عکس‌ها: طاها حشمتی
گره بورس- علیرضا باغانی: همزمان با رشد شاخص بورس تا محدوده ۲۲ هزار واحد و بازدهی بیش از ۷۵ درصدی بورس تهران تا این لحظه، سهام شرکت‌های معدنی و فلزی نیز رشد قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده و در عمل بازدهی بالایی را در این مدت به سهامداران خود داده‌اند.

سهام شرکت‌های معدنی از دیرباز در بورس تهران در زمره سهام پیشرو قرار داشته و همواره این شرکت‌ها طرفداران زیادی در بازار سرمایه داشته‌اند، زیرا دست‌کم در مدت 10 سال گذشته سرمایه‌گذاران سهام معدنی همیشه از سود مستمر و بازدهی منطقی و مداوم این شرکت‌ها بهره‌مند شده‌اند.
یکی از ویژگی‌های اصلی سهام معدنی در بازار، بزرگی این شرکت‌ها و تاثیرگذاری آنها بر رشدهای پی‌در‌پی شاخص است. در حال حاضر سهام شرکت‌های معدنی از جمله سنگ‌آهنی‌ها، تولیدکنندگان سرب و روی و مس صرف‌نظر از سهام فولادی‌ها بخش قابل‌توجهی از ارزش بورس را به خود اختصاص داده‌اند، از این رو سهامداران بسیاری در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
در همین حال، جمعی از کارشناسان، فعالان بازار و تصمیم‌گیران شرکت‌های معدنی حاضر در بورس، عصر چهارشنبه در میزگردی تخصصی شرکت کردند تا از آینده سهام شرکت‌های معدنی در بورس تهران سخن بگویند.


آخرین وضعیت معدنی‌ها
در این نشست تخصصی که به همت پایگاه اطلاع‌رسانی و تحلیلی بورس ۲۴ برگزار شد، مرتضی علی‌اکبری مدیرمالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، وضعیت سهام معدنی در بورس تهران را تشریح کرد. مدیرمالی و اقتصادی بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس با اشاره به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در ۱۰ ماهه سال‌جاری گفت: در کشور ۲۱ میلیون تن فولاد در سال مصرف می‌شود که در برخی مواقع بسته به شرایط، این میزان مصرف به ۲۴ میلیون تن هم خواهد رسید،‌ در حالی که فولادسازان داخلی ۱۲ میلیون تن از این نیاز را تامین می‌کنند، آن هم در شرایطی که ظرفیت تولید فولاد در داخل کشور ۱۸ میلیون تن است، اما با توجه به توسعه‌هایی که فولادسازان دارند، این ظرفیت می‌تواند در آینده محقق شود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد در برنامه 5 ساله هم باید به 40 میلیون تن افزایش یابد، ‌گفت: تولید 40 میلیون تن فولاد نیاز به 80 میلیون تن سنگ‌آهن دارد،‌ در شرایطی که در کشور در حال حاضر 26 میلیون تن سنگ‌آهن تولید می‌شود، از این حیث کشور نیاز بسیار زیادی به سنگ‌آهن دارد.
افزون‌بر این، در حال حاضر کنسانتره سنگ‌آهن در دنیا ۱۸۰ دلار معامله می‌شود و قیمت جهانی گندله هم به ۲۲۰ دلار می‌رسد، در این شرایط پیش‌بینی‌ها از شرایط متفاوت صنعت سنگ‌آهن در سال ۹۰ حکایت دارد؛ چراکه روند قیمت‌ها، صعودی است.
سنگ‌آهن پس از هدفمندی
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت صنعت سنگ‌آهن پس از هدفمندی یارانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: دولت پس از اجرای این طرح توانست به خوبی قیمت‌ها را کنترل کند و در عمل شاهد بودیم که این طرح به نفع کل کشور تمام شد، در این شرایط در داخل کشور به لحاظ قیمت تمام‌شده، این صنعت تاثیرپذیری چندانی ندارد و در قیمت فروش هم به دلیل سیاست کنترلی و تاثیرگذاری سنگ‌آهن بر قیمت تمام‌شده فولاد، نباید انتظار افزایش قیمت‌ها را داشت، در این شرایط می‌توان گفت ریسک‌هایی نیز در سال آینده بر این صنعت مترتب است. ‌از سویی دیگر آزاد شدن نرخ ارز یا کنترل آن به همراه وضعیت تامین منابع مالی نیز می‌تواند شرایط صنعت سنگ‌آهن را متفاوت کند.
طلا پرطرفدار شد
مدیرمالی «ومعادن» با اشاره به آخرین وضعیت مس در بازارهای جهانی و عبور از قیمت ۱۰ هزار دلار گفت: در حال حاضر نگرانی‌ها در دنیا موجب شده که سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای مطمئن‌تری مثل طلا گرایش پیدا کنند و عملا ذخایر مردم به سمت طلا در حال حرکت است، ‌اما در مورد مس باید گفت که این فلز هم تابعی از قیمت طلا به عنوان یک کالای استراتژیک است و در دنیا ذخایر کافی آن موجود است.
علی‌اکبری با بیان اینکه روند سال آینده قیمت مس را در جهان افزایشی می‌بیند، گفت: روند افزایش قیمت مس موجب شده که P/E مس از 5 به 7 مرتبه حرکت کند و سهام این شرکت هم مورد توجه قرار گرفته است و در شرایط کنونی که مس، P/E 2/6 مرتبه را تجربه می‌کند در سال آینده با توجه به پیش‌بینی رشد قیمت‌ها، تعدیل‌هایی را می‌توان از مس انتظار داشت.

انقلاب مس در راه است
او با بیان اینکه 60 درصد از تولید شرکت ملی صنایع مس ایران صادر می‌شود، گفت: تنها 40 درصد از تولیدات مس در داخل کشور مصرف می‌شود، از این رو چون تولید اصلی مس صادر می‌شود؛ بنابراین با توجه به وضعیت جهانی این محصول و نیازی که برای سال‌ جاری میلادی و کسری 500 هزار تنی که پیش‌بینی شده، چشم‌انداز سال آینده مس از شرایط متفاوت‌تر و بهتری حکایت دارد.وی از برنامه «فملی» برای افزایش 5/3 برابری ظرفیت تا سال 93 خبر داد و گفت: این شرکت تولید خود را از 220 هزار تن فعلی به 440 هزار تن و در نهایت به 700 هزار تن می‌رساند که با این وصف می‌توان گفت که در مس، انقلابی در راه است.
رشد قیمت سنگ‌آهن خوب است، اما…
در همین حال، جعفر عزیزی کارگزار بورس و کارشناس بازار سرمایه نیز در این نشست، قیمت‌های فروش شرکت‌های سنگ‌آهنی و مس را مورد اشاره قرار داد و گفت: افزایش قیمت‌های سنگ‌آهن در داخل کشور تابع شرایط خاصی است، اما قیمت مس براساس تغییرات بازارهای جهانی محاسبه می‌شود.بنابراین آنچه که در بازارهای جهانی می‌تواند سهام معدنی‌ها را متاثر کند، تغییرات قیمت مس است و البته اینکه رشد قیمت سنگ‌آهن در جهان را به فال نیک بگیریم خوب است، اما با توجه به آن که قیمت سنگ‌آهن در بازار داخل تابعی از قیمت فولاد است، نمی‌توانیم بگوییم که رشد قیمت جهانی سنگ‌آهن تاثیر قابل ملاحظه‌ای در وضعیت داخلی این شرکت‌ها و رشد قیمت فروش دارد.این کارشناس بازار سرمایه خروج اقتصاد جهانی از حالت رکود را دلیل اصلی رونق بازارهای جهانی و رشد قیمت فلزات اساسی از جمله مس عنوان کرد و گفت: در دنیا چشم‌انداز مواد معدنی و قیمت کالاها، صعودی است و براساس برخی اخبار تا چند ماه آینده 600 میلیارد دلار و به عبارتی تا 4 - 5 ماه آینده که مصادف است با فصل مجامع شرکت‌های بورسی در ایران، بالغ‌بر 3 هزار میلیارد دلار پول به اقتصاد جهانی تزریق می‌شود.
عزیزی با اشاره به وضعیت نرخ ارز در بازارهای جهانی گفت: هرچه نرخ دلار تضعیف شود، قیمت کالاها در جهان بالا می‌رود و نرخ برابری یورو هم بسته به شرایط در قیمت مواد معدنی تاثیرگذار است. در این شرایط با توجه به سیاست‌های جهانی و افزایش احتمالی تقاضاهای مواد معدنی، سال آینده سال خوبی برای معدنی‌ها خواهد بود، اما در داخل، سیاست‌های کنترل قیمت‌ها می‌تواند از اثرات افزایش قیمت‌ها بکاهد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به خواص اکسید نشدن مس و قابلیت نگهداری طولانی‌مدت این فلز، گفت: «جی‌پی مورگان» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران جهانی در بخش کالایی، مس خریده است، حال این سوال پیش می‌آید که چرا فولاد نخریده است؟ در واقع حرکت این سرمایه‌گذار و خرید 10 درصد مس تولیدی دنیا در چند ماه اخیر از ارزندگی این فلز و قابلیت‌های نگهداری آن در طولانی‌مدت حکایت دارد، ضمن اینکه احتمال عبور مس از قیمت‌های فعلی هم وجود دارد.
جعفر عزیزی در ادامه با اشاره به برنامه تولید ۴۰ میلیون تن فولاد در داخل گفت: در حال حاضر قیمت جهانی سنگ‌آهن بیش از ۱۸۰ دلار است، ولی وضع تعرفه صادرات و حقوق دولتی می‌تواند جزو ریسک‌های این صنعت باشد، اما با توجه به نیاز مبرم داخلی به سنگ‌آهن، رشد سودآوری را در سال‌های آینده در کنار رشد فروش برای سنگ‌آهنی‌ها پیش‌بینی می‌کنیم.
از سویی دیگر، حمید افتخاری کارشناس بازار سرمایه و سرپرست مطالعات اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری روند تقاضای مواد معدنی به ویژه مس را در بازارهای جهانی صعودی دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از ارتباطات و تراکنش‌ها به صورت مجازی و در فضای مجازی صورت می‌گیرد، در این شرایط رابطه عرضه و تقاضا این‌گونه پیش‌بینی شده که روند تقاضا در بازارهای جهانی بیش از عرضه است و تقاضای مس نیز صعودی‌تر از بقیه است. در این شرایط، P/E بازار سرمایه در حال رشد است و نرخ بازده بدون ریسک نیز در محدوده 17 درصد باقی نخواهد ماند.

