کوچ تالار شیشه‌ای از حافظ به سعادت‌آباد

عکس: سنا

فارس - اعضای هیات‌مدیره، مدیرعامل و معاونین شرکت بورس اوراق بهادار صبح روز یکشنبه، با حضور در زمین خریداری شده در منطقه سعادت آباد (بلوار شهرداری) گرد هم آمدند و کلنگ احداث ساختمان جدید و ۱۲ طبقه بورس اوراق بهادار را بر زمین زدند. در این رابطه، احمد جاویدی معاون پشتیبانی شرکت بورس با بیان اینکه از یکسال و نیم پیش پیگیری‌ها برای خرید ساختمان یا زمین مناسب شروع شده، توضیح داد: این زمین که پیش از این برای احداث پارکینگ طبقاتی در نظر گرفته شده بود، به ابعاد ۵۷ در ۴۲ متر و به متراژ دو هزار و ۵۲۳ متر از شهرداری منطقه دو خریداری شد.

از جمله ویژگی این زمین اخذ پیش پروانه برای ساخت ۵ طبقه زیرزمین، یک طبقه همکف با سطح اشغال ۱۰۰ درصد برای کاربری بانک‌ها و فعالان بازار و ۵ طبقه با سطح اشغال ۶۰ درصد است.

وی افزود: در مجموع ۵۸ واحد در ۷ هزار و ۷۰۰ متر مفید تجاری و پارکینگی برای ۳۷۰ خودرو در نظر گرفته شده است. از سویی دیگر ساخت یک تالار و سالن اجتماعات و مهمتر از همه سایت فناوری اطلاعات به منظور امنیت داده‌ها، پردازش و سیستم مناسب تسویه وجوه با حضور بانک‌ها مدنظر است.

به این منظور جلسه‌ای با طراحان نامی کشور برگزار شده تا با استفاده از نماد بورس و در نظر گرفتن استانداردهای دیگر بورس‌ها، ساختمانی با معماری ایرانی و اسلامی ساخته شود.

این معاون شرکت بورس با دعوت از همه دست‌اندرکاران برای ارائه پیشنهادها، زمان اتمام ساختمان جدید را ۳۰ ماه اعلام کرد و در برابر این سوال که بهای تمام شده این زمین چه مبلغی است و با توجه به موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی شرکت بورس، این افزایش از چه محلی و زمانی اعمال خواهد شد؟ پاسخ داد: با توجه به در نظر گرفتن تخفیفاتی هنوز قیمت تمام شده خرید این زمین نهایی نشده، اما مطمئنا کمتر از ۲۰ میلیارد تومان خواهد بود.

جاویدی ادامه داد: افزایش سرمایه شرکت بورس هم از دو محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی اعمال شده و طی آن هیچ سهامداری مبلغی پرداخت نمی‌کند. این افزایش در دو مرحله اعمال می‌شود. مرحله اول در مجمع فوق‌العاده ۱۴ مهر به میزان ۷۲ درصد و باقی در مرحله دوم و به هنگام برگزاری مجمع سالانه در فروردین یا اردیبهشت سال آینده اعمال خواهد شد.

وی در واکنش به دیگر سوال مبنی‌بر اینکه با اتمام ساختمان جدید شرکت بورس و منتقل شدن حوزه عملیات بازار سرمایه کشور، آیا تالار معاملات حافظ جمع‌آوری می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: در حالی اکثر بورس‌های دنیا دیگر تالاری ندارند که از طراحان خواسته‌ایم با رعایت انعطاف، تالاری را برای معاملات در نظر داشته باشند، اما تصمیم نهایی برای تالار حافظ بعدا گرفته می‌شود.

در مراسم روز یکشنبه، دکتر قالیباف اصل با اشاره به اینکه ساختمان فعلی بورس با قدمت زیاد، استیجاری و نیز در مرکز شهر و محدوده طرح ترافیکی قرار دارد، افزود: شناسایی و خرید زمین جهت احداث ساختمان بورس از سال قبل شروع شده بود. بر همین اساس، زمین در موقعیت و ابعاد مناسب از شهرداری خریداری شد و به شکر خداوند امروز پس از تحویل کار احداث آن شروع

می‌شود و برآورد اولیه برای ساخت آن ۳۰ ماه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به توافقات انجام شده و پیش پروانه صادره از طرف شهرداری منطقه دو اظهار کرد: در زمین فوق، ساختمانی در ۱۲ طبقه احداث خواهد شد که شامل پنج طبقه پارکینگ، یک طبقه تجاری و شش طبقه با کاربری اداری بود.

وی ضمن بیان اینکه در طراحی ساختمان نیازمندی‌های بورس مد نظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: ما در طراحی و احداث ساختمان بورس به فضای مورد نیاز جهت سایت پردازش‎ داده‎ها، شبکه ارتباطی و مخابراتی، سالن اجتماعات جهت برگزاری مجامع، تالار معاملات همچنین حضور تعدادی از بانک‌ها و کارگزاران توجه داشته‎ایم.

سخنگوی بورس تهران اعلام کرد: در طراحی ساختمان بازار سرمایه بورس تهران از فعالان و مشاوران مطرح معماری کشور دعوت به عمل آمد و در نشستی، احداث ساختمان بورس طبق استاندارد بورس‌های دنیا با الهام از معماری ایرانی و اسلامی به مشاوره گذاشته شد.