سنا - نهمین جلسه شورای راهبری ICT بازار سرمایه با حضور عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس، مدیران واحدهای IT ارکان بازار سرمایه، نمایندگان کانون کارگزاران، نمایندگان شرکت‌های فعال حوزه IT بازار سرمایه (شرکت‌های فناوران بازار سرمایه، تدبیرپرداز، صحرا، داتکس و داده کاوی رشد پویا) برگزار شد. در این جلسه ضرورت‌ها، کلیات و شرح خدمات طرح تدوین Master Plan برای حوزه ICT بازار سرمایه مطرح و بررسی شد. مدیر فناوری اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: در جلسات قبلی شورای راهبری ICT، اعضا به این نتیجه رسیدند که یک ICT Master Planبرای بازار سرمایه تدوین شود.دکتر علی عبدالهی گفت: به لحاظ کاربردی لزوم چنین طرحی به خوبی حس می‌شود؛ چراکه توسعه بازار سرمایه بدون توسعه IT، امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه‌یافته به سمت بازارهای الکترونیک حرکت کرده‌اند و در بازار سرمایه کشور نیز شاهد راه‌اندازی معاملات آنلاین در بازار هستیم.

مدیر فناوری اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جایگاه و امنیت ICT در بازار سرمایه ابراز داشت: به عنوان مثال بورس توکیو برای بازه‌های مختلف ICT Master Plan خود را در کنار سایر برنامه‌های راهبردی خود به روز کرده و منتشر می‌کند و این مساله نشان‌دهنده نقشICT Master Planدر این بازار است.

عبدالهی نیز اشاره کرد: صاحب‌نظران و متخصصان مقوله فناوری اطلاعات و همچنین سازمان‌های بین‌المللی بر این باورند که توسعه ICT به ویژه در سطح ملی و بخشی، بدون داشتن یک برنامه توسعه نه تنها امکان‌پذیر نیست، بلکه ریسک‌ را به همراه خواهد داشت.وی افزود: از سوی دیگر، فناوری رشد سریعی دارد و ارائه یک برنامه جامع و کلان با هدف هماهنگ کردن به‌کارگیری فناوری اطلاعات در راستای برنامه‌های کلان توسعه بازار سرمایه از دیگر برنامه‌ها و اهداف این پروژه است.مدیر فناوری اطلاعات بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: یکی از ضرورت‌های استقرار نظام مدیریت راهبردی، ایجاد چشم‌انداز مشترک است، زیرا چشم‌اندازهای متفاوت برای توسعه ICT موجب برداشت‌های متفاوت، موازی‌کاری و دوباره کاری در بازار سرمایه می‌شود.