قیمت‌گذاری دولتی پایان می‌یابد
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به محدودیت تولید سنگ‌آهن در ایران گفت: به عقیده من در گام اول دولت نمی‌تواند به روند موجود در کنترل قیمت‌ها به‌ویژه در بخش سنگ‌آهن ادامه دهد و در نهایت آزادسازی در این بخش گزینه‌ای قطعی محسوب می‌شود و در شرایط فعلی هم شاهد هستیم که به‌رغم کنترل قیمت‌ها، باز هم روند P/E و قیمت سنگ‌آهنی‌ها در بورس صعودی است.وی گفت: به نظر می‌رسد که کنترل نرخ ارز به عنوان ابزار کنترلی در بازار فعلا مورد استفاده قرار گیرد، به‌ویژه در سال آینده که هزینه شرکت‌ها بالا می‌رود.
وی همچنین با اشاره به رابطه منطقی موجود میان تولیدکنندگان سنگ‌آهن و فولاد گفت: در حال حاضر تعیین و محاسبه نرخ سنگ‌آهن براساس نرخ فولاد رابطه نسبتا منطقی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده سنگ‌آهن به وجود آورده است و به نظر می‌رسد با خصوصی شدن ذوب‌آهن اصفهان، همین اتفاق نیز برای ذغال‌سنگ رخ دهد و نرخ این محصول نیز به سمت آزاد شدن پیش رود تا جایی که تک سهم ذغال‌سنگی بازار یعنی نگین طبس نیز از این شرایط متاثر شود.

