گروه بورس- رییس سازمان بورس ابطال معامله بلوکی مخابرات را منوط به بررسی‌های حقوقی از سوی مجلس دانست. علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به این سوال که آیا امکان ابطال معامله مخابرات توسط مجلس وجود دارد؟ گفت: این موضوع باید بررسی حقوقی شود.

وی افزود: بخش حقوقی مجلس شورای اسلامی باید بررسی‌های حقوقی لازم را انجام دهد تا مشخص شود که آیا امکان ابطال معامله وجود دارد یا خیر؟

به گفته صالح‌آبادی موضوع واگذاری سهام مخابرات در شورای رقابت بررسی و نتیجه آن اعلام شد، ولی طرح این موضوع باید توسط قسمت حقوقی مجلس بررسی شود.

در همین حال عضو کمیته تحقیق و تفحص شرکت مخابرات ایران گفت: اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بعد از تعطیلات، جلسه نهایی را به‌منظور جمع‌بندی گزارش تحقیق و تفحص برگزار می‌کنند. «بهمن اخوان» در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، در مورد آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از مخابرات اظهار داشت: قبل از تعطیلات مجلس، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و مدیران شرکت مخابرات ایران برای ارائه توضیحات درباره گزارش کمیته تحقیق و تفحص شرکت مخابرات ایران در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر شدند. گفتنی است که تعطیلات تابستانی مجلس از دهم مرداد تا ۲۳ مرداد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش عملکردی که در این جلسه ارائه شد محکمه پسند بود،‌ ضمن آنکه براساس آمارهای موجود عملکرد شرکت مخابرات ایران و همراه اول نسبت به گذشته بهبود یافته بود.

اخوان ادامه داد: با توجه به نقش قابل‌توجه توسعه خدمات همراه اول در اقتصاد کشور، ارتقای شاخص‌های توسعه یافتگی، تحقق دولت الکترونیک، بسط و گسترش عدالت اجتماعی، کاهش ترددهای غیرضرور و به دنبال آن کاهش ترافیک، کاهش مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و سلامت جامعه؛ اعضای کمیسیون تلاش می‌کنند که بتوانند زمینه پیشرفت هرچه بیشتر این فن‌آوری را در کشور فراهم کنند. عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد که اعضای کمیسیون صنایع مجلس پس از شنیدن توضیحات وزیر ارتباطات و مدیران مخابرات، جمع‌بندی خود از گزارش کمیته تحقیق و تفحص را به بعد از تعطیلات مجلس موکول کردند.

اخوان گفت: بدین ترتیب بعد از تعطیلات، گزارش کمیته برای جمع‌بندی نهایی در کمیسیون مطرح می‌شود و اگر اعضای کمیسیون به جمع‌بندی رسیدند، کمیسیون صنایع نظر قطعی را اعلام می‌کند. وی افزود: در آخرین نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن با وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اعلام شد که همراه اول در سرفصل‌های دایری، ضریب نفوذ، پوشش جاده ای و پوشش نقاط جمعیتی بالای ۵۰۰ نفر به ترتیب ۲۳۵، ۱۸۸، ۲۲۴ و ۲۰۶‌درصد اهداف برنامه چهارم را محقق کرده است. عضو کمیته تحقیق و تفحص مخابرات تصریح کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده در این نشست، شرکت ارتباطات سیار ایران طی برنامه چهارم توسعه، توانسته متوسط هزینه اجرا و خرید تجهیزات را کاهش دهد و با استفاده از ۶۸‌درصد منابع مالی پیش‌بینی شده در برنامه، ۲۳۵‌درصد توسعه مورد نظر برنامه چهارم را محقق کند.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از مخابرات درباره ضرورت توسعه ارتباطات در کشور، اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران و همراه اول در چند سال اخیر موفق شده‌اند با به روز رسانی عرضه سیمکارت، عرضه سیمکارت اعتباری، ارائه سرویس‌های جدید مانند GPRS و MMS، کاهش تعرفه ثبت نام و خدمات، ایجاد پوشش تمام شهرها، ۹۶‌درصد نقاط با جمعیت بالای ۵۰۰ نفر، ۷۶‌درصد جمعیت کل روستاها، ۴۷‌هزار کیلومتر از جاده‌های کشور و آنتن دهی در شبکه ۲۶۲ اپراتور از ۱۱۰ کشور جهان، زمینه افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه را فراهم کنند.