بخشنامه شرایط پذیرش در بورس به سرمایه‌‌گذاری‌های استانی ابلاغ شد
گروه بورس- رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از ابلاغ بخشنامه شرایط ورود به بورس یا فرابورس شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت خبر داد.

«ایوب باقرتبار» گفت: در این بخشنامه توضیحات و چند و چون بورسی شدن ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تشریح شد تا با اعمال افزایش سرمایه و تبدیل به سهامی عام شدن، وارد بازار سرمایه کشور شوند. وی افزود: استفساریه اخیر نمایندگان مجلس شرایط لازم را برای بورسی شدن پرتفوی ۴۲هزارمیلیارد تومانی سهام عدالت فراهم کرده و مدیران سرمایه‌گذاری‌های استانی باید مقدمات بورسی شدن را بر اساس مفاد این بخشنامه پیگیری کنند. فقط «سهامی عام»ها می‌توانند بورسی شوند در همین حال «علی صالح‌آبادی» رییس سازمان بورس در گفت‌وگویی با «مهر» در این خصوص گفت: بر اساس رای مجلس، قرار است که شرکت‌های جدید سرمایه‌گذاری در قالب شرکت‌های سهامی عام وارد بورس شوند، یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهامی عام نه تعاونی‌های سهامی عام می‌توانند وارد بورس شوند.وی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهامی عام مانند سایر شرکت‌های بورسی برای ورود به بورس مشکلی ندارند، تصریح کرد: این شرکت‌ها باید به سهامی عام تبدیل شوند و پرتفوی آنها به صورت کامل منتقل شود.سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: مشمولان شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهامی عام باید کاملا مشخص شوند و درخواست خود را برای ورود به بورس یا فرابورس ارائه کنند.وی با تاکید بر اینکه با استفساریه مجلس دیگر نیازی به تغییر قانون تجارت یا قانون بورس در این خصوص وجود ندارد، زیرا مشکل حل شده است، اظهار داشت: هم اکنون چند شرکت تعاونی سهامی عام در شرف تاسیس هستند، اما تجربه عملی فعالیت و صورت‌های مالی ندارند.
سال 90؛ سال خرید و فروش «عدالت»
همچنین «هوشنگ عدانی»، دبیر کل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در گفت‌وگویی با «فارس» به مزیت‌های ورود به بورس سرمایه‌گذاری‌های استانی اشاره کرد و گفت: اگر این شرکت‌ها وارد بورس یا فرابورس نشوند، قیمت شفاف و بازار خاصی برای خرید و فروش ندارند ولی وقتی در بازار سرمایه پذیرش شوند، مشکل سهامداران حل و قابلیت فروش دارند. همچنین اگر این‌کار انجام شود سهامداران این شرکت‌ها می‌توانند زودتر از سررسید مقرر قسط خود را پرداخت و به طور کامل سهم خود را بفروشند. مدیر تصفیه کارگزاری سهام عدالت با اشاره به اینکه ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس یا فرابورس به نفع دولت و سهامداران است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمتی که مجموعه سهام عدالت دارد، پیش‌بینی می‌شود با ورود آنها به بازار سرمایه از سال ۹۰ خرید و فروش سهام عدالت راه‌اندازی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای ورود شرکت‌ها به بورس یا فرابوس شرایط خاصی لازم است؟ گفت: این مساله بستگی به تصمیم شرکت بورس دارد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در کجا پذیرش کند، ولی اولویت، پذیرش در بورس است، اگر نشد فرابورس. مدیر تصفیه کارگزاری سهام عدالت اظهار داشت: ممکن است شرکت‌ها در مرحله اول وارد فرابورس شوند و سپس با تامین شرایط مورد نیاز بورس، وارد این بازار شوند.

کمیته‌ای برای فرابورسی کردن استانی‌ها
عمرانی با اشاره به اینکه شرایط پذیرش در فرابورس سهل‌تر از بورس است، اظهار داشت: قرار است کمیته مشترکی بین بورس و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت برای پذیرش شرکت‌ها در بورس یا فرابورس تشکیل شود و نحوه ورود آنها را بررسی کند.