چشم‌انداز سنگ‌آهنی‌ها
همچنین همایون دارابی دیگر کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد P/E سهام معدنی‌ها در بازار، این سوال را مطرح کرد که با توجه به P/E بیش از ۶ مرتبه مس، P/E ۱۰ مرتبه سنگ‌آهنی‌ها و شرایط متفاوت تولیدکنندگان روی چه چشم‌اندازی را کارشناسان برای سهام معدنی پیش‌بینی می‌کنند؟
در پاسخ علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه از مازاد تولید سنگ‌آهن در کشور سخن گفت و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر 12 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود، در شرایطی که حجم تولید سنگ‌آهن در کشور بالغ‌بر 26 میلیون تن است. با این وصف ما در حال حاضر، تا حد کمی مازاد تولید سنگ‌آهن را در کشور داریم و در واقع ما کمبود سنگ‌آهن نداریم. از سویی دیگر، به نظر می‌رسد با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که چادرملو و گل‌گهر دارند و پروژه‌هایی که در معدن سنگ‌آهن سنگان در حال انجام است، ظرفیت فعلی پاسخگوی نیاز فولادی‌ها است.
کمبود گندله
در ادامه میزگرد تخصصی آینده سهام معدنی در بورس تهران که در پایگاه اطلاع‌رسانی و تحلیلی بورس 24 برگزار شد، مدیرمالی و اقتصادی بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس گفت: گرچه با توجه به تولید 26 میلیون تن، در حال حاضر سنگ‌آهن تولیدی پاسخگوی نیاز داخلی است، اما فولادسازان تا 18 میلیون تن تولید فولاد ظرفیت دارند و باید طبق برنامه به سرعت تولید خود را به ظرفیت اسمی برسانند و حتی افزایش ظرفیت دهند. از سویی دیگر، طرح‌های 8 گانه فولادسازی در کشور در حال اجرا است که نیاز به گندله دارد و همان طور که می‌دانید تفاوت بین گندله و کنسانتره زیاد است و ما در حال حاضر در بخش گندله کمبود داریم.
علی‌اکبری پیش‌بینی کرد: در سال ۹۰ سنگ‌آهن با افزایش تقاضای داخلی مواجه شود و شرایط خاصی را تجربه کند.
وی افزود: با توجه به آزادسازی یارانه‌ها و نرخ حامل‌های انرژی، به نظر می‌رسد در بلندمدت چاره‌ای جز آزادسازی قیمت‌ها از جمله در بخش سنگ‌آهن وجود ندارد و هنگامی که در دنیا مثلا قیمت فولاد به 1200 دلار می‌رسد، طبیعی است که در داخل کشور، نمی‌تواند فولاد کمتر از هزار دلار باشد، از همین رو قیمت سنگ‌آهن در بلندمدت نیز مثل قیمت فولاد واقعی خواهد شد.

