فضای واگذاری‌ها بازتر می‌شود

فارس - رییس سازمان خصوصی‌سازی از دست نیافتنی بودن بودجه ۷۵۰۰ میلیارد تومانی امسال واگذاری‌های دولتی خبر داد.

«پیمان نوری» گفت: بودجه تعیین‌شده عدد بزرگی بوده و با مجموع قواعد کار این بودجه تا پایان سال قطعا دست‌یافتنی نخواهد بود. وی در عین حال گفت: البته این نوید هم وجود دارد که کارنامه سازمان خصوصی‌سازی در نیمه دوم سال بهتر از نیمه اول خواهد بود.

ادامه گفت‌و‌گوی تفضیلی «فارس» با رییس سازمان خصوصی‌سازی در پی می‌آید.

در مورد نحوه واگذاری شرکت‌های دولتی چه دیدگاهی دارید؟

‌در واگذاری برخی از صنایع و شرکت‌ها، موضوع اهلیت مطرح خواهد شد چرا که برخی از شرکت‌ها را نمی‌توان به راحتی دست هر کسی سپرد.

مانند کدام صنعت یا شرکت؟ در جریان واگذاری مخابرات اهلیت فنی، مالی و سپس امنیتی خریداران انجام شد، اما برای خودروسازها و دیگر شرکت‌ها این رویه تکرار نشد.

برای مثال شاید بتوان از حوزه نفت نام برد. آیا می‌توان تمامی بخش‌های عملیات نفت را به هرکسی واگذار کرد؟ مسلما خیر. در این خصوص قانونگذار به‌خوبی بحث بخش‌های حاکمیتی و نحوه عمل را پیش‌بینی کرده است. باید روش‌هایی را اجرا کنیم که ضمن نداشتن مانع بر سرعت واگذاری، دغدغه‌های بعد از واگذاری‌ را به حداقل برسانند.

یکسری دغدغه‌های دیگر هم داریم. ببینید، شرکتی واگذار می‌شود، اما تغییراتی در نیروی انسانی و سپس دارایی‌های آن رخ می‌دهد که از هدف غایی و نهایی واگذاری‌ها دور می‌شود، بنابراین فاز بعدی کار سازمان خصوصی‌سازی را می‌خواهد که همان نظارت بعد از واگذاری است.

در این زمینه به عنوان اولین جلسه ارتباطی با دستگاه‌های اجرایی، نشست مشترکی با مسوولان وزارت نفت برگزار کردیم. شاید کاری که یک سال و نیم در کش‌وقوس بود با این جلسه و در عرض چند روز پیگیری تفاهم نامه‌ای امضا شد، برای واگذاری پالایشگاه‌ها و کاهش دغدغه‌های مسوولان وزارت نفت.

با مسوولان بازار سرمایه‌ چطور؟

خوشبختانه چهره ناشناخته‌ای در بازار سرمایه نیستم و ارتباطات خوبی نیز با عزیزان این حوزه دارم. تنها مانعی که می‌تواند نزدیکی ما را با مسوولان سازمان و شرکت‌ بورس کم کند، مشغله کاری طرفین است و نه هیچ چیز دیگر.

بحث و محور بعدی سرعت واگذاری‌ها است. باید به جای سرعت بیش از حد یا حرکت آرام و کند از سرعت معقولی در واگذاری‌ها برخوردار باشیم.

با این اوصاف آیا این نوید وجود دارد که در نیمه دوم سال و درصورت ادامه رونق بورس، عرضه سهام شرکت‌ها بهتر از گذشته انجام شود تا پاسخ مناسبی به طرف تقاضا داده شود؟

به‌صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کنیم.

آنچه را که از طرف خودم می‌توانم نوید بدهم و عمل کنم این است که فضای واگذاری‌ها بازتر خواهد شد؛ کار کارشناسی بیشتری صورت خواهد گرفت و ارتباط سیستمی با سازمان‌های ذی‌مدخل حتما ارتقا پیدا خواهد کرد؛ ارتباط رسانه‌ای توسعه و نظم اطلاع‌رسانی ایجاد خواهد شد؛ از سرعت واگذاری‌ها هم نه تنها کم نخواهد شد بلکه اضافه خواهد شد؛ البته درصد این اضافه سرعت منوط به انجام مذاکره با مبادی مربوطه نحوه و اتخاذ تصمیم در هیات واگذاری است.

