گروه بورس - معصومه طاهرخانی: کانون سهام عدالت در تازه‌ترین اطلاعیه خود «مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده» این کانون را که قرار بود با دستور «انتخابات مجدد هیات‌مدیره» برگزار شود، لغو کرد. به گزارش خبرنگار ما، هیات‌مدیره کانون «شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت» در جلسه روز شنبه خود «مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده» را به دلیل آنچه «مغایرت با برخی مواد اساسنامه» دانسته، لغو کرده است. این مجمع که قرار بود روز پنج‌شنبه، دوم دی‌ماه سال‌جاری برگزار شود، بررسی چهار موضوع را در دستور کار خود قرار داده بود. «تعیین مجدد اعضای هیات‌مدیره»، «تعیین هزینه حق عضویت اعضای کانون»، «تعیین حق حضور اعضای هیات‌مدیره کانون» و «سایر موارد»، چهار دستوری بودند که قرار بود حاضران در جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده در مورد آنها، تصمیم‌گیری کنند.

آگهی دعوت این مجمع در آخرین روز آبان‌ماه امسال در جراید درج شده بود، ولی هیات‌مدیره کانون با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن لغو این مجمع، نامه‌ای را در توضیح چرایی لغو این جلسه، برای ۳۰ استان عضو خود ارسال کرده است.

در متن اطلاعیه کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت آمده است: «پیرو آگهی مورخ ۳۰/۸/۸۹ مبنی‌بر دعوت مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده، به این وسیله به اطلاع کلیه اعضای کانون می‌رساند که بنا به دلایل قانونی که به صورت مکتوب به استحضار اعضا نیز رسیده است، آگهی دعوت مزبور ابطال می‌گردد.»

داستان انتخابات «هیات‌مدیره» چیست؟

ماجرای انتخابات مجدد هیات‌مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، به نامه‌ای برمی‌گردد که مدیران ۱۲ استان عضو کانون آن را امضا کرده‌اند. این نامه که به امضای استان‌های تهران، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، بوشهر، مازندران، خراسان شمالی، چهار محال و بختیاری، آذربایجان غربی، اردبیل و یزد رسیده، «تاریخ و شماره» معمول نامه‌های اداری را ندارد. همچنین مشخص نیست که این نامه در چه زمانی تهیه شده و در چه تاریخی برای کانون ارسال شده است. امضاکنندگان این نامه به استناد ماده ۹۵ قانون تجارت، خواستار «اصلاح اساسنامه» و «انتخابات مجدد هیات‌مدیره» شده‌اند.

در متن کامل این نامه که خطاب به «دبیر کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت» نوشته شده، آمده است: «با احترام، چنانکه مستحضر باشید، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حاضر در اولین جلسه هم‌اندیشی در تاریخ ۷/۵/۸۹، طی صورتجلسه تنظیمی، جهت اصلاح اساسنامه و سایر اشکالات وارده به مجمع موسس، تقاضای برگزاری مجدد مجمع را نمودند که متاسفانه به‌رغم گذشت دو ماه از ارسال این نامه، در این خصوص اقدامی انجام نشده یا اینکه اطلاعی از اقدامات انجام‌شده به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ارسال نشده است؛ بنابراین با توجه به مراتب فوق شرکت‌های حاضر در دومین جلسه هم‌اندیشی طبق ماده ۹۵ قانون تجارت، به دلایل ذکر شده در نامه ارسال شده (تصویر به پیوست) رسما خواستار برگزاری مجمع فوق‌العاده با موضوعات ۱) اصلاح اساسنامه، ۲) انتخابات مجدد هیات‌مدیره می‌باشند. بدیهی است هیات‌مدیره موظف است طی بیست روز نسبت به برگزاری مجمع اقدام نماید.»

چرا مجمع لغو شد؟

هیات‌مدیره کانون در نامه‌ای که با شماره ۱۵۹/ک/۸۹ برای اعضای خود ارسال کرده، درخصوص چرایی لغو مجمع، توضیحاتی را ارائه کرده است. در متن این نامه آمده است: «به استحضار می‌رساند که درخواست ارائه‌شده از سوی تعدادی از نمایندگان محترم شرکت‌های «سرمایه‌گذاری استانی با عنایت به متن درخواست به شرح «... خواستار برگزاری مجمع فوق‌العاده با موضوعات ۱) اصلاح اساسنامه ۲) انتخابات مجدد هیات‌مدیره» می‌باشند. با توجه به مفاد ماده ۹۶ قانون تجارت که اظهار داشته «در مورد ماده ۹۵ منحصرا موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است...» امکان برگزاری مجمع فوق‌العاده با دستور جلسات مورد درخواستی به لحاظ اینکه هر یک از دستورات جلسه مستلزم برگزاری مجمع جداگانه‌ای می‌باشد، قانونا میسر نمی‌باشد و آگهی‌های چاپ‌شده در تاریخ ۳۰/۸/۸۹ در روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد نیز مغایر با مصوبات مورخ ۲۲/۸/۸۹ هیات‌مدیره کانون است؛ بنابراین با توجه به تعهد اعضای هیات‌مدیره کانون به اعضای محترم کانون مبنی‌بر برگزاری مجمع فوق‌العاده برای اصلاح اساسنامه بعد از ثبت کانون در اداره ثبت شرکت‌ها، مجمع عمومی فوق‌العاده برای اصلاح اساسنامه در تاریخ ۲/۱۰/۸۹ راس ساعت مقرر در آدرس قید شده برگزار خواهد شد. لیکن آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مورخ ۲/۱۰/۸۹ ابطال می‌گردد.

خواهشمند است چنانچه اعضای محترم همچنان اصرار به انتخابات مجدد هیات‌مدیره دارند به ترتیب زیر عمل فرمایند.

۱- درخواست انتخابات مجدد هیات‌مدیره کانون بدوا در جلسه هیات‌مدیره هر شرکت مطرح شود.

۲- مصوبه هیات‌مدیره هر شرکت همراه با نامه مکتوب در اجرای ماده ۹۵ با درخواست مشخص به کانون ارسال گردد.»

و اما چند نکته در مورد انتخابات

مجمع هیات موسس کانون «شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت» در ۲۷ خردادماه سال‌جاری برگزار شد و بعد از انتخابات اعضای هیات‌مدیره، مقرر شد مراحل ثبت رسمی کانون از سوی هیات‌مدیره منتخب پیگیری شود.

در ادامه بعد از تایید صلاحیت حرفه‌ای ۷ عضو از سوی سازمان بورس، در نهایت در تاریخ هشتم آبان‌ماه امسال، کانون با شماره ۲۶۴۲۰ در اداره‌کل «ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری» به ثبت رسید. بدیهی است که قضاوت در مورد کارآیی کانون بررسی هدایت پرتفوی ۳۵ میلیارد دلاری عدالت طی مدت یک و نیم ماهی که از عمرش می‌گذرد، میسر نیست. با این توضیحات مشخص نیست که هدف اصلی نگارش نامه ۱۲ استان برای انتخابات مجدد اعضای هیات‌مدیره چیست؟ چیزی که در پاراگراف‌های نامه خود هم اشاره‌ای به آن نکرده‌اند.

از طرفی با توجه به ماده۱۱ اساسنامه کانون، در صورتی که یک پنجم اعضای کانون، درخواست تغییر اعضای هیات‌مدیره را به صورت رسمی، با ذکر دلایل و با ارائه برنامه زمان‌بندی، از کانون درخواست کنند، باید مجمعی برای تصمیم‌گیری با موضوع «تغییر اعضای هیات‌مدیره» برگزار شود و در صورت توافق حداکثری، مجمع نهایی برای انتخابات مجدد برگزار شود. همچنین شرایط درخواست و نحوه ارسال آن به کانون هم با شرایط ویژه‌ای در اساسنامه توضیح داده شده است. از سوی دیگر پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که نامه درخواست ۱۲ استان، قبل از ثبت رسمی کانون، به دبیرخانه کانون ارسال شده که با توجه به رعایت نکردن موارد مندرج در اساسنامه کانون، خاستگاه قانونی لازم برای بررسی را ندارد.