دنیای اقتصاد- معاون شرکت بورس در گفت‌وگوی اختصاصی با دنیای‌اقتصاد،‌ از راه‌اندازی معاملات قرارداد آتی ارز خبرداد. در این قراردادها امکان مبادله ریال با سایر ارزها و ارزهای خارجی با یکدیگر تعبیه شده است.قراردادهای آتی به لحاظ مالی نوعی ابزار مالی هستند که از یک دارایی مشتق می‌شوند. هدف اولیه از ایجاد این ابزار، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در دارایی اصلی است، هر چند امکان کسب سود به صورت سرمایه‌گذاری مجزا در فیوچرز نیز برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.مخاطب اصلی و هدