دنیای اقتصاد- بورس اوراق بهادار همچنان شاهد تداوم رشد شاخص کل است، به گونه‌ای که شاخص بورس روز سه‌شنبه در آخرین معاملات تنها ۴۵واحد با مرز ۱۸هزار واحد فاصله داشت.بازدهی بازار سهام نیز همچنان در حال افزایش است. بازدهی بازار براساس شاخص بازده نقدی و قیمت در پایان روز سه‌شنبه به ۹/۴۱درصد رسید که بیانگر آن است که هر یکصد‌ریال سرمایه‌گذاری در کل سهام بازار به صورت مستقیم ۹/۴۱ریال بازدهی داشته است.معامله‌گران بورس با توجه به رشد قیمت‌ها در حال حاضر بر سه محور اطلاعاتی، شامل؛ تحولات مبتنی بر مسائل کلان اقتصاد کشور، حرکت‌های مدیریتی شرکت‌های بورسی و همچنین گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها و رونق تاریخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در شهریورماه تمرکز دارند. تداوم تابستان داغ بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار همچنان شاهد تداوم رشد شاخص کل است، به گونه‌ای که شاخص بورس روز سه‌شنبه در آخرین معاملات تنها ۴۵واحد با مرز ۱۸هزار واحد فاصله داشت.

شاخص کل بورس اوراق بهادار روز سه‌شنبه با ادامه رکورد شکنی به مرز ۱۷هزار و ۷/۹۵۵واحد رسید که رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. بازدهی بازار سهام نیز همچنان در حال افزایش است. بازدهی بازار براساس شاخص بازده نقدی و قیمت در پایان روز سه‌شنبه به ۹/۴۱درصد رسید که بیان‌گر آن است که هر یکصد‌ریال سرمایه‌گذاری در کل سهام بازار به صورت مستقیم ۹/۴۱ریال بازدهی داشته است.

در بازار سهام معامله‌گران همچنین با توجه به رشد قیمت‌ها در حال حاضر بر سه محور اطلاعاتی، شامل تحولات مبتنی بر مسائل کلان اقتصاد کشور، حرکت‌های مدیریتی شرکت‌های بورسی و همچنین گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها و رونق تاریخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در شهریور ماه تمرکز دارند.

در مسائل کلان اقتصاد کشور مهم‌ترین موضوع بحث اجرای طرح تحول است. در این شرایط اگر چه معقول‌ترین سیاست، تشدید کنترل‌های اقتصادی و هدایت اقتصاد توسط دولت است، اتخاذ سیاست‌های آزاد‌سازی و افزایش هزینه‌های تولید می‌تواند نتایج عجیبی را ایجاد کند. در همین حال گزارش‌های منتشره توسط نهادهای اقتصادی نظیر اکونومیست در مورد ذخایر ارزی کشور و کاهش آن نیز بخشی از توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. در این فضا اتخاذ سیاست‌های کنترلی واردات در مرحله نخست و پس از آن سهمیه‌بندی ارز ناگزیر خواهد بود که این امر می‌تواند برای شرکت‌هایی که همچنان بتوانند در فضای تنگناهای بین‌المللی قادر به تداوم صادرات باشند، شرایط مناسبی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر برخی از مسائل نظیر آنچه که برای عرضه‌های مبارکه رخ داد نیز البته مد نظر کارشناسان است. هفته گذشته و در شرایطی که نگرانی از مشکلات موجود در بحث واردات سبب افزایش بهای میلگرد و تیرآهن شد، ممانعت از عرضه‌های مبارکه سبب شد تا بازار با توقف معاملات مواجه باشد. معامله برخی از محصولات نظیر ورق سرد در بالای مرز ۸هزار‌ریال و نزدیک به قیمت تیرآهن به همراه شروطی نظیر پرداخت ۱۰۰درصدی و برخورداری از پروانه بهره‌برداری، نشانه‌هایی از امکان برقراری سیستم‌های سهمیه‌بندی در خلال ماه‌های آینده و همزمان با افزایش دشواری‌ها است. در حال حاضر براساس سنت قیمت‌گذاری باید بهای ورق در حدود ۲هزار‌ریال بالاتر از تیرآهن تعیین شود.

مجموعه این شرایط سبب خواهد شد تا در ماه‌های آینده شرایط مبهم اقتصاد کشور ادامه پیدا کند، امری که مانع از تصمیم گیری‌های بلند‌مدت خواهد شد.

در این شرایط البته وضعیت سیاسی و به ویژه تحولات پرونده هسته‌ای کشورمان نیز فاکتور مهمی است که باید مورد نظر باشد. اعلام آمادگی کشورمان برای مذاکره با گروه وین نیز در این فضا از اهمیت برخوردار است.

