گروه بورس - در پی برگزاری مجمع فوق‌العاده شرکت بورس در روز چهارشنبه، هیات‌مدیره این شرکت سهامی عام با تغییرات گسترده‌ای مواجه شد. بنابراین گزارش، در این مجمع که با رقابت بسیار نزدیک برخی حقوقی‌ها و نامزدی ۱۰ گروه شامل شستا، مهر اقتصاد ایرانیان، کانون کارگزاران، سرمایه‌گذاری سایپا، تدبیر، غدیر، کارگزاری حافظ، کارگزاری‌های ملی، ملت و تجارت برگزار شد، ۷ شخصیت حقوقی به عنوان اعضای جدید هیات‌مدیره شرکت بورس انتخاب و معرفی شدند.

این گزارش می‌افزاید: پس از پایان شمارش آرا، ۷ حقوقی شامل کانون کارگزاران، سرمایه‌گذاری تدبیر، شستا، کارگزاری حافظ، کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی، کارگزاری بانک ملت و کارگزاری بانک تجارت به عنوان اعضای هیات‌مدیره جدید نهاد اجرایی بازار سرمایه انتخاب و معرفی شدند که بر این اساس این بار برخلاف دو سال گذشته، کارگزاران ۴ کرسی از هیات‌مدیره بورس را به دست آوردند، در حالی که پیش از این تنها کارگزاری حافظ به نمایندگی از کارگزاران در هیات‌مدیره بورس حضور داشت.

اما این تغییر اساسی موجب نشد که در بازار سرمایه از تغییر و جابه‌جایی احتمالی حسن قالیباف مدیرعامل بورس تهران سخن گفته شود و خبرهای رسیده از احتمال ابقای وی در این سمت حکایت دارد.

با انتخاب هیات‌مدیره جدید، شخصیت‌های حقوقی شامل مهر اقتصاد، سرمایه‌گذاری بهمن، غدیر و سرمایه‌گذاری امید از هیات‌مدیره بورس تهران خارج شدند که در این بین خروج مهر اقتصاد ایرانیان که پیش از این با سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در بورس به بازیگر نقش اول بازار سرمایه مشهور شده بود، جلب توجه می‌کند و از کم‌تحرکی این حقوقی تاثیرگذار در بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته حکایت دارد.

از طرفی دیگر، خروج سرمایه‌گذاری بهمن هم از هیات‌مدیره بورس هم احتمال تغییر‌هاشم بت‌شکن، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس که نماینده «وبهمن» در هیات‌مدیره بورس بود، را نیز تقویت کرده است.

در همین شرایط، منابع خبری از ورود اشخاص جدید به هیات‌مدیره بورس خبر می‌دهند. بر اساس گمانه‌زنی‌های اولیه و غیررسمی، علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل فعلی سرمایه‌گذاری ملی احتمالا به نمایندگی از کارگزاری ملی به عنوان رییس هیات‌مدیره شرکت بورس انتخاب می‌شود. همچنین نایب‌رییسی هیات‌مدیره شرکت بورس به کانون کارگزاران می‌رسد که نمایندگان احتمالی این کانون در هیات‌مدیره، حسین خزلی خرازی و ابراهیمی (رییس سابق شورای کانون) هستند.

از طرفی دیگر، احتمال حضور غفارپور از بانک ملت در هیات‌مدیره بورس وجود دارد، حال آنکه ظاهرا از کارگزاری حافظ همچنان محمدرضا رهبر در هیات‌مدیره بورس حضور خواهد داشت.

اما از سویی دیگر خبر می‌رسد که از سوی بانک تجارت سیدمجتبی فهیم هاشمی به عنوان نماینده در هیات‌مدیره بورس معرفی می‌شود و احتمال حضور داوری مدیرعامل بانک در هیات‌مدیره بورس بسیار کم است. در این حال، گفته می‌شود از طرف سرمایه‌گذاری تدبیر، رفیعی و از سوی شستا حسین سلیمی (مدیرعامل فعلی صبا تامین) و پورابراهیمی عضو فعلی شورای بورس قدم به هیات‌مدیره جدید بورس می‌گذارند.

بنابراین گزارش، در مجمع شرکت بورس، ابتدا موضوع افزایش سرمایه صددرصدی شرکت بورس (از ۱۵ به ۳۰ میلیارد تومان) جهت خرید زمینی برای ساخت ساختمان جدید بورس در منطقه سعادت‌آباد مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت با موافقت این مجمع تصویب شد این افزایش در دو مرحله اعمال شود. در مرحله اول که تا یک ماه دیگر انجام خواهد شد، ۷۰ درصد معادل ۵/۱۰ میلیارد تومان از دو محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی به سرمایه کنونی و ۱۵ میلیارد تومانی اضافه خواهد شد.

