وی اضافه کرد: زمانی که تقاضا وارد بورس می‌شود و رشد مطلوبی در قیمت سهام شرکت‌ها اتفاق می افتد، شرکت‌های جدید باید وارد بورس شوند و بورس باید در سال‌جاری که وضعیت بازار مطلوب بود، هر دو هفته یک بار یک شرکت بزرگ را وارد بورس می‌کرد.

عملکرد ضعیف خصوصی‌سازی

وی با بیان اینکه ورود شرکت‌های بخش خصوصی و شرکت‌های عمومی در بورس رونق آن را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ بورس در سال‌جاری این بود که شرکت‌های بخش خصوصی، علاقه‌ای برای ورود به بورس نداشتند و عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در نیمه دوم سال ضعیف بود، زیرا با اینکه شرکت‌های زیادی در فهرست واگذاری قرار داشتند، ولی در سال‌جاری تنها شاهد عرضه ۳ شرکت دولتی در بورس بودیم.

وی با تاکید بر اینکه کارگزاران در سال آینده باید برای پذیرش سهام شرکت‌ها تلاش کنند، در مورد پیش‌بینی وضعیت بازار در سال آینده گفت: اگر در بعد سیاسی و بین‌المللی اتفاق خاصی روی ندهد، سال پررونقی خواهیم داشت و بورس، می‌تواند بازدهی خوبی در سال ۹۰ نصیب سرمایه‌گذاران کند.

این فعال بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به حمایت‌های دولت و دیدگاه ویژه نظام به بازار سرمایه جهت تامین مالی شرکت‌ها از طریق بورس و تجهیز منابع و نیز توسعه ساختارهای بورس این حمایت‌ها اثر مثبتی در این بازار خواهد داشت.

خرازی تاکید کرد: البته در این راستا باید توسعه زیرساخت‌ها ادامه یابد و دقت شود تا شفافیت معاملات بورس ادامه پیدا کند.

رشد عرضه نسبت به تقاضا

در این زمینه یک عضو هیات‌مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار تهران گفت: قرار نیست صعود شاخص به طور مستمر ادامه پیدا کند و در شرایطی که شاخص حدود یک سال رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده، لازم است گاهی تعدیل شود، بنابراین افت شاخص بورس، کاملا طبیعی است و استدلال‌های اقتصادی و مالی نیز آن را تایید می‌کند.

محمدرضا رهبر افزود: روز گذشته در شرایطی شاهد افت شاخص بودیم که برخی شرکت‌ها از جمله سیمانی‌ها، کامپیوتری‌ها و خدماتی‌ها با افزایش قیمت سهام خود همراه بودند.

وی خاطرنشان کرد: گروه فلزات اساسی، معدنی‌ها، مخابرات و بانکی‌ها در گذشته رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و نباید نگران منفی شدن چند روزه آنها بود و باید منتظر برگشت آنها باشیم.

این کارگزار بورس ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در اسفندماه سعی می‌کنند بخشی از سهام خود را واگذار کرده و سود شناسایی کنند که این امر به افزایش عرضه نسبت به تقاضا منجر می‌شود که در افت شاخص تاثیرگذار است.