اگر موافقید نویدهای کیفی شما را کمٌی کنیم. سازمان خصوصی‌سازی از ۵۲۴ شرکت مشمول واگذاری در سال‌جاری تا نیمه اول سال ۶۸ شرکت را به فروش رسانده است. در برابر این آمار که معادل ۱۲ درصد کل واگذاری‌ها است چند شرکت دیگر را می‌توانید تا پایان سال واگذار کنید؟ آیا می‌توانید درآمد ۵/۷ هزار میلیارد تومانی ناشی از واگذاری در بودجه را که تا پایان شهریورماه فقط هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان محقق شده، تامین کنید؟

چنین اعتقادی ندارم. رقم تعیین شده عدد بزرگی بوده و با مجموع قواعد کار این بودجه تا پایان سال قطعا دست یافتنی نخواهد بود، ولی فکر می‌کنم با مساعدت آقای وزیر اقتصاد و اعضای هیات واگذاری و دیگر ارگان‌های مرتبط، ضمن حفظ صحت و سقم عملکرد - که برایم بسیار مهم است - سرعت واگذاری‌ها کند نشود. حداقل این نوید را می‌توانم بدهم که کارنامه سازمان خصوصی‌سازی در نیمه دوم سال بهتر از نیمه اول خواهد بود. شک ندارم. اما دستیابی به اهداف بودجه‌ای همانطوری که در سنوات قبل هم به دست نیامده در سال‌جاری هم محقق نخواهد شد به ویژه براساس عملکرد ۶ ماه اول سال‌جاری.

اما این نکته را نمی‌توان فراموش کرد که در ۶ ماه اول سال به‌رغم رونق کم سابقه بازار سهام فقط یک شرکت دولتی به بورس اضافه شده و باقی از طریق مزایده و فرابورس به فروش رسیده‌اند. با این حال آیا در نیمه دوم سال می‌توان انتظار داشت که حداقل ۴۰ - ۳۰ شرکت دیگر در بازار سهام عرضه شوند؟

در بحث واگذاری، تعداد شرکت‌های واگذار شده بحث دوم و سوم است، چرا که ارزش مابه ازای ریالی واگذاری‌ها دارای اهمیت و اولویت بالاتری است؛ ‌بنابراین شرکت‌های بزرگ و کوچک را نمی‌توان با هم مقایسه کرد.

جزئیات ۱۰۶ پرونده حقوقی سازمان خصوصی‌سازی در عملکرد ۵ ماه اول سال و قبل از حضور شما چه بود؟

همه واحدهای سازمان خصوصی‌سازی همانند تمامی سازمان‌های دیگر، در مواقعی چون مجمع سالانه می‌خواهند گزارش بدهند و این عدد از گزارش عملکرد بخش حقوقی برای عملکرد سال گذشته احصاء شده است. این در حالی است که این تعداد پرونده مربوط به مواردی مانند شکایت چند کارگر و موضوعات مربوط به کارکنان سازمان بود. از این تعداد فقط دو پرونده جدی و در ارتباط با واگذاری‌ها بوده است.

تکلیف واگذاری‌ دو بلوک ۱۸ درصدی ایران خودرو و سایپا به کجا انجامید؟

عملکرد هر دو واگذاری قبل از شروع دوره مدیریتی اینجانب در سازمان خصوصی‌سازی رخ داده است با این حال باید عرض کنم هنوز راجع به آنها تصمیم‌گیری نهایی نشده است.

خریداران بلوک ایران خودرو بر این نکته اصرار دارند که سازمان خصوصی‌سازی به عنوان فروشنده اصلی در آن دو روز تعطیلی فعال نبود پس باید دو روز به مهلت قانونی ۳۰ روز کاری برای ارائه مدارک اضافه می‌شد؟

تمام این موارد لحاظ شده است.

اگر لحاظ شده بود که مشکل برطرف می‌شد.

در مورد تعطیلی غیر مترقبه اگر اعتراضی است می‌توان از طریق مبادی قانونی پیگیری کرد، قطعا سازمان نسبت به این موضوع پاسخگو است. به این سادگی هم نیست که خریداران بگویند دو روز تعطیلی لحاظ نشده و ما هم بگوییم مدارک را به موقع نداده اند. کار، گسترده‌تر از این حرف‌ها است. دو بلوک ایران خودرو و سایپا از جمله واگذاری‌های با اهمیت بازار و سازمان خصوصی‌سازی بوده و هست؛ بنابراین برای اینکه بازار را دچار چالش نکنیم اجازه بدهید پاسخ این سوال را به تصمیم قطعی که به‌زودی اتخاذ خواهد شد موکول کنیم.

با توجه سیستماتیک بودن روش کار شما، آیا در ساختار سازمانی و نیروی انسانی سازمان خصوصی‌سازی تغییراتی خواهید داد؟

قطعا اگر بخواهیم به اهداف جدی سازمان و وظایفی که برای این مجموعه براساس اصل ۴۴ متبادر است، دست پیدا کنیم باید تغییرات اساسی را در کارکردهای این سازمان ایجاد کنیم.