دنیای اقتصاد- شاخص کل بورس برای نخستین بار رکورد ۱۸‌هزار واحد را ثبت کرد؛رقمی که نسبت به ابتدای سال ۵‌هزار و ۷۷۹‌واحد رشد را نشان می‌دهد.دیروز شاخص با ۳۶۱‌واحد رشد برای دومین بار رشد بالای ۳۰۰‌واحد را امسال تجربه کرد که بیشترین رشد روزانه پس از رشد شاخص در ۷ شهریور ماه با ۳۶۷‌واحد رشد روزانه بود که به معنای دودرصد بازدهی در یک روز است.البته نباید از نظر دور داشت که شاخص فعلی با وجود لحاظ شدن بازده نقدی، شاخصی دوپینگ شده است که اگر بدون در نظر گرفتن سود شرکت‌ها همانند سال‌های قبل محاسبه می‌شد، اکنون در رقمی حدود ۱۴‌هزار و ۷۰۰ واحد قرار داشت. رشد شتابان شاخص بورس همچنان ادامه دارد

فتح ۱۸۰۰۰

شاخص کل طی ۱۲ روز گذشته به طور میانگین روزانه ۱۰۰ واحد رشد کرده است

گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: شاخص کل بورس برای نخستین بار رکورد ۱۸‌هزار واحد را ثبت کرد.

دیروز شاخص کل بورس به ۱۸‌هزار و ۳۱۵واحد رسید. رقمی که نسبت به ابتدای سال ۵‌هزار و ۷۷۹‌واحد رشد را نشان می‌دهد.

امسال را می‌توان سالی استثنایی برای بورس دانست؛ چرا که شاخص اولین بار امسال در تاریخ ۱۴ فروردین ماه وارد مرز ۱۳‌هزار شد. شاخص بورس در ۳۰ فروردین ماه امسال برای نخستین بار ۱۴‌هزار واحد را لمس کرد؛ اما ۱۶ روز بعد در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه به زیر این واحد رسید و دوباره پس از چهار روز به بالای ۱۴‌هزار واحد بازگشت.

این روند ادامه داشت تا اینکه در ۲۲ تیر ماه، شاخص با قرار گرفتن در رقم بالای ۱۵هزار واحد تجربه تازه‌ای را برای بورس به ارمغان آورد و در روزهای بعدی با حرکت سریع‌تر پیش رفت و در نتیجه ۱۱ مرداد ماه به بالای ۱۶هزار واحد و در تاریخ اول شهریور ماه به بالای ۱۷‌هزار واحد و در نهایت دیروز پس از تنها ۱۲ روز به بالای ۱۸‌هزار واحد رسید.

اما دیروز شاخص با ۳۶۱‌واحد رشد برای دومین بار رشد بالای ۳۰۰‌واحد را امسال تجربه کرد که بیشترین رشد روزانه پس از رشد شاخص در ۷ شهریور ماه با ۳۶۷‌واحد رشد روزانه بود.

این در حالی بود که اکثر شرکت‌ها در روز گذشته مثبت بودند؛ به ویژه شرکت‌های بزرگ مثل مخابرات که ۳۸ واحد تاثیر مثبت روی شاخص داشت. فولاد مبارکه اصفهان ۳۷ واحد، ملی مس ۳۶ واحد، مپنا ۲۸ واحد، چادرملو ۲۴ واحد، گل‌گهر ۱۹ واحد، غدیر ۱۸واحد، سرمایه‌گذاری امید ۱۶ واحد، بانک صادرات و ایران خودرو هر کدام ۱۴ واحد تاثیر مثبت روی شاخص داشتند.

گر چه نباید از نظر دور داشت که شاخص فعلی با وجود لحاظ شدن بازده نقدی، شاخصی دوپینگ شده است که اگر بدون در نظر گرفتن سود شرکت‌ها همانند سال‌های قبل محاسبه می‌شد، اکنون در رقمی حدود ۱۴‌هزار و ۷۰۰ واحد قرار می‌داشت.

بنابراین گزارش دیروز به تنهایی بازده بورس ۲‌درصد بود و میانگین بازدهی بورس از ابتدای امسال به ۱/۴۶‌درصد رسید.

ارزش بورس نیز دیروز به بیش از ۸۶‌هزار‌میلیارد تومان معادل ۵/۸۲‌میلیارد‌دلار بالغ شد که بیشترین رقم در طول عمر بورس است.

اما نکته قابل‌توجهی که باید به آن اشاره داشت اینکه از میان ۱۰ شرکت برتر بورس به لحاظ ارزش بازار شش شرکت جزو شرکت‌های دولتی واگذار شده در اصل ۴۴ قانون اساسی هستند؛ شرکت‌هایی همچون مخابرات، فولاد مبارکه اصفهان، مس، مپنا، بانک ملت و بانک تجارت.

خیز برای شاخص ۲۰هزار واحدی

در همین رابطه یک کارگزار بورس در گفت‌وگو به خبرنگار ما گفت: ثبت شاخص ۲۰‌هزار واحدی هم در حال حاضر دور از انتظار نیست.

محمدمهدی ناسوتی‌فر افزود: اگر برگشت‌های سنگین در قیمت‌ها و اقتصاد جهانی را نداشته باشیم، شاخص ۲۰‌هزار واحدی نیز دست یافتنی است.

وی تصریح کرد: بنابر شائبه‌ای که در بازار ایجاد شده بازار سرمایه به عنوان بازار محرک از طرف دولت دیده شده است.

به گفته وی در حال حاضر صف‌های فروش سنگین در بازار شاهد نیستیم که افزایش نقدشوندگی نیز در نتیجه این موضوع باعث رشد بازار شده است؛ چرا که پیامد این امر سرازیر شدن نقدینگی به بازار است.

وی در ادامه به وضعیت نامناسب بازارهای موازی اشاره کرد و افزود: مسوولان اول اقتصادی کشور قصد دارند منابع را به سمت بازار سرمایه سوق دهند که بر این اساس به نظر می‌رسد وضعیت بازار سرمایه در حال حاضر در شرایط مطلوب خود بماند.

رفتار سفته‌بازانه؛ دلیل رشد بازار

همچنین یک کارشناس دیگر بازار سرمایه درباره رشد سریع شاخص‌ها گفت: حرکت صعودی و با شتاب فعلی بازار حرکتی خاص است که هیچ دلیل فاندامنتالی ندارد.

صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در حال حاضر نمی‌توان با توجه به رفتارهای قبلی، رفتار فعلی بازار را تحلیل کرد؛ چرا که امسال برخلاف سال‌های گذشته، ماه رمضان، تحریم‌ها و برگزاری مجامع باعث افت بازار نبوده و با توجه به رشد قمیت سهام که انتظار می‌رفت روند استراحت و تعدیلی در بازار داشته باشیم، این‌گونه نبود.

وی در حال حاضر شرایط را قابل پیش‌بینی ندانست و افزود: اکنون رفتار سفته‌بازانه باعث رشد بازار شده است.

صمدی تصریح کرد: شاید بتوان رکود در بازارهای موازی، پایین آمدن نرخ سپرده‌گذاری و بسیاری مسائل دیگر را در روند رشد بازار تاثیرگذار دانست، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل رشد بازار ورود بیش از حد نقدینگی و سیاست‌های حمایتی پشت آن دانست.

به گفته وی عده‌ای از طریق شاخص در حال مناسب نشان دادن وضعیت اقتصادی هستند و بسترهای لازم را برای مثبت بودن بازار فراهم آورده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تصمیم خاصی باعث ورود نقدینگی به بازار شده، اضافه کرد: باید دید چه تصمیمی و در چه شرایطی باعث بیرون آوردن نقدینگی از بازار خواهد شد که در آن شرایط تنها عده‌ای که به‌عمد نقدینگی وارد بازار کرده باشند، سودهای بزرگ گرفته‌اند و باقی دچار مشکلات جدی خواهند شد.

خوشحال نباشیم

این در حالی است که دبیر کل سابق کانون کارگزاران بورس درباره رشد سریع شاخص گفت: از بالا رفتن تند شاخص نباید خوشحال شد؛ زیرا هر بالا رفتن تندی، سرازیری نیز دارد و هر خبر بد و شایعه‌ای ممکن است به همین سرعت شاخص را کاهش دهد.

حسین خزلی خرازی با واقعی دانستن قیمت سهام شرکت‌ها در شرایط کنونی، نسبت به عرضه نشدن سهام شرکت‌های جدید با وجود تشنه بودن بازار انتقاد کرد.

وی در گفت‌وگو با «ایسنا» رشد شاخص بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: ‌رشد شاخص کل بورس و افزایش قیمت‌ها ناشی از رفتار طبیعی سرمایه‌گذاران است و آنها هستند که باید تشخیص دهند رشد شاخص معقول است یا نامعقول.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های مردم به هر دلیلی به سمت بورس جذب شده است، ادامه داد: ‌راکد بودن بازارهای موازی باعث شده است که نقدینگی به ویژه از بخش مسکن وارد بورس شود.

وی افزود: این در حالی است که نباید تقاضاهای وارد شده در بورس به سمت بالا رفتن قیمت، میانگین P/E بازار و شاخص‌ها برود، بلکه باید در این شرایط عرضه‌های جدید سهام شرکت‌ها صورت‌ گیرد. این در حالی است که متاسفانه طی پنج ماه گذشته تنها عرضه یک شرکت در بورس صورت گرفت که آن هم یک شرکت کوچک ۱۰‌میلیارد‌تومانی بود و تنها پنج‌درصد از سهام آن به بازار عرضه شد که این عرضه همانند قطره‌ای آب روی دریای آتش است که به سرعت بخار می‌شود.

هر دوهفته باید یک سهم عرضه می‌شد

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: با توجه به تقاضای موجود در بازار طی پنج ماه گذشته، کارگزاران، هیات پذیرش شرکت بورس، سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی باید هر دو هفته یک بار سهام یک شرکت جدید را وارد بورس می‌کردند.

وی ادامه داد: بنابراین این انتقاد به همه مسوولان بورس وارد است که چرا آمادگی عرضه سهام شرکت‌ها را با وجود شرکت‌های بسیاری که در لیست سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد، نداشتند و در پنج ماه گذشته شاهد هیچ گونه عرضه‌ای در بازار نبودیم؟

خرازی یادآور شد: مشابه این اتفاق در سال‌های ۸۲ و ۸۳ نیز رخ داد و طی این سال‌ها با وجود تقاضای فراوان، شرکت‌های کوچک وارد بورس شدند که جوابگوی تقاضای بازار نبودند.

قیمت سهم‌ها واقعی است

وی در مورد واقعی بودن یا نبودن قیمت سهام‌ شرکت‌ها گفت: ‌قیمت سهام شرکت‌ها در حال حاضر واقعی است؛ زیرا با مکانیزم حجم مبنا امکان ندارد خریدی صورت نگیرد و قیمت‌ها افزایش یابد، بنابراین این نشان‌دهنده تقاضا و پول وارد شده در بورس است.

به اعتقاد دبیر کل سابق کانون کارگزاران در صورتی که شرایط اقتصادی همین طور ادامه یابد و تهدید خارجی وجود نداشته باشد، دلیلی برای کاهش شاخص‌ها نیز وجود ندارد. این در حالی است که اگر هدفمند کردن یارانه‌ها نیز به یکباره اجرا شود، شوکی به بازار خواهد داد ولی اجرای این قانون نیز در شرکت‌های خدماتی تاثیر چندانی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه به افزایش تقاضا، افزایش قیمت‌ها و افزایش میانگین P/E بازار اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که ضعف مدیریتی در این میان رخ داده است و کارگزاران معرف و شرکت بورس باید برای عرضه سهام جدید تلاش فراوانی می‌کردند؛ زیرا در حال حاضر بازار تشنه است و هر سهمی به هر‌درصدی که وارد شود از سوی مردم خریداری می‌شود.