دنیای اقتصاد- هفته جاری به لحاظ انتشار اخبار کلان اقتصادی دوره‌ای مهم برای فعالان بورس تهران بود؛ اظهارات دو تن از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر کسری ۲۱ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال ۸۹ و نیز استقراض از بانک مرکزی برای تامین منابع یارانه نقدی از جمله نشانه‌های مهم در جهت احتمال افزایش فشارهای تورمی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، بررسی روند تحولات بورس نشان می‌دهد که طی هفته جاری، بورس تهران پس از طی یک دوره از رشد پرشتاب، شاهد تقابل پرحجم عرضه و تقاضا بود. به این ترتیب در نیمه نخست هفته با فشار قابل ملاحظه خریداران، قیمت سهام، عموما در مسیر رشد قرار داشت اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با فزونی عرضه‌ها، بازار تا حدودی متعادل شد؛ روندی که در مجموع منجر به رشد قابل توجه ۷/۲ درصدی شاخص و ثبت رقم ۱۰۰ میلیارد دلار به عنوان ارزش بورس در پایان هفته شد. این در حالی است که بازار سهام در ۱۰ روز آینده در معرض یکی از مهم‌ترین متغیرهای موثر بر وضعیت خود یعنی اولین گزارش پیش‌بینی درآمد شرکت‌ها برای سال آینده قرار می‌گیرد. مفاد این گزارش‌ها - که احتمالا در بردارنده احتیاط شرکت‌ها در پیش‌بینی سودآوری خواهد بود - تاثیر مهمی در تعیین روند کوتاه‌مدت بازار سرمایه ایفا می‌کند. یک هفته با تپیکس

ورود «تهران» به باشگاه بورس‌های ۱۰۰میلیارد دلاری

شروین شهریاری

بورس تهران در هفته معاملاتی جاری پس از طی یک دوره از رشد پرشتاب، شاهد تقابل پرحجم عرضه و تقاضا بود.

به این ترتیب در نیمه نخست هفته با فشار قابل ملاحظه خریداران، قیمت سهام، عموما در مسیر رشد قرار داشت اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با فزونی عرضه‌ها، بازار تا حدودی متعادل شد؛ روندی که در مجموع منجر به رشد قابل توجه ۷/۲ درصدی شاخص و ثبت رقم ۱۰۰ میلیارد دلار به عنوان ارزش بورس در پایان هفته مورد گزارش شد.

این در حالی است که بازار سهام در ۱۰ روز آینده در معرض یکی از مهم‌ترین متغیرهای موثر بر وضعیت خود یعنی اولین گزارش پیش‌بینی درآمد شرکت‌ها برای سال آینده قرار می‌گیرد. مفاد این گزارش‌ها - که احتمالا در بردارنده احتیاط شرکت‌ها در پیش‌بینی سودآوری خواهد بود- تاثیر مهمی در تعیین روند کوتاه‌مدت بازار سرمایه ایفا می‌کند.

پیشتازی فلزات اساسی

هفته جاری در بورس تهران را می‌توان هفته فلزات اساسی دانست. دو نماینده شاخص این صنعت یعنی شرکت‌های «ملی مس» و «فولاد مبارکه» که رتبه دوم و سوم در بین شرکت‌های بورسی به لحاظ ارزش بازار را در اختیار دارند، با کسب بازده ۴/۱۱ و ۷/۱۶ درصدی، یک هفته طلایی را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. ملی مس که این روزها با قیمت جهانی ۱۰ هزار دلاری شرایط استثنایی به لحاظ قیمت فروش محصولات را تجربه می‌کند تعدیل مثبت ۱۶ درصدی در گزارش ۹ ماهه را به بازار اعلام کرد.

کارشناسان، انتظار یک تعدیل مثبت دیگر تا سطح ۲۲۰۰ ریال به ازای هر سهم در صورت ثبات قیمت جهانی مس تا پایان سال ۸۹ را دارند. فولاد مبارکه نیز با حمایت‌های حقوقی از سوی مجموعه مهر اقتصاد، رشد مناسبی را تجربه کرد و به‌رغم عرضه ۱۲۰ میلیون سهم در روز یکشنبه، با صف خرید راهی مجمع فوق‌العاده شد. در این مجمع، سهامداران با اجرای افزایش سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی (که ۷۹ درصد از آن از محل آورده و مطالبات تامین خواهد شد) به عنوان بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس موافقت کردند. سهامداران این شرکت با توجه به بحث مهم مصرف انرژی در انتظار اولین پیش‌بینی درآمد «فولاد» برای سال ۹۰ هستند که احتمالا با کاهش نسبت به آخرین بودجه ۸۹ اعلام خواهد شد. با تحولات هفته جاری، رشد شاخص صنعت فلزات اساسی از ابتدای بهمن‌ماه به ۷/۱۷ درصد رسید تا یکی از بهترین ماه‌ها به لحاظ کسب بازده برای شاخص این صنعت رقم بخورد. به این ترتیب صنعت فلزات اساسی با دستیابی به بازدهی ۸۰ درصد از ابتدای سال، موفق شد تا فاصله خود با سایر صنایع پیشرو بورس به لحاظ کسب بازده را کمتر کند.