سنگ‌آهنی‌ها کم ریسکند
از سوی دیگر، علیرضا امیدی مدیر امور سهام و مجامع سنگ‌آهن گل‌گهر نیز با اشاره به آزاد شدن نرخ‌ حامل‌های انرژی، سهام سنگ‌آهنی‌ها در بورس تهران را دارای کمترین ریسک از محل هدفمندی دانست و گفت: آزادسازی یارانه‌ها تنها ۷ درصد بر قیمت تمام‌شده سنگ‌آهن اثر گذاشته است. بر این اساس، ریسک این صنعت آزاد شدن یارانه‌ها نیست، اما در عین حال، این صنعت با وضع تعرفه ۵۰ درصدی برای کنسانتره و ۳۵ درصدی برای گندله مواجه است، حال آن که صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده از تعرفه معاف شده است.

ریسکی به نام حقوق دولتی
علیرضا کدیور هم در این زمینه گفت: یکی از ریسک‌های سهام معدنی در بورس تهران حقوق دولتی است که این شرکت‌ها پرداخت می‌کنند تا جایی که چادرملو پارسال در 6 ماهه 11 میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کرده، در شرایطی که در 6 ماه نخست امسال این رقم به 62 میلیارد تومان رسیده است.
درباره بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس
در این شرایط، رحمان بابازاده کارگزار بورس و کارشناس بازار سرمایه از مدیرمالی و اقتصادی معادن فلزات درباره آخرین وضعیت معادن و فلزات و سنگ‌آهنی‌‌ها سوال کرد که علی‌اکبری پاسخ داد: معادن و فلزات به سمت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی و صنعتی کشور در حال حرکت است، از این رو برنامه جامع و مدونی برای آینده دارد و هم‌اکنون NAV 1100 تومانی را تجربه می‌کند، همچنین P/E سنگ‌آهنی‌ها در بورس 5/8 مرتبه است. از این رو با توجه به ارزش ذاتی این شرکت‌ها می‌توانیم بگوییم که سنگ‌آهنی‌ها در کف P/E خود قرار دارند و همچنان برای سرمایه‌گذاران بلندمدت برای خرید جذاب هستند.
از سویی دیگر، این شرکت‌ها از موقعیت خاصی برخوردارند به طوری که فقط ۳ تولیدکننده اصلی در کشور وجود دارد که دو شرکت از آنها در بورس حضور دارند.

نگران آینده نباشید
حمید افتخاری نیز در تایید اظهارات علی‌‌اکبری گفت: ریسک سودآوری سهام معدنی‌ها در بورس تهران بسیار پایین است و با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد و بدون رقیبی که این شرکت‌ها دارند، اساسا نگرانی از بابت آینده این شرکت‌ها در بورس تهران وجود ندارد.

