پرسش از حسابرسان

گارو هوانسیان‌فر*

مخاطبان این نوشته افرادی هستند که در موسسات حسابرسی در سمت‌های حسابرس و کمک حسابرس کار می‌کنند. در اینجا پرسش‌ها را مطرح می‌کنم و در نوشته‌های بعدی، پاسخ و نظر قطعی خود را خواهم داد. شما حسابرس شرکت آلفا هستید. شرکت آلفا در هیچ زمانی دارایی‌های ثابت مشهود خود را بیمه نمی‌کند. در سال مورد رسیدگی، شرکت آلفا تسهیلات بانکی اخذ کرده؛ بنابراین ناچار به بیمه کردن ساختمان کارخانه و ماشین‌آلات آن به نفع بانک شده است.

شرکت مبلغ پرداختی بابت حق بیمه این دارایی‌ها را به حساب پیش پرداخت هزینه بیمه منظور و در آخر سال، مقداری از این پیش‌‌پرداخت هزینه بیمه را به حساب هزینه‌های سال (هزینه بیمه دارایی‌های ثابت مشهود) منظور کرده است.شما به عنوان حسابرس شرکت آلفا، این هزینه بیمه (پیش پرداخت هزینه بیمه) را به عنوان یک هزینه «مالی» (هزینه تامین مالی) قبول می‌کنید یا یک هزینه سربار کارخانه؟ اگر مبلغ پیش پرداخت بیمه را یک هزینه مالی قبول دارید، چه مقدار از آن را جزو هزینه سال‌جاری قبول خواهید کرد؟

آیا به نظر شما این هزینه مالی (اگر قبول داشته باشید که این یک هزینه تامین مالی است) باید در سال اخذ تسهیلات مالی به طور کامل به حساب هزینه مالی سال منظور شود یا اینکه طی دوران بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی، به حساب هزینه مالی آن دوران منظور شود؟

این دارایی‌ها به نفع بانک بیمه شده است. آیا شرکت در یادداشت‌های پیوست خود می‌تواند این جمله افشایی را بنویسد: «ساختمان کارخانه و ماشین‌آلات آن تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارند؟»

در صورتی که شرکت آلفا هر ساله کلیه دارایی‌های ثابت مشهود خود را در مقابل خطرات مختلف بیمه می‌کرد، پاسخ شما به سوالات مطرح شده در بالا چگونه بود؟

شرکت آلفا همچنین هزینه‌های زیر را جزو هزینه‌های مالی خود منظور کرده است. آیا در این مورد با شرکت آلفا موافق هستید؟

۱-هزینه حسابرسی و بازرسی قانونی، ۲- هزینه مطالبات سوخت شده و مشکوک الوصول، ۳- هزینه‌های دلالی، ۴- هزینه‌های حق‌العمل کاری، ۵- هزینه‌های حسابداری که به صورت قرارداد با شخصی منعقد کرده است، ۶- هزینه‌های مشاوره مالی، مالیاتی و حقوقی و ۷- هزینه‌های کارمزد بانکی که در ارتباط با اخذ تسهیلات مالی از بانک نیست.

* حسابدار رسمی، عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان