اجرای «هدفمندی یارانه‌ها» رونق بورس را کاهش می‌دهد

فارس - یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه، اثر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بر بورس را در راستای کاهش رونق این بازار ارزیابی کرد. «عباسعلی نورا» گفت: ابتدا باید تبعات اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را بپذیریم تا بتوانیم جامعه را برای اجرای آن آماده کنیم، ولی مزیت این قانون از تبعات آن بیشتر است.

وی افزود: مدیران بورس باید توجه داشته باشند رونق بازار سهام در وضعیت فعلی به دلیل رکود در سایر بخش‌هاست و بهترین مکان برای جذب پول‌های سرگردان بورس است. همچنین رونق فعلی بازار طبیعی نیست، بلکه شرایط زمانی باعث چنین رشدی شده و با هرگونه رونق اقتصادی بورس از حالت غیر‌طبیعی خارج و متعادل می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها در کوتاه، میان و بلندمدت اثرات مختلفی دارد، بیان کرد: در کوتاه‌مدت بورس در حالت تشویش قرار گرفته و چون قدرت خرید و ارزش پول نیز از بین می‌رود وضعیت بازار مشخص نخواهد بود و هر حالتی ممکن است رخ دهد. همچنین، ممکن است به دلیل اینکه پول ارزش واقعی خود را از دست می‌‌دهد، سرمایه‌های سرگردان روانه بورس شود.

نورا بیان کرد: بورس ۶ ماه پس از اجرای این قانون، بر اساس دلایلی که گفته شد، رشد می‌کند ولی در عین حال ممکن است این اتفاق رخ ندهد؛ بنابراین از نظر کارشناسی در کوتاه‌مدت هر اتفاقی خواهد افتاد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پس از یک سال قطعا یک تعادل اقتصادی در جامعه ایجاد خواهد شد و این تعادل باعث می‌شود بورس از رونق خارج شود. همچنین شرکت‌هایی که خصوصی شده‌اند نیز چون هنوز حالت دولتی دارند، اقبال عمومی برای ورود به بورس کاهش خواهد یافت.

وی درباره اثر بلندمدت اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در بلندمدت وقتی اقتصاد به سمت خصوصی‌سازی می‌رود به خصوص اگر طرح تحول اقتصادی دولت اجرا شود، در بلندمدت اقتصاد پایداری خواهیم داشت و بورس نیز حالت طبیعی خواهد داشت.

پرتفوی «عدالت» به رکود می‌رود

«نورا» درباره ابزارهای جلوگیری از اثرات هدفمند کردن یارانه‌ها به شرکت‌ها تصریح کرد: سهام عدالت به بورس ارتباطی ندارد، ولی بورس را متاثر می‌کند. سهام عدالت در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بوده و در هر صنعتی که سهام عدالت به آن تعلق بگیرد، احتمالا با رکود مواجه می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: دلایل این رکودی که از آن حرف می‌زنم این است که در ابتدا برای راضی کردن مردم سود را به جای اینکه برای توسعه سرمایه‌گذاری هزینه شود، توزیع می‌کنیم و پس از مدتی تبدیل به شرکت‌های ناکارآمدی خواهند شد. همچنین مدیریت این شرکت‌ها به شکلی که تعریف شده دولتی باقی خواهند ماند؛ زیرا مشخص نیست که افراد مختلف در کدام کارخانه سهام دارند بنابراین نمی‌توانند مدیر کارخانه را انتخاب کنند.

لطفا بورس، واسطه‌ای عمل نکند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره رشد شاخص در نیمه اول سال خاطرنشان کرد: بورس ما اولین کاری که باید انجام دهد و بهترین خدمتی که به خود و مردم می‌تواند کند، این است که اطلاعات خود را به روز، بهنگام و کارشناسی ارائه کند. وی گفت: در همه دنیا بورس‌ها، روزنامه اختصاصی و کارشناس خبره دارند که آینده بسیاری از بورس‌ها را مشخص می‌کنند و مردم بر مبنای آن تصمیم می‌گیرند، ولی در بورس ایران کارها به صورت سلیقه‌ای، عدم‌اطلاع حجم اعتبار شرکت‌ها و اطلاعات غیردقیق بوده است. باید بورس ما رقابتی شده و از حالت کارگزاری و واسطه‌ای خارج شود.