در همین حال، خبرگزاری فارس در این زمینه گزارش داده که دو مجمع فوق‌العاده شرکت بورس با حاشیه‌های داغ و متعددی خصوصا اعتراض شدید سهامداران حقیقی به کاهش کارمزد معاملات و عدم اجرای ماده ۵۷ قانون اوراق بهادار همراه بود.

براساس این گزارش، شرکت بورس اوراق بهادار بعدازظهر چهارشنبه گذشته دو مجمع فوق‌العاده و عادی به طور فوق‌العاده را با هدف افزایش سرمایه صد درصدی و انتخاب سومین هیات‌مدیره برگزار کرد که در آن ۷۴ درصد سهامداران حقوقی و حقیقی حاضر بودند.

اولین حاشیه که دیگر به امری عادی تبدیل شده تاخیر ۷۰ دقیقه‌ای شروع مجمع بود و به جای ساعت اعلامی ۱۴، مجمع فوق‌العاده در ساعت ۱۵:۱۰ دقیقه شروع شد. در این باره حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس ضمن عذرخواهی از حاضران، دلیل این تاخیر را ناهماهنگی ناشی از دیر باز شدن درب‌های تالار غدیر وزارت کشور اعلام کرد.

این درحالی است که بخش عمده‌ای از این تاخیر ناشی از رایزنی و لابی‌‌های دقیقه۹۰ گروه‌های متقاضی حضور در ترکیب هیات‌مدیره شرکت بورس بود؛ به طوری که حتی در جریان برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تصویب افزایش سرمایه، رایزنی‌های مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاران و دیگران در بیرون و گاه در درون تالار ادامه داشت.

حساسیت انتخابات سومین دوره هیات‌مدیره شرکت بورس به حدی بود که علاوه بر حضور کارمندان و برخی مدیران میانی شرکت بورس، اکثر مدیران شرکت‌های کارگزاری و تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این جلسه حاضر بودند.

اما مهمترین حاشیه‌های این دو مجمع به اعتراض سهامداران حقیقی در چند مورد تعلق داشت. این گروه که شاید کمتر از دو درصد حاضران را تشکیل می‌دادند در برابر عدم دعوت نماینده سهامداران حقیقی به هیات‌رییسه مجمع فوق‌العاده مربوط به افزایش سرمایه، اعتراض کردند که در نهایت با حضور دبیر کانون سهامداران حقیقی (ابوالفضل متین) در هیات‌رییسه، اولین غائله به پایان رسید.

در این میان یکی از سهامداران حقیقی خطاب به رییس هیات‌مدیره شرکت بورس گفت: ترکیب سهامداران شرکت بورس شامل سه گروه کارگزاران، نهادهای مالی و سهامداران حقیقی است، چرا حق مردم را پایمال می‌کنید؟ این جلسه رسمیت ندارد. به اندازه کافی حق سهامداران حقیقی در بازار پایمال شده. شما بیشترش نکنید.

محمود خواجه نصیر، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار در هیات‌رییسه این مجمع هم پاسخ داد: طبق قانون تجارت و اساسنامه شرکت بورس، این جلسه با حضور بیش از نیمی از صاحبان سهام رسمیت دارد. در مجامع قبلی به خاطر احترام به کلیه گروه‌ها و سهامداران، از دبیر کانون سهامداران حقیقی هم دعوت می‌شد؛ بنابراین هیات‌رییسه این مجمع از نظر قانونی مشکلی ندارد. اعتراض دیگر سهامداران حقیقی به محل زمین خریداری شده شرکت بورس در منطقه سعادت و دوری راه و نبود مترو و بانک‌ها مربوط بود که با توضیحات معاونت پشتیبانی شرکت بورس، سهامداران معترض توجیه شدند. احمد جاویدی به مشکلات عدیده ساختمان و آسانسور ساختمان ۴۰ ساله بورس و لزوم استقرار شرکت بورس در ساختمان مناسب اشاره کرد و گفت: بعد از یک سال و نیم پیگیری، بالاخره زمین سعادت‌آباد از شهرداری خریداری شد. طرف حساب ما هم شهرداری است که بدون حاشیه و مساله بود. از طرف دیگر از محل واگذاری واحدها به بانک‌ها و دیگر فعالان، زمین خریداری شده برای شما سهامداران مجانی خواهد بود. ایستگاه مترو هم در جریان بوده و سعادت‌آباد دارای بهترین شریان ارتباطی و دسترسی راحت است. علاوه بر این با توجه به گودبرداری ۱۷ متری این زمین که قرار بود پارکینگی در آن احداث شود هزینه‌های گزاف گودبرداری نخواهیم داشت. این در حالی است که مجوز تراکم ۵۰۰ متری در سطح اشغال ۱۰۰ درصدی برای ۵ طبقه زیرزمین و یک طبقه همکف را با هزار و ۷۰۰ متر بنای مفید اداری گرفته‌ایم؛ بنابراین احساسی عمل نکنید. ما کارمند شما هستیم و با پول شما باید با تمام تلاش ارزش افزوده ایجاد کنیم.