توقف نمادها؛ راهکار جدید بورس برای کنترل بازار

دوره‌های رشد پرشتاب بازار با افزایش هیجانات سرمایه‌گذاران معمولا منجر به ایجاد فاصله بین قیمت و ارزش ذاتی برخی سهام می‌شود. در بازارهای مالی دنیا در صورتی که تغییر قیمت سهام با شتاب غیر‌منطقی ادامه یابد، نهاد ناظر در روند معاملات دخالت می‌کند. مصداق این روند در یک ماه گذشته در بورس تهران نیز مشاهده شده است و توقف معاملات برخی سهام خودرویی را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

علاوه بر این، کمبود سهام شناور آزاد در عرضه‌های اولیه منجر به رشد سریع قیمت بعضی سهام شده است که نمونه‌های آن در مورد پست بانک و بالاست قابل رصد است. در هفته جاری نماد تازه وارد «بالاس» پس از کسب بازده ۲۷۳ درصدی در مدت ۴۰ روز، جهت شفاف‌سازی وضعیت متوقف شد. انتظار می‌رود اقدام بهنگام بورس در توقف نمادها و انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی، به روشن شدن وضعیت واقعی شرکت‌ها و کنترل هیجانات سرمایه‌گذاران کمک موثری کند.

«پاسارگاد» در راه ورود به بازار

برگزاری جلسه معارفه بانک پاسارگاد به عنوان بزرگ‌ترین بانک کشور به لحاظ سرمایه ثبت شده در روز سه شنبه، نوید حضور این شرکت در بازار سرمایه در آینده نزدیک را در بر داشت.

مدیرعامل شرکت از تلاش برای ورود پاسارگاد به بازار بورس به جای فرابورس خبر داده است. «پاسار» با پیش‌بینی سود ۲۰۰ ریالی برای سال ۸۹ احتمالا با نسبت P/E دو رقمی روی تابلو خواهد رفت.

با توجه به افزایش سرمایه اخیر و نسبت کفایت سرمایه ۲۰درصدی ( که امکان رشد تسهیلات اعطایی را فراهم می‌آورد)، احتمالا کشف قیمت سهم توسط سرمایه‌گذاران با انتظار رشد قابل ملاحظه سودآوری شرکت در آینده صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل شرکت در جلسه معارفه، پیش‌بینی سود سال آینده پاسارگاد را ۳۱۰ ریال به ازای هر سهم تخمین زده است که رشد ۵۰ درصدی نسبت به آخرین برآورد سال ۸۹ را نشان می‌دهد.

سایه تحولات کلان بر بورس

هفته جاری به لحاظ انتشار اخبار کلان اقتصادی دوره‌ای مهم برای فعالان بورس تهران بود. اظهارات دو تن از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مبنی بر کسری ۲۱ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال ۸۹ و نیز استقراض از بانک مرکزی برای تامین منابع یارانه نقدی از جمله نشانه‌های مهم در جهت احتمال افزایش فشارهای تورمی به شمار می‌رود. همچنین اظهارات دبیر ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها مبنی بر برنامه دولت مبنی بر تامین ۱۴ هزار میلیارد تومان منابع از محل آزاد‌سازی قیمت‌ها در فصل زمستان به معنای اجرای قانون با سناریوی ۵۶ هزار میلیارد تومانی در یک سال است که عملا طی شدن نیمی از مسیر هدفمندسازی در یک گام را تداعی می‌کند. علاوه بر این، اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر تنظیم بودجه سال ۹۰ بر مبنای نفت ۸۰ دلاری و دلار ۱۰۵۰ تومانی، رشد درآمد ریالی دولت و در پیش گرفتن سیاست انبساط مالی در سال آینده را به عنوان یک سناریوی احتمالی مطرح ساخته است.

همچنین اعلام نرخ تورم ۷/۲ درصدی دی‌ماه توسط بانک مرکزی که بالاترین رقم رشد شاخص ماهانه قیمت‌ها در بازه یک ساله محسوب می‌شود نیز دورنمای رشد رقم میانگین تورم در ماه‌های آینده را ایجاد کرده است.

تعقیب تحولات مزبور در افق میان مدت برای سرمایه‌گذاران بورس تهران مشخص می‌کند که جهت‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور، رشد تورم و افت P/E سهام در سال ۹۰ را موجب خواهند شد یا نتایج تحولات با در پیش گرفتن سیاست‌های کنترل تورم به نفع اهالی بازار سرمایه رقم خواهد خورد.