مقایسه تاثیر هدفمندی بر سنگ‌آهن و بانک
از طرفی دیگر، جعفر عزیزی نیز با اشاره به تاثیرگذاری ۵ تا ۷ درصدی آزاد شدن نرخ حامل‌های انرژی در قیمت تمام‌شده سنگ‌آهنی‌ها گفت: ریسک این شرکت‌ها به حدی است که اثر آزاد شدن نرخ یارانه‌ها در این شرکت‌ها حتی کمتر از بانک‌های دولتی بزرگ است، چون یک بانک بیش از ۲۰۰۰ شعبه دارد، اما سنگ‌آهنی‌ها در یک نقطه متمرکز هستند. از این رو ریسکی از این لحاظ بر این شرکت‌ها مترتب نیست.
وی گفت: شرکتی مثل چادرملو با 25 میلیارد تومان سود وارد بورس شده است، در حالی که برای سال جاری 420 میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده است. در واقع سود شرکت طی 7 سال، 21 برابر شده است و هر سال این شرکت بیش از 50 درصد رشد سود داشته است. در حالی که اگر این شرکت سه سال متوالی فقط 30 درصد افزایش سود داشت، P/E آن می‌توانست دو برابر کل بازار باشد، در حالی که P/E بازار در حال حاضر حدود 7 است و P/E میانگین شرکت‌های سنگ‌آهنی هم کمتر از 9 مرتبه است.
بازدهی‌های ۱۰۰ درصدی سنگ‌آهنی‌ها
در این شرایط، علیرضا امیدی مدیر امور مجامع و سهام گل‌گهر نیز در اظهاراتی گفت: در 10 ماه ابتدای سال بازده بورس66 درصد بوده است، در حالی که بازده سهام گل‌گهر
۹۴ درصد و بازده سهام چادرملو ۱۱۰ درصد بوده است. با این وصف سهام سنگ‌آهنی‌ها پیشرو هستند و آینده آنها نیز به نوعی تضمین شده است.
وی افزود: آزادسازی یارانه‌ها و نیاز فولادسازان داخلی به سنگ‌آهن موجب شده گل‌گهر به ظرفیت رساندن گندله‌سازی خود به 5 میلیون تن را جدی‌تر پیگیری کند. از طرفی دیگر، «کگل» پروژه فولادسازی و احیا را در 4 سال آینده و پروژه‌های 8 ساله نیروگاه‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به سایت گل‌گهر را در برنامه دارد، از این رو می‌توان گفت که گل‌گهر نقطه ضعفی ندارد.
علی اکبری مدیرمالی «ومعادن» نیز در این زمینه تاکید کرد: شرایط موجود به نفع سنگ‌آهنی‌ها است و شرایط فعلی سبب شده تا آهنگ اجرای طرح‌های توسعه این شرکت‌ها سریع‌تر شود.
وی در مورد تعرفه صادرات وضع شده و تاثیر آن گفت: سنگ‌آهنی‌ها بیشتر محصول خود را در داخل به فروش می‌رسانند، اما باز هم صادرات با توجه به قیمت‌های جهانی و تعرفه فعلی می‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد، ضمن اینکه سنگ‌آهن دانه‌بندی شده، تعرفه صادرات ندارد و گل‌گهر در این زمینه می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

... و آینده سرب و رویی‌ها
در همین حال، رحمان بابازاده دیگر کارشناس بازار سرمایه درخصوص آینده سهام شرکت‌های تولیدکننده سرب و روی گفت: به نظر می‌رسد، گروه روی بیشترین تاثیر را از آزاد شدن نرخ حامل‌های انرژی داشته باشند به طوری که حتی پیش‌بینی می‌شود برخی از صنایع فعال در این صنعت پس از هدفمندی یارانه‌ها با مشکل جدی مواجه شوند.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: فرآیند تولید در این صنعت آن قدر ابتدایی است که تاکنون به دلیل یارانه موجود در انرژی، تولید آنها ادامه پیدا کرده است و متاسفانه از ابزارهای نوین و تکنولوژی جدید در فرآیند تولید این شرکت‌ها استفاده نشده است، از این رو پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به روند قیمت‌های جهانی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ثبات قیمت‌ها پیش‌بینی شده است و افزایش هزینه‌ها در این بخش، این صنعت روزهای سختی را پیش رو داشته باشد.
وی افزود: یکی از مشکلات صنعت روی این است که باید شمش را به عنوان محصول نهایی خود بفروشد، در شرایطی که در صنعت سنگ‌آهن از مرحله کنسانتره، محصول قابل فروش است. وی گفت: شاخص بالتیک در واقع شاخص SPOT (بازار نقدی) است و برای اینکه قیمت جهانی روی را رصد کنیم و در انتظار افزایش قیمت‌ها باشیم باید ببینیم که آیا در این شاخص‌ها تغییرات مثبتی اتفاق می‌افتد که البته تاکنون چنین رخدادی شکل نگرفته است.

هدفمندی و صنعت روی
همچنین علیرضا کدیور نیز تاثیر آزاد شدن نرخ حامل‌های انرژی را بر تولید روی بسیار اثرگذار دانست و همایون دارابی دیگر کارشناس بازار هم نیز گفت: مشکل بلاتکلیفی معدن انگوران و مازاد عرضه در بازارهای جهانی شرایط صنعت سرب و روی و سهام این شرکت‌ها را با مشکل مواجه کرده و پیش‌بینی‌ها ادامه این روند است.

استراتژی‌های جدید «ومعادن»
در پایان این نشست، مرتضی علی‌اکبری مدیرمالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یکی از مدیران ارشد بخش معدن به پرسش‌های حاضران در خصوص آینده سهام معدنی در بورس پاسخ داد.
وی گفت: استراتژی معادن و فلزات، تنوع در سرمایه‌گذاری‌ها است و به نظر می‌رسد که تنوع در سرمایه‌گذاری‌ها باعث کاهش ریسک شود.
وی سهام معادن و فلزات را دارای تفاوت‌هایی با شرکت مشابه یعنی سرمایه‌گذاری امید دانست و گفت: «ومعادن» در سهام سنگ‌آهن، مس و فولاد سرمایه‌گذاری کرده، در حالی که شرکت چند رشته‌ای امید عمدتا در سنگ‌آهن و سیمان سرمایه‌گذاری کرده است.
این مقام مسوول با بیان اینکه قصد معادن و فلزات، ماندن در سهام مس، فولاد و سنگ‌آهنی‌ها است، گفت: شرکت براساس تصمیم مدیران ارشد قصد دارد؛ در صنایع معدنی جدید از جمله طلا و زغال‌سنگ وارد شود.

دلایل تقسیم سودهای حداکثری
او سهام معادن و فلزات را سهمی رشدی توصیف کرد و گفت: این شرکت سود نقدی زیادی در مجامع تقسیم نکرده است، اما سهامداران شرکت به دلیل بازدهی‌های قابل‌توجه سهام همواره از این شرکت راضی بوده‌اند.‌ از سویی دیگر، یکی از دلایل رشد میزان تقسیم سود در ۲ سال اخیر، کاهش کمک فولادسازان به صندوق فولاد است و از آنجا که صندوق بازنشستگی فولاد ۵/۵۰ درصد از سهام «ومعادن» را در اختیار دارد، عملا سیاست تقسیم سود رشد کرده است، اما صندوق به دنبال منابع جدید جهت تامین پرداخت‌های بازنشستگان خود است.

دو میهمان جدید بازار سرمایه
علی‌اکبری از ورود قریب‌الوقوع دو زیرمجموعه معادن و فلزات به بازار سرمایه سخن گفت و افزود: فولاد صبانور که تولیدکننده سنگ‌آهن دانه‌بندی شده است، پس از افزایش سرمایه از 8 میلیارد تومان به 24 میلیارد تومان وارد فرابورس می‌شود. این شرکت سالانه 12 تا 13 میلیارد تومان سود دارد، از طرفی دیگر شرکت ایمپادکو که تولیدکننده آهن اسفنجی است با مالکیت مشترک فولاد خراسان، ایریتک و معادن و فلزات برای ورود به فرابورس در سال آینده آماده می‌شود.
وی NAV معادن و فلزات را بالای ۱۱۰۰ تومان ذکر کرد و گفت: سهام شرکت در بورس در حال حرکت به سمت ارزش ذاتی است.
وی در مورد دارایی‌های معادن و فلزات گفت: مس یکی از دارایی‌های ارزنده «ومعادن» است و در شرایطی P/E مس در بورس تهران حدود 2/6 مرتبه است که P/E شرکت‌های تولیدکننده مس در دنیا 18 مرتبه است.
وی تاکید کرد: فروش مس توسط خصوصی‌سازی در بازار به پایان رسیده است و نگاه ما نسبت به مس به عنوان دارایی بلندمدت است.
وی فولاد ارفع و غدیر ایرانیان را از جمله دارایی‌های ارزنده معادن و فلزات ذکر کرد و گفت: معادن و فلزات با توجه به دریافت مجوز افزایش سرمایه به‌زودی این افزایش سرمایه را عملی می‌کند.