همچنین یک سهامدار حقیقی به ماده ۵۷ قانون بهادار اشاره کرد و گفت: طبق این ماده باید دارایی‌‌های سازمان کارگزاران قبلی بین سازمان و شرکت بورس تقسیم می‌شد؛ اما معلوم نیست دارایی‌ها چه شد؟ آیا شرکت بورس به حق خود رسید یا در برابر سازمان بورس تمکین کرد؟ هیچ نتیجه‌ای از این ماده به دست نیامده تا ۱۰ سال دیگر هم اگر شورای عالی بورس کاری نکند نتیجه‌ای به دست نخواهد آمد. ما به هنگام پذیره‌نویسی سهام شرکت بورس اموال سازمان بورس را که قرار بود بخشی از آن به شرکت برسد، در نظر گرفته بودیم.

ابوالفضل متین دبیر کانون سهامداران حقیقی هم گفت: ما سوالات جدی داریم. موضوع ماده ۵۷ به رغم تشکیل کمیته سه نفره چه شد؟ از عضو شورای عالی بورس (معظمی) که در این جلسه حضور دارد می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کند. قرار نیست هزینه توسعه شرکت را سهامداران بدهند. این ظلم است. از طرف دیگر سازمان بورس کارمزد شرکت بورس از معاملات را کم کرده، سوال دیگر این است که چطور در برابر کاهش کارمزد معاملات، هزینه توسعه‌ای شرکت بورس را هم باید ما بدهیم؟ با این حال خواهان تجدید نظر در بازگشت کارمزدها هستیم؛ چرا که شاید الان روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان در بازار سهام معامله باشد، اما روزهای سختی هم در پیش خواهد بود.

یک سهامدار حقیقی دیگر هم اعتراض کرد: کارمزد واحد نظارتی بازار از حوزه عملیاتی بیشتر است. باید به این مساله تبریک گفت که در دنیا بی‌نظیر است. چرا باید این گونه باشد؟ نه هیات‌مدیره سازمان بورس و نه شورای بورس جوابگو نیست. چه وقت باید رییس سازمان بورس را ببینیم؟ ما سهامداران دیگر بیکار نمی‌نشینیم. شرکت‌های کارگزاری ملت و تجارت و دیگران که می‌خواهند وارد هیات‌مدیره شرکت بورس بشوند، دوست دولتند. آقای دکتر (قالیباف اصل) چکار کردید که کارمزد شرکت بورس را کم کردند؟

در برابر این اعتراض‌ها خواجه نصیر پاسخ داد: کمیته ماده ۵۷ وظیفه قانونی خود و تعیین تکلیف اموال را انجام داده است. نباید انتظار داشت که به هنگام پذیره‌نویسی سهام شرکت بورس به قیمت ۱۰۰ تومان، اموال هم جزئی از آن باشد. در همان اعلامیه پذیره‌نویسی هم این موضوع شفاف و به آن تاکید شده بود. از طرف دیگر طبق ماده ۷ قانون، تعیین کارمزد معاملات بورس‌ها، بازارهای از خارج بورس و نهادهای مالی به عهده سازمان بورس است و از آنجایی که سازمان بورس سهامدار بورس نیست بر اساس توسعه منطقی و بررسی وضعیت همه گروه‌ها، کارمزدها را تقسیم کرده است. علاوه بر این با توجه به افزایش معاملات بازار سهام، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی ضرر نخواهند کرد. به طوری که در ۶ ماه اول سال پیش‌بینی سود هر سهم شرکت بورس ۳۸۹ تومان بوده که بسیار خوب است. حاشیه دیگر و پایانی هم با سخنرانی تقریبا ۱۰ دقیقه‌ای یکی از سهامداران حقیقی در مورد نامشخص بودن وظایف حمایتی سازمان بورس و گران بودن کشف قیمت هر سهم بیمه دانا همراه بود. شمارش آرا برای تعیین ۷ عضو حقوقی سومین هیات‌مدیره شرکت بورس از میان ۱۰ نامزد تا حدود ساعت ۲۰ چهارشنبه ادامه داشت که در نهایت مجمع عادی به طور فوق‌العاده شرکت بورس با معرفی اعضای حقوقی جدید به کار خود پایان داد.