فارس- معاون سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن موافقت با تجمیع آمارهای دو بورس اوراق بهادار و فرابورس گفت: در معامله بلوک ۱۸درصدی ایران خودرو دو نکته وجود دارد، اول اینکه شرکت بورس این معامله را قطعی نکرده و دوم اینکه عرضه این بلوک به صورت یکجا بوده و امکان واگذاری‌درصدی آن وجود ندارد. سیدعلی حسینی در رابطه با معامله بلوک ۱۸‌درصدی ایران‌خودرو اظهار داشت: جواب ما هم همان نکاتی است که وزیر اقتصاد اعلام کردند، چرا که خریداران این بلوک فرم خارج از تسویه را در موعد مقرر (۲۰ مرداد) به شرکت بورس ارائه نکردند و شرکت بورس هم نتوانست این معامله را قطعی کند. حسینی ادامه داد: منتها اگر گروهی و شخصی در این رابطه نقطه نظراتی داشته باشند، می‌توانند از طریق مراجع مانند شورای بورس پیگیری کنند.

به گفته معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اوراق بهادار سازمان بورس، یکی از خریداران کنسرسیوم بلوک ایران خودرو پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم را انجام داده، اما شرکت بورس طبق مقررات، وظیفه‌اش را (اعلام غیرقطعی شدن معامله) ایفا کرده است. حسینی ادامه داد: از طرفی دیگر در حالی همان خریدار اعلام کرده که تمام وظایف خود را انجام داده و باید معامله‌درصدی از این بلوک قطعی شود که در جوابی مکتوب به این موضوع تاکید کرده‌ام، در آگهی عرضه این بلوک و دیگر عرضه‌های عمده قید یکجا آمده است و در برابر امکان تشکیل کنسرسیوم توسط خریداران، فروشنده سهام قابل عرضه را به صورت یکجا عرضه می‌کند و مکلف نیست بلوک را مجزا کند. وی ادامه داد: بنابراین در معامله بلوک ۱۸درصدی ایران‌خودرو دو نکته وجود دارد. اول اینکه شرکت بورس طبق مقررات و به دلیل عدم ارائه به موقع اسناد و مدارک این معامله را تایید و قطعی نکرده و دوم اینکه عرضه این بلوک به صورت یکجا بوده و یک خریدار به استناد انجام تکالیف نمی‌تواند از عرضه‌کننده بخواهد که به ‌اندازه سهمش ‌درصدی از این بلوک را واگذار کند.

حسینی در واکنش به پرسشی دیگر که با این اوصاف واکنش سازمان خصوصی‌سازی در خصوص قیمت‌گذاری و عرضه مجدد بلوک ۱۸‌درصدی ایران‌خودرو با توجه به عدم برگشت پول وجه واریزی ۱۲۰‌میلیارد‌تومانی خریداران درست است یا خیر؟ پاسخ داد: بله. چرا که ممکن است خریداران، وجه واریزی خود را تا مدت‌ها نخواهند دریافت کنند. بنابراین اگر معامله‌ای از نظر بورس رد و تشخیص داده شود که مانعی در مسدود کردن سهام قابل عرضه وجود ندارد سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند با طی تشریفات لازم عرضه مجدد را انجام دهد. به گفته معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، طبق ضوابط معاملات عمده اگر عرضه‌‌کننده سهام قصوری داشته باشد، شرکت بورس می‌تواند سهام را مسدود کند و تا مدتی اجازه عرضه ندهد. در مورد بلوک ایران خودرو، نظر شرکت بورس این است که خریداران تکالیف را انجام ندادند.

ضرورت تجمیع آمارهای بورس و فرابورس

حسینی در رابطه با درخواست برخی از فعالان بازار سرمایه کشور در خصوص تجمیع آمارهای دو بورس اوراق بهادار و فرابورس هم اظهار داشت: چنین موضوع و پیشنهادی درست بوده و به همکاران هم اعلام کرده‌ام نباید آمار این دو بورس جدا از هم باشد و بهتر است آمارها را تجمیع کرده تا به عنوان یک بازار مالی در نظر گرفته و اعلام شود. وی ادامه داد: اما با توجه به مستقل بودن بورس‌های اوراق بهادار و فرا بورس و همچنین بورس کالا، هیچ کدام از این بورس‌ها موظف نیستند آمار دیگر بورس را هم لحاظ کنند، چرا که هر کدام طبق مقررات ملزم به ارائه آمار خود هستند. حسینی خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان بورس (سنا) یا مدیریت فناوری بورس تهران نسبت به تجمیع آمارهایی مانند ارزش روز و حجم معاملات دو بورس اقدام کرد.

روایت یک نماینده مجلس از اختصاصی‌سازی

در همین حال، یک عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس گفت: ‌اگر قطعی نشدن معامله بلوک ۱۸ درصدی سهام ایران خودرو به روح اصل۴۴ لطمه بزند، اتفاق نامبارکی افتاده است.

گئورک وارطان در گفت‌وگو با ایسنا، نفس اصل ۴۴ قانون اساسی را تسهیل برای ورود بخش خصوصی به اقتصاد کلان و ایجاد رقابت ارتقای کیفیت و افزایش بهره‌وری دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که تاکنون در اجرای اصل ۴۴ اجرا شده است، یکسان بودن فروشنده و خریدار در برخی موارد است، به عبارت دیگر برخی از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولت به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی شبه دولتی فروخته شده است، که این کار خصوصی‌سازی نبوده بلکه اختصاصی‌سازی اتفاق افتاده است.

نماینده ارامنه شمال کشور ادامه داد: همواره در نظام مدیریتی کشور زمانی که قانون و اصول اجرا می‌شود، اما و اگرهایی مطرح شده که اصل موضوع را زیر سوال ببرد. هر کس تفسیر خاص خود را نسبت به اما و اگر اعمال می‌کند، از آنجا که این رویه در صنعت خودروسازی نیز از گذشته وجود داشته، ‌نمی‌توان انتظار داشت در آینده نیز بهبودی در این وضعیت داشت، اگر در واگذاری سهام ایران خودرو اشتباهی اتفاق افتاده نباید به جای اصلاح اشتباه، اصل موضوع را زیر سوال برد و اشتباهات گذشته را باز تکرار کرد.