دنیای اقتصاد- شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته با ثبت ۸/۱۰۴ واحد رشد، تا مرز ۲۲ هزار واحد پیش رفت تا تنها ۵۶ واحد دیگر با شکستن سقف تاریخی ۲۲ هزار واحد فاصله داشته باشد. از ابتدای بهمن‌ماه، کارشناسان به صورت روانی تقارن شاخص در ۲۲ هزار واحد و ۲۲ بهمن را پیش‌بینی می‌کردند که اینک این پیش‌بینی رو به تحقق گذاشته است. در حال حاضر شتاب رشد شاخص هر روز سبب رشد آن در سطحی می‌شود که تا کنون تجربه نکرده، به نحوی که بعد از اجرای طرح تحول، شاخص از ۱۸ هزار و ۲۰۳ واحد در ۲۸ آذرماه شاهد رشد ۳۷۴۱ واحدی بوده است. این در حالی است که از یک سو رکود بازارهای رقیب همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر فعالان بازار هنوز تحلیل دقیقی از تاثیرات طرح تحول در سودآوری سال آینده شرکت‌ها ندارند. تداوم رکوردشکنی‌های بازار سهام

گروه بورس- با رسیدن شاخص بورس به ۲۱ هزار و ۹۴۴ واحد طی معاملات روز گذشته، این شاخص تنها ۵۶ واحد نیاز دارد تا رکورد ۲۲ هزار واحدی را نیز پشت سر بگذارد. به این ترتیب طی کمتر از ۴ روز کاری شاخص با قدم‌های ۱۰۰ واحدی این بار در آستانه ۲۲ هزار واحد و ثبت ارزش بازار تاریخی ۱۰۴ هزار میلیارد ریال قرار گرفته است.

این در حالی است که بدون در نظر گرفتن شاخص بازده نقدی طی دو سال گذشته شاخص کنونی باید در مرز ۱۸ هزار قرار می‌گرفت که البته آن هم رکورد کم نظیری است.

هر چند فعالان بازار سرمایه با توجه به حجم معاملات بالا به خصوص در روز شنبه در انتظار فرا رسیدن دوران استراحت برای بازار هستند، اما به نظر می‌رسد شاخص به مدد شرکت‌های بزرگ در حال افزایش است. در حال حاضر شتاب رشد شاخص هر روز سبب رشد آن در سطحی می‌شود که تا کنون تجربه نکرده، به نحوی که بعد از اجرای طرح تحول، شاخص از ۱۸ هزار و ۲۰۳ واحد در ۲۸ آذرماه شاهد رشد ۳۷۴۱ واحدی بوده است؛ بنابراین اطلاعات بازدهی بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون به ۷۵ درصد رسیده است و این در شرایطی است که بازدهی شاخص طی سال گذشته ۴/۵۷ درصد بوده و اگر روند رشد شاخص بورس تا پایان سال تداوم یابد، سال ۸۹، دومین سال پربازده بورس طی ۱۲ سال اخیر و بعد از سال ۸۲ با بازدهی ۱۳۹ درصدی خواهد بود.

از سوی دیگر با وجود رشد ۱۰۵ واحدی شاخص در معاملات روز گذشته، شاخص بورس روز شنبه ۴۶۱ واحد افزایش داشت و سومین رشد تاریخ بورس اوراق بهادار طی یک روز را ثبت کرد. پیش از این شاخص در ۴ شهریور ۸۸ رشد ۵۹۳ واحدی و در ۱۵ تیرماه ۸۷، رشد ۵۹۱ واحدی را تجربه کرده بود.

همچنین روز شنبه به تنهایی بورس تهران بازدهی ۲/۲ درصدی را تجربه کرد که دوازدهمین رشد درصدی بورس اوراق بهادار در یک روز را ثبت کرده است.

هرچند از نظر کارشناسان نمادهای مورد توجه بازار که بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص دارند محدود به چند شرکت هستند و توزیع یکنواختی از ارزش بازار در میان شرکت‌ها برای هدایت و جذب نقدینگی وجود ندارد تا جایی که ۴۷ درصد از ارزش بورس در اختیار ۱۰ شرکت بزرگ است.

با این وجود رشد شاخص بورس اوراق بهادار تهران در حالی ادامه دارد که در گروه خودرویی، نمادهای ایران‌خودرو و سایپا همچنان متوقف است.

این در حالی است که از یک سو رکود بازارهای رقیب همچنان ادامه دارد و از سوی دیگر فعالان بازار هنوز تصویر واضحی از تاثیرات طرح تحول در سودآوری سال آینده شرکت‌ها ندارند. هر چند روز گذشته دو بانک تجارت و ملت نیز به جمع شرکت‌های تاثیر گذار برای مثبت کردن بازار پیوستند. خبرهای پیرامون عرضه اولیه بانک پاسارگاد از دلایل اصلی رشد گروه بانکی در این روز است که با توقف نماد «فولاد» برای برگزاری مجمع مورد توجه قرار گرفتند.