وی درباره زمان راه‌اندازی این کمیته گفت: ان‌شاء‌الله هفته آینده نامه‌های اعضا صادر و بلافاصله بعد از ماه رمضان جلسات آن شروع می‌شود. اعضا یا نمایند‌گان اعضای هیات مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و نماینده شرکت و سازمان بورس و فرابورس اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند.
مجلس: نظر همه در استفساریه اعمال شده
در شرایطی که استفساریه سهام عدالت یکشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس به تصویب اکثریت نمایندگان رسید، برخی گروه‌ها معتقدند که به عنوان ذی‌نفع، نظر آنها در استفساریه اعمال نشده است.
در این راستا «حمیدرضا فولادگر»، رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ به «فارس» گفت: برای مصوبه مجلس در خصوص تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سهامی عام برای فعالیت در بورس، ضمن دعوت از کلیه دستگاه‌ها از جمله اتحادیه تعاونی‌ها و به‌ویژه مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت، به دریافت نظرات مطروحه
اقدام شد.
وی در واکنش به اظهارنظر «داریوش پاک‌بین»، مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت مبنی بر اینکه «مصوبه مجلس در خصوص تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سهامی عام برای فعالیت در بورس در حالی اتفاق افتاد که نماینده قانونی اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت به جلسه مزبور دعوت نشده بود»، گفت: ما از همه دستگاه‌ها اعم از خصوصی سازی، بورس، وزارت اقتصاد، وزارت تعاون، اتاق تعاون، کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان و... در این ارتباط دعوت کردیم که در این جلسه، نمایندگان کلیه این سازمان‌ها از جمله اتحادیه تعاونی‌ها و به ویژه آقای پاک بین به ارائه نظرات خود پرداختند.
وی با بیان اینکه حدود دو ماه پیش و یک جلسه ماقبل تصویب مصوبه یاد شده، یک جلسه مفصل با مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت داشتیم، افزود: اینکه آقای «پاک بین» اظهار کرده‌اند از نماینده قانونی این اتحادیه در تصویب این مصوبه دعوت نشده، اینطور نیست. ما نظرات کلیه افراد دست‌اندرکار را با دعوت از آنها دریافت کردیم. چنین نبوده که گروه خاصی روی آن کار کرده باشند.
مصوبه تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سهامی عام برای فعالیت در بورس، مبتنی بر نظرات کارشناسی صورت گرفته و در این ارتباط نیز مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیقاتی انجام داده است.
«فولادگر» اضافه کرد: طی جلسات زیادی که در این ارتباط تشکیل شد، به این نتیجه رسیدیم که شکل سرمایه‌گذاری استانی فعلا در قالب سهامی عام باشد تا مساله پذیرش آنها در بورس حل شود تا بعد بتوان در مورد گسترش سهام عدالت به نحوی که به خود مردم واگذار شود تا بتوانند سهامشان را خودشان مدیریت کنند، اهداف قانون‌گذار را
برآورده کرد.
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 اظهار داشت: تفسیری که در ارتباط با این مصوبه صورت گرفت، دقیقا منطبق با ماده 35 مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌ها در تاریخ 29 فروردین 88 است که در آنجا دولت دقیقا مشخص کرده که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید سهامی باشند.
وی افزود: همچنین مبتنی بر تعریفی که در ماده ۴ لایحه اصلاحیه قانون تجارت از شرکت‌های سهامی عام شده، این شرکت‌ها قادر به ورود به بورس هستند.
فولادگر گفت: اگر این شرکت‌ها قابلیت تعاونی شدن می‌یافتند، با وجود 4 یا 5 محدوده موجود در ماده 13 آن، امکان ورودشان به بورس ممکن نبود و کار بورسی شدن آنها به تعویق می‌افتاد.
وی افزود: ما هم معتقدیم که ۴۰‌میلیون نفر باید زودتر سهامشان وارد بورس شود تا مردم مالک سهام شوند.
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 با اشاره به این اظهار نظر که قالب تعاونی بودن این شرکت‌ها امکان نظارت را بر آنها بیشتر می‌کند، گفت: از طریق شرکت‌های استانی و کانون آنها نیز می‌توان کار نظارت را انجام داد؛ کما اینکه با ورود به بورس، مردم دیگر خود مالک سهام خویش خواهند بود.