«اختیار معامله سهام» در بورس تهران راه‌اندازی می‌شود

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- مجید اسکندری: «اگر بخواهیم بازار سرمایه پیشرفته‌ای داشته باشیم، نیازمند قانون پیشرفته هستیم.» این جمله روز گذشته از زبان مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و در جمع فعالان بازار سرمایه شنیده شد. دیروز شرکت بورس اوراق بهادار میزبان سرمایه‌گذارانی بود که برای شرکت در سمینار «آشنایی با فرصت‌های سرمایه گذاری در قراردادهای آتی سهام» در هتل اسپیناس تهران گردهم آمده بودند.

دکتر حسن قالیباف اصل در این سمینار با اشاره به اقدامات مثبت انجام شده در بازار سرمایه کشور گفت: بازار سرمایه دوران ویژه و پرباری را می‌گذراند و در این مدت اصلاحات زیادی در مقررات صورت گرفته و کارهای خوبی نیز انجام شده که یکی از آنها ورود ابزار جدید «معاملات آتی سهام» است.

وی افزود: بازار سرمایه ما در مقایسه با گذشته، قانونمندتر شده و با ورود این ابزار نیز دامنه نوسان افزایش پیدا کرده و نقدشوندگی نیز افزایش خواهد یافت.

بهبود کشف قیمت در بازار

قالیباف ادامه داد: کیفیت و کمیت بازار نیز افزایش پیدا کرده و بازار ۶۰ تا ۷۰میلیارد تومانی امروز با بازار ۳میلیارد تومانی در دو سال قبل قابل مقایسه نیست. مدیرعامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: حضور نهادهای جدید به فرآیند پیشرفت بازار کمک می‌کند و کشف قیمت بهتری در بازار صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی معاملات آتی در بورس کالا از سال ۸۷ گفت: فیوچرز سهام در دنیا نیز یک ابزار جدید است که مورد توجه بسیاری از بازارها قرار گرفته زیرا باعث می‌شود کشف قیمت بهتری در بازار صورت گیرد و نقدشوندگی و کارآیی عملیاتی بازار نیز افزایش یافته که در نهایت به توسعه بازار سرمایه منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه تاکنون بازار سرمایه کشور از ابزار مدیریت ریسک برخوردار نبوده، یادآور شد: سرمایه‌گذاری در اوراق آتی از نقدشوندگی بالاتری برخوردار است و برای سرمایه‌گذاران نهادی و حقیقی، جذابیت‌های خاص خود را دارد.

راه‌اندازی معاملات آتی در دیگر ایستگاه‌ها

قالیباف اظهار امیدواری کرد: تاکنون دسترسی به انجام معاملات تنها از طریق تالار حافظ امکان‌پذیر بود اما همکاران ما در تلاشند تا امکان دسترسی را از ایستگاه‌های معاملاتی دیگر نیز فراهم کنند.

وی سپس گفت: برای توسعه این معاملات و گرایش بیشتر مردم به سمت این ابزار، فرهنگ‌سازی و آموزش لازم صورت گرفته که در این راستا جلسات آموزشی زیادی در بورس برگزار شده که می‌توان به ۱۲‌هزار نفر ساعت آموزش عمومی، ۱۷‌هزار نفر ساعت آموزش تخصصی و حدود ۳‌هزار نفر ساعت آموزش کارگزاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

البته در این راه به کمک سایر نهادهای فعال در بازار نیز نیاز داریم. مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: ما در بحث توسعه بازار ابزار مشتقه به انتشار فیوچرز سهام بسنده نمی‌کنیم، زیرا بازار سرمایه برای توسعه، نیاز به ابزارسازی دارد، بنابراین برای راه اندازی یک ابزار دیگر در حال کار هستیم که در این راستا، مطالعات روی «اختیار معامله سهام» انجام و تصویب شده و برای تصویب نهایی به سازمان بورس ارسال شده است و به زودی شاهد راه‌اندازی اوراق اختیار معامله سهام خواهیم بود. قالیباف اصل یادآور شد: از یک ماه گذشته شاخص سهام ۳۰‌شرکت بزرگ را منتشر کردیم که این سهام، نقدشوندگی بالایی دارند و اگر هر سهمی نقدشونده نباشد از این شاخص خارج می‌شود. از سوی دیگر، اوراقی که روی این شاخص منتشر خواهد شد، اوراق آتی و اختیار معامله خواهد بود.

ایجاد بازاری برای همه سلایق

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در سمینار یاد شده گفت: در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم بازار سرمایه را هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی توسعه بدهیم و با ارائه برنامه‌ها و راهکارهای نو، افراد مختلفی را جذب بازار کنیم تا افراد بتوانند با پذیرش هر نوع ریسک در بازار سرمایه‌گذاری کنند و برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که بتوانیم سلیقه سرمایه‌گذاران مختلف را تامین کنیم.

دکتر علی صالح‌آبادی افزود: مطلوب نیست که مردم در بخش‌های کالایی سرمایه‌گذاری کنند و با انباشت یک کالا، قیمت آن را افزایش دهند و گران‌تر بفروشند، بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که گروه‌های مختلف، جذب بازار سرمایه شوند، بنابراین نیاز به توسعه کمی و کیفی داریم. رییس «سازمان» با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معاملات آتی گفت: بحث معاملات آتی از سال ۸۶ در برنامه «سازمان» بوده و تاکنون چند دوره آزمون گواهینامه معامله‌گری اوراق آتی برگزار شده است.

لزوم ورود فیوچرز ارز به بازار

از سوی دیگر در حوزه ارزی نیز، فیوچرز ارز می‌تواند در بازار ما مورد استفاده قرار گرفته و حجم معاملات قابل‌توجهی در بازار داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: در کشوری که ۵۰‌میلیارد دلار واردات و بیشتر از آن صادرات نفتی و غیرنفتی و تفاوت نرخ ارز وجود دارد، لزوم وجود ابزارهای پوشش ریسک احساس می‌شود. صالح‌آبادی افزود: در این زمینه بانک مرکزی باید مساعدت کرده و زیرساخت‌ها را فراهم کند. رییس «سازمان» سپس گفت: معاملات آتی با وجودی که ابزاری برای پوشش ریسک است اما خود ریسک بالایی دارد زیرا با مارجین ۲۰درصد، قدرت اهرمی ۵ برابری را برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. بنابراین ما به هیچ وجه انتظار نداریم افراد عادی در معاملات فیوچرز شرکت کنند و تنها افراد حرفه‌ای، آموزش دیده و ریسک‌پذیر باید فیوچرز معامله کنند.

صالح‌آبادی سپس گفت: به تازگی مصوبه‌ای برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری گذاشته شده که این شرکت‌ها دیگر نیاز به اعلام پیش‌بینی EPS ندارند و سرمایه‌گذاران باید با توجه به پتانسیل شرکت‌ها تصمیم بگیرند.

تاسیس شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی

رییس «سازمان» در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اطلاعات گفت: ما از طریق «کدال»‌امکان ارائه سرویس‌های عمومی و اختصاصی را فراهم آورده‌ایم، اما در حال حاضر حلقه مفقوده بازار سرمایه، شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی هستند که البته امکان تاسیس این شرکت‌ها از سوی کارگزاران یا دیگر شرکت‌ها وجود دارد و مقررات آن در حال نهایی شدن است که تا پایان هفته منتشر خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان مهر ماه امسال، اطلاعات مالی شرکت‌ها از سال ۸۰ تا ۸۹ روی سیستم کدال قرار خواهد گرفت.