در حال حاضر بازار با حجم بالای نقدینگی مواجه است که همین موضوع موجب می‌شود معامله‌گران به سرعت اقدام به شناسایی سهام مورد نظر برای استفاده از رشد بازار کنند. در همین حال کارشناسان بازار نیم‌نگاهی نیز به شمار قابل ملاحظه نمادهای متوقف دارند. اکثر نمادهای گروه خودرویی و برخی از شرکت‌های پتروشیمی و همچنین در فرابورس نماد همراه اول متوقف است. نمادهایی که می‌توانند در بازگشایی جو بازار را همچنان گرم نگاه دارند.

احتمال پایدار نبودن شرایط کنونی بورس وجود دارد

در همین حال معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با فارس در مورد وضعیت بازگشایی نماد معاملاتی همراه اول در بازار اول فرابورس که از۲۱ دی‌ماه برای تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی جاری بسته شده، توضیح داد: به دنبال جلسه‌ای که شنبه با حضور مدیرعامل و برخی اعضای هیات‌مدیره این شرکت برگزار شد، مقرر شده اصلاحاتی روی آخرین اطلاعات ارائه شده به سازمان بورس تا پایان هفته جاری صورت گیرد.

سیدعلی حسینی ادامه داد: بنابراین طبق برنامه زمان‌بندی، منتظر دریافت اطلاعات نهایی هستیم که قرار شده در همین هفته ارائه شود. در این صورت و بعد از آخرین بررسی، نماد معاملاتی همراه اول هفته آینده بازگشایی خواهد شد.

اعلام دو شرط برای بازگشایی خودروسازان

وی در خصوص وضعیت نمادهای ایران‌خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا که از ۲۹ دی‌ماه متوقف شده نیز اظهار داشت: همزمان با توقف این نمادها، اطلاعاتی از شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا درخواست شده که تاکنون این اطلاعات به سازمان ارائه نشده است. در این رابطه روز گذشته پیگیری‌های دیگری انجام شد که اگر تا پایان هفته جاری داده شود، موارد تحت بررسی جمع‌بندی شده تا شاید نماد این شرکت‌ها هفته آینده باز شود.

معاون سازمان بورس در برابر این پرسش که شرکت‌های خودروسازی چه اطلاعاتی را باید ارائه کنند، پاسخ داد: بازگشایی نماد این شرکت‌ها مشروط به دریافت و بررسی دو نوع اطلاعات است. اطلاعات اول مربوط به گزارش‌های مشخص و ۶ ماهه حسابرسی شده است که هنوز به «سازمان» داده نشده است. دیگر اطلاعات که به شرکت‌های سایپا و سرمایه‌گذاری ارتباط دارد در خصوص آینده مدیریتی سایپا است که باید به سازمان و بازار اعلام شود تا همگان قادر به تصمیم گیری باشند.

لزوم توجه سرمایه‌گذاران به دو مورد مهم

حسینی در ادامه این گفت‌وگو و در واکنش به این پرسش که چه ارزیابی از روند روزهای اخیر شاخص و رونق بازار سهام دارد، توضیح داد: این وضعیت بیشتر ناشی از دو متغیر درون و برون سازمانی است. در مورد اول برخی شرکت‌ها با جابه‌جایی بلوکی سهام مانند خودرو سازها مواجه هستند یا شرکت‌های سنگ‌آهنی و معدنی با تغییراتی در مورد حقوق مالکانه دولت در سال آینده و موضع تعرفه مواجه هستند و تحت‌تاثیر این گونه مسائل قرار دارند. همچنین برخی شرکت‌ها مانند ملی مس تحت‌تاثیر نوسان قیمت‌های جهانی قرار دارند. وی افزود: در مورد این گونه مسائل به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود به اطلاعات رسمی و منتشره شده شرکت‌ها تکیه کرده و بعد از بررسی‌های دقیق و ریز اطلاعات اقدام به تصمیم گیری کنند. این مقام مسوول دیگر متغیر موثر در رشد روزهای اخیر شاخص و قیمت‌ها را ناشی از افزایش ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران و رکود دیگر بازارها اعلام کرد و گفت: این عامل تحت کنترل نیست، اما دولت، نهادها و سهامداران عمده باید در این شرایط اقدام به ورود شرکت‌های جدید و عرضه سهام و افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها در بورس کنند تا به نیاز طرف تقاضا پاسخ داده شود.

حسینی خاطرنشان کرد: در این مورد هم سرمایه‌گذاران باید به یک نکته مهم توجه کنند که ممکن است این شرایط یعنی تداوم ورود نقدینگی و رکود دیگر بازارها در آینده وجود نداشته باشد و دورانی کوتاه و گذرا باشد؛ بنابراین جا دارد سرمایه‌گذاران به عدم پایداری شرایط کنونی در آینده توجه ویژه‌ای داشته باشند.