در کنار مساله اقتصادی معامله‌گران با توجه به رشد قیمت سهام، تمرکز ویژه‌ای بر مسائل مدیریتی شرکت‌ها دارند. این مسائل به عنوان فاکتوری برای رشد بیشتر قیمت‌ها مد نظر قرار گرفته است.

بحث‌هایی نظیر معاملات عمده شرکت‌های خودرویی و ورود و خروج شرکت‌های جدید به پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و در کنار آن مساله فرا رسیدن شهریور ماه و رونق تاریخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز مورد توجه معامله‌گران قرار دارد که موجب رونق معاملات شده است.

در تحولات اقتصادی، تحولات بازار جهانی نیز در روزهای اخیر از جذابیت بالایی برخوردار است. انتشار آمار فروش ساختمان‌ها در بازار آمریکا و رشد ۲/۵درصد فروش خانه‌های جدید در کنار افت بیکاری سبب جهش بازارهای جهانی شد. در همین حال بروز حادثه‌ای جدید در یک سکوی حفاری خلیج مکزیک سبب شد تا بهای نفت خام رشد کند تا در مجموع همه چیز به نفع بازار سرمایه رقم بخورد. بهای مس در بازارهای جهانی به ۷هزار و ۶۲۵دلار، آلومینیوم به ۲هزار و ۱۰۵دلار و روی و سرب به حدود ۲هزار و ۱۰۰دلار رسیده‌اند. بهای بیلت فولادی اما با افت قیمت به ۴۷۹دلار کاهش یافته و شاخص بالتیک نیز با ۹۴واحد رشد به ۲هزار و ۸۳۵واحد رسیده است. بهای مس روز سه‌شنبه به بالا‌ترین قیمت در ۴ماه اخیر رسید.

در بازار چه خبر بود؟

بازار سهام روز سه‌شنبه و در آخرین روز کاری هفته (با توجه به تعطیلی سالروز شهادت امیرالمومنین علی(ع) در آخر هفته) شرایط متلاطمی را پشت سر گذاشت. معامله‌گران روز سه‌شنبه شاهد صدر نشینی گروه خودرویی بودند جایی که تحولات مهمی همچنان در حال رقم خوردن است. در معاملات روز سه‌شنبه گروه خودرویی، معامله‌گران شاهد سخنان وزیر امور اقتصاد و دارایی بودند که توپ ابطال معامله ایران خودرو را به زمین شرکت بورس انداخت، جایی که در ابتدای آغاز بحث ابطال معامله، نظر خود را در مورد ابطال این معامله به صراحت اعلام کرده بود.

بر این اساس در حالی که مسیر معامله عمده ایران‌خودرو در حال حاضر حداقل در کوتاه مدت به بن بست رسیده است، در نماد سایپا شرایط حساسی حاکم است. در حالی که در میانه هفته تکلیف بلوک ۱۸درصدی دولت مشخص شده و احتمالا این بلوک ابطال خواهد شد، زیر مجموعه‌های سایپا در دو معامله دیگر فعال هستند. در نخستین معامله که با پرداخت حصه نقدی آن تقریبا نهایی فرض شده است، گروه بهمن مالکیت ۱۷درصدی خود را به مجموعه‌ای از زیر مجموعه‌های سایپا به رهبری سرمایه‌گذاری سایپا واگذار خواهد کرد.

البته شایعات دیگری در مورد توافق مجموعه سایپا برای خرید بلوک ۱۸درصدی سایپا متعلق به تامین اجتماعی نیز در بازار منتشر شده است که با توجه به نیاز نقدینگی قابل‌ملاحظه، این دو معامله در حال حاضر با ابهاماتی همراه است. بازار روز سه‌شنبه در گروه خودرویی با توجه به این سناریوها شاهد تحولات جالب‌توجهی بود. در نخستین تحول، گروه بهمن با تجمیع ۵۱۹میلیون سهم دیگر سایپا و انتقال آن به شرکت شاسی‌ساز گام دیگری را برای انجام این معامله صورت داد.

با توجه به این نقل و انتقال، برخی از نخستین فرضیات بازار در مورد معامله سهام سایپا اینک تغییر کرده است. تا پیش از این تجمیع، معامله‌گران در انتظار بودند گروه بهمن با تجمیع دارایی خود در کد گنجینه سهام اقدام به واگذاری شرکت گنجینه به سرمایه‌گذاری سایپا کند و معامله بلوک ۱۷درصدی روی تابلو نرود که اینک این مساله کمرنگ شده است.

اما از سوی دیگر با نقل و انتقال سهام گروه بهمن در قیمت تابلو، گروه بهمن در مرحله کنونی سود مستقیم را شناسایی نخواهد کرد. گروه بهمن مالک ۵۲۸میلیون و ۷۱هزار و ۶۷۹سهم سایپا بوده است که این سهم را در قیمت ۲هزار و ۴۸۷ریال روز سه‌شنبه منتقل کرد.

