دنیای اقتصاد- فعالان بازار سهام در آخرین هفته تابستان شاهد تغییر روند بورس بودند به نحوی که با افت کمتر از یک‌دهم‌‌درصدی شاخص، سرانجام رشد بی‌وقفه ۵/۳ماهه بازار خاتمه یافت؛ مساله ای که البته مانع از ثبت بازده اعجاب‌انگیز ۳۰‌درصدی برای شاخص بورس در فصل تابستان سال ۸۹ نشد. به نظر می‌رسد در حال حاضر در بعد کوتاه‌مدت، بازار با شناسایی سود توسط معامله گران پس از یک دوره رشد پر شتاب مواجه شده است که این مساله در هفته جاری در تلفیق با عرضه سهام توسط شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری به واسطه نزدیک شدن به پایان سال مالی (۳۱ شهریور ماه) تشدید شد. یک هفته با تپیکس

پایان فصل ۳۰‌درصدی بورس

شروین شهریاری- فعالان بازار سهام در آخرین هفته تابستان شاهد تغییر روند بورس بودند به نحوی که با افت کمتر از یک‌دهم‌‌درصدی شاخص، سرانجام رشد بی‌وقفه ۵/۳ماهه بازار خاتمه یافت؛ مساله ای که البته مانع از ثبت بازده اعجاب انگیز ۳۰‌درصدی برای شاخص بورس در فصل تابستان سال ۸۹ نشد. به نظر می‌رسد در حال حاضر در بعد کوتاه‌مدت، بازار با شناسایی سود توسط معامله گران پس از یک دوره رشد پر شتاب مواجه شده است که این مساله در هفته جاری در تلفیق با عرضه سهام توسط شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری به واسطه نزدیک شدن به پایان سال مالی (۳۱ شهریور ماه) تشدید شد. از منظر بلند مدت نیز اخبار اقتصادی حکایت از آغاز تغییر قیمت حامل‌های انرژی در فصل پاییز دارد که همین مساله بازار را پس از دو سال انتظار در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به تهدید افزایش ناگهانی هزینه‌های صنایع قرار داده است. بدین ترتیب تحت تاثیر دو عامل مزبور، سرمایه‌گذاران بورس تهران این روزها با احتیاط بیشتری روند بازار را دنبال می‌کنند و به انتظار مشخص شدن نحوه اجرای مهمترین تحول اقتصادی کشور یعنی هدفمند‌سازی یارانه‌ها و تحلیل آثار آن بر وضعیت بازار سرمایه هستند.

سردرگمی در اکثر گروه‌ها

روند اکثر سهام شاخص بازار در هفته جاری را می‌توان با واژه «سردرگم» توصیف کرد. در سه روز نخست هفته، غلبه عرضه‌ها و شیب تند منفی در قیمت سهام قابل مشاهده بود. اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با حضور خریداران مدافع، روند بازار دچار چرخش شد و نشانه‌های مقاومت در برابر افت بیشتر نمایان شد. بدین ترتیب حجم نقدینگی قابل‌توجه موجود در بورس باز هم مانع افت بازار و اصلاح شاخص شده است. در گروه بانکداری رشد پرشتاب هفته گذشته جای خود را به آرامش نسبی داده و شاخص این صنعت در هفته مورد گزارش بدون تغییر ماند. نماد تازه وارد «رپارس» نیز به مدد صف‌های خرید روزانه و عرضه محدود توسط مالکان عمده (که به میزان سه‌درصد بعد از عرضه اولیه ۱۰‌درصدی انجام شده است) رشد ۲۵‌درصدی قیمت در این هفته را تجربه کرد. سهام شرکت‌های فولادی، مس، سنگ آهن و مخابرات نیز هر چند در نیمه نخست هفته در مسیر اصلاح قیمت قرار داشتند اما طی دو روز گذشته افت قبلی را جبران کرده و عمدتا به سطوح قیمت آغاز هفته بازگشتند. بیمه دانا نیز روز

سه‌شنبه بعد از برگزاری مجمع سالانه خود که با اعتراضات برخی از سهامداران همراه بود به تابلو بازگشت تا با تشکیل صف فروش در قیمتی حدود ۱۰۰۰ تومان کمتر از نرخ اولیه با افتی بیش از ۳۵‌درصد در عرض یک‌ماه، یک رویداد نادر و استثنایی را در تاریخچه عرضه‌های سهام اصل ۴۴ رقم بزند.

دردسرهای پیمانکاران

افت و خیز سهام پیمانکاری در بورس تهران در یک سال گذشته پردامنه و شدید بوده است و همین مساله بعضا باعث زیان سهامداران و تلقی افزایش ریسک بازار نزد سرمایه‌گذاران شده است. شاید به واسطه همین نوسانات غیرمترقبه در عملکرد پیمانکاران است که در برخی بازارهای مالی معتبر جهان اساسا سهام این شرکت‌ها پذیرش نمی‌شوند. در هر حال هفته جاری، گروه پیمانکاری بدترین عملکرد را در بین صنایع مختلف داشت و شاخص این صنعت افت شدید ۲/۱۳‌درصدی را تجربه کرد که مشابه آن در مقیاس هفتگی در سال جاری رخ نداده است. به‌رغم این کاهش، رشد ۵۹‌درصدی شاخص این صنعت در سال ۸۹ هنوز هم سهام پیمانکاری را در گروه‌های پیشرو بازار به لحاظ کسب بازده قرار داده است. سهام صدرا را می‌توان شاخص‌ترین عضو این گروه دانست که سهام سایر شرکت‌ها مرتبط با این صنعت نیز تحت تاثیر معاملات آن قرار می‌گیرند. سهام این شرکت پس از تکذیب تعدیل مثبت پیش‌بینی سود در این هفته حدود ۱۳‌درصد کاهش یافت. آنچه از ارقام صورت‌های مالی و اظهارات رسمی مدیریت شرکت بر می‌آید اوضاع نامساعد مالی و زمان بر بودن اصلاحات در «خصدرا» آن هم به شرط ایفای تعهدات و اجرای پروژه‌ها در زمان مقرر است. به نظر می‌رسد خریداران سهام صدرا به همراه شرکت‌هایی نظیر آذرآب و ماشین‌سازی اراک، به تحقق تغییرات اساسی در عملکرد این شرکت‌ها به واسطه اجرای پروژه‌های پارس جنوبی اعتقاد دارند و البته هر از چندی با تغییر میزان خوش بینی سرمایه‌گذاران نسبت به این مساله، قیمت سهام این شرکت‌ها نیز دستخوش نوسان شدید می‌شود.

آخرین هفته حقوقی‌ها

به‌رغم تلاطم بیشتر در قیمت سهام، فعالیت شرکت‌های حقوقی دراین هفته بیش از پیش تداوم یافت و داد و ستد سهام توسط برخی از این نهادها به ویژه با توجه به فرا رسیدن پایان سال مالی آنها در ۳۱ شهریور چشمگیر بود. در نماد «مرقام»؛ جابه‌جایی‌های بلوکی بین کدهای مجموعه فرهنگیان و نیز شرکت دانایان پارس در این هفته انجام شد. در نماد «چافست» نیز بلوک ۱۰‌درصدی از صندوق فرهنگیان به شرکت سرمایه‌گذاری مجموعه منتقل شد. در نماد «ثاخت»؛ سه‌درصد مالکیت شرکت از سرمایه‌گذاری غدیر به صندوق عشایر جا‌به‌جا شد. در سهام «فولاد» خریدهای تدریجی مجموعه مهر اقتصاد ادامه دارد. در نماد «کروی» نیز عرضه‌های شرکت زیر مجموعه (کالسیمین) به چشم می‌خورد که با توجه به عدم تفاوت قیمت روز و بهای تمام شده احتمالا با هدف تامین نقدینگی صورت می‌پذیرد.

«تکذیب»؛ تنها خبر رسمی پیرامون طرح تحول !

همچون گذشته، در این هفته نیز انتشار برخی اخبار پیرامون جزییات اجرایی طرح تحول اقتصادی با تکذیب مسوولان مواجه شد. این بار، اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر تعویق یک ماهه هدفمندسازی یارانه‌ها با واکنش و تکذیب مقامات دولتی همراه بود. سخنگوی طرح تحول اقتصادی در این هفته باز هم تاکید کرد که تنها در «آستانه اجرای طرح»، قیمت حامل‌های انرژی، زمان دقیق و روز اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام خواهد شد. همچنین، دبیرخانه کارگروه تحول اقتصادی نیز در اطلاعیه ای عنوان کرد که برآوردها و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر تخمین جزییات قیمت حامل‌های انرژی و میزان یارانه نقدی نه تنها رسمی نبوده و تصمیم کارگروه تحولات اقتصادی نیست؛ بلکه فاقد اعتبار و سندیت علمی و محاسباتی نیز است. بدین ترتیب در هفته جاری به جز تکذیب اخبار موجود هیچ اطلاع جدیدی از جزییات طرح توسط مجرای رسمی اطلاع رسانی منتشر نشد. فعالان بورس تهران نیز همچون سایر بخشهای اقتصاد کشور نظاره‌گر صحنه اطلاع رسانی در این خصوص هستند و به لحاظ عدم انتشار اطلاعات دقیق پیرامون هدفمند کردن یارانه‌ها، آثار عملی آن بر وضعیت سودآوری شرکت‌ها را در تصمیمات خود لحاظ نکرده‌اند. بدین ترتیب سرمایه‌گذاران بازار سهام در شرایط فعلی با افق کوتاه‌مدت به فعالیت مشغولند و به‌رغم واقعیت‌های موجود با خوش بینی امیدوارند تا آثار اجرای طرح تحول اقتصادی بر بورس تهران خفیف و نامحسوس باشد.