بنگاه‌های اقتصادی توان کشف تقلب‌ها و سوء‌استفاده‌ها را ندارند

گروه بورس- رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با انتقاد از به روز نبودن عملکرد حسابرسی داخلی در کشور گفت: فاصله داشتن مفهوم سنتی کار حسابرسی داخلی با مفهوم نوین آن باعث شده که بنگاه‌های اقتصادی توان کشف تقلب و سوء‌استفاده‌ها را در این واحدها نداشته باشند. غلامرضا سلامی که به مناسبت برگزاری «دومین همایش حسابرسی داخلی» که ۲۰ و ۲۱ مهرماه امسال در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: بین آنچه که امروز در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور به کار گرفته می‌شود که در حقیقت همان مفهوم سنتی حسابرسی داخلی است با کارکرد حسابرسی داخلی در بنگاه‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته صنعتی تفاوت فاحشی به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه در مفهوم سنتی، وظیفه حسابرسی داخلی، مراقبت از دارایی‌ها و کنترل هزینه‌ها از دیدگاه رعایت مقررات و تشریفات انجام مخارج است، تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های طولانی، مسوولیت حسابرسی داخلی غالبا در محدوده سند رسمی باقی مانده است و به دلیل تنزل جایگاه حسابرسی داخلی در بنگاه‌ها، افراد توانمند و واجد صلاحیت کمتر جذب این واحد شده‌اند.

وی نتیجه به کار نگرفتن افراد خبره را در بنگاه‌ها پیدایش شرایطی دانست که بنگاه‌های اقتصادی معمولا حتی توان کشف تقلب‌ها و سوء‌استفاده‌های انجام شده را نیز ندارند.

به گفته سلامی، پیشگیری از تقلب و ارائه مشاوره به مدیریت بنگاه برای توسعه و پایداری آن در حسابرسی داخلی سنتی، امری دور از انتظار است.

وی مفهوم نوین فرآیند حسابرسی داخلی را شامل مراقبت همه جانبه از منافع ذی‌نفعان بنگاه برشمرد.

رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران اظهار داشت: در حال حاضر حسابرسی داخلی در بنگاه‌های اقتصادی نوین، جزئی مهم از مجموعه حاکمیت شرکتی است که علاوه بر تامین نیازهای اطلاعاتی و کنترلی کمیته حسابرسی و هیات‌مدیره، تعامل سازنده‌ای با حسابرسان مستقل بنگاه برقرار می‌سازد.

وی گفت: بررسی و نظارت مستمر بر عملکرد سیستم‌های کنترل داخلی که به منظور اطمینان یابی از تحقق اهداف بنگاه استقرار یافته از دیگر وظایف حسابرسی داخلی است.

سلامی با بیان اینکه پیشگیری از تقلب و ریسک تقلب و کمک در مدیریت انواع ریسک یکی دیگر از وظایف‌های حسابرسی داخلی است، به بحث وظیفه مشاوره‌ای حسابرسان داخلی پرداخت و تصریح کرد: این بخش از وظایف در همان سطح اهمیت وظیفه کنترلی قرار دارد که متاسفانه در کشور ما از آن استفاده‌ای به عمل نمی‌آید.

وی گفت: منافع دراز مدت بنگاه‌ها به پایداری آنها از طریق حفظ محیط‌زیست، توان رقابتی، خوشنامی، مشتریان وفادار و نوآوری وابسته است و امروز یکی از وظایف اصلی حسابرسان داخلی، مراقبت از استمرار و پایداری بنگاه‌ها است.

رییس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران در پایان اظهار داشت: طرح مباحث نوین در زمینه حسابرسی داخلی در دومین همایش حسابرسی داخلی که ۲۰ و ۲۱ مهرماه امسال در محل پژوهشگاه نیروی تهران برگزار می‌شود، فرصتی است تا مدیران، حسابداران، حسابرسان، اعضای هیات علمی، دانشجویان دوره تکمیلی حسابداری و سایر مخاطبان بتوانند، بیش از پیش در جریان این مباحث قرار‌گیرند.