این سهم به قیمت تمام شده هر سهم ۲هزار و ۵۶۴ریال در صورت‌های بهمن ثبت شده بود (۱۳۵۴۲۵۳میلیون‌ریال). با توجه به این تحولات بحث سود تلفیقی شرکت نیز از اهمیت برخوردار است که به نظر نمی‌رسد هیچ بخشی از این سود از سوی مدیران بهمن تقسیم شود به ویژه آنکه این گروه هیاتی را برای سرمایه‌گذاری وجوه حاصله تشکیل داده است که در نخستین اقدامات گرایش‌هایی را به سهام بانکی به ویژه دو بانک سینا و پاسارگاد نشان داده‌اند.

در همین شرایط اما در طرف مقابل در گروه سایپا تلاش‌ها برای تامین وجه معامله با گروه بهمن موضوع اساسی است که در نخستین گام مجموعه سایپا توافقی را برای انتقال ۷درصد سهام بانک پاسارگاد به گروه بهمن در نرخ ۳هزار و ۲۰۰ریال صورت داده است. گروه سایپا در سه شرکت زامیاد به میزان ۴۲/۱درصد، سرمایه‌گذاری سایپا ۲۱/۳درصد و ۳۷/۲درصد در نیوان ابتکار سهام بانک پاسارگاد را در اختیار دارد که این مالکیت با واگذاری به گروه بهمن ۱۷۲میلیارد تومان درآمد و سودی معادل ۱۲۷میلیارد تومان حاصل می‌کند. این رقم برای زامیاد سودی معادل ۲۷۵ریال به ازای هر سهم و سرمایه‌گذاری سایپا ۲۹۵ریال خواهد داشت. این امر برای گروه سایپا در حالت تلفیقی سودی به میزان ۱۶۳ریال خواهد داشت. در همین حال شایعات از تصمیم گروه سایپا برای فروش مالکیت خود در پارس آریان حکایت دارد که این سهام نیز در سرمایه‌گذاری سایپا قرار دارد. با توجه به تصمیم گروه سایپا برای فروش «میراث‌های باقی مانده از مدیریت قلعه‌بانی» زامیاد روز سه‌شنبه پس از معامله نزدیک به ۳۱میلیون سهم برای اعلام تعدیل متوقف شد.

با توجه به این شرایط، سایپا، پارس خودرو و ایران خودرو نیز با صف خرید مواجه شدند.

در این گروه سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی روز شانزدهم شهریور ماه (سه‌شنبه) شاهد عرضه ۵درصد سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی در قیمت پایه ۲هزار و ۷۶۰ریال خواهد بود که با توجه به بهای تمام شده ۲هزار و ۷۶۴ریالی این شرکت برای «وصندوق» سودی از این محل در صورت معامله در قیمت پایه حاصل نخواهد شد.

گفته می‌شود این بلوک به صندوق بازنشستگی عودت می‌شود که بخشی از بدهی‌های فی‌مابین شرکت مادر و زیر مجموعه را تسویه خواهد کرد.

در گروه سیمانی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در آستانه برگزاری مجمع هیات مدیره سیمان سپاهان مالکیت حساس خود در این شرکت اگهی کرده است. صنعت و معدن روز یکشنبه ۱۹/۲درصد سهام سیمان سپاهان را در قیمت پایه ۲هزار و ۵۰۰ریال عرضه خواهد کرد. این بلوک که قیمت تمام شده آن ۴هزار و ۲۲۹‌ریال است با توجه به ذخیره کاهش ارزش اتخاذ شده احتمالا تا حد ۲هزار‌ریال می‌تواند باعث بازگشت بخشی از ذخایر اتخاذ شده شود. در این گروه توسعه ملی برای تعدیل سود متوقف شده است. در گروه برقی معامله‌گران شاهد تصمیم سرمایه‌گذاری معادن و فلزات برای بازارگردانی کابل‌های شهید قندی است. در گروه انفورماتیک روز سه‌شنبه معامله‌گران شاهد شمول نماد خدمات انفورماتیک در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بودند.

در گروه فلزی مدیرعامل فولاد خراسان از راه‌اندازی مدول دوم احیای این شرکت خبر داده است. به گفته دشت بزرگی در حال حاضر، این پروژه بیش از ۹۶درصد پیشرفت دارد و بخش‌های مختلف شامل نصب۹۳‌درصد، استراکچر ۹۲/۹۹‌درصد و نیز تدارکات داخلی و خارجی هر کدام ۹۹/۹۹درصد پیشرفت دارند.

در مجموع در بازار روز سه‌شنبه ۱۹۰‌میلیارد‌تومان سهام داد و ستد شد که بخش عمده آن مربوط به معامله سایپا بود. از مجموع ۲۴۸ نمادی که روی تابلو رفتند، ۱۰۷ نماد با کاهش قیمت و ۱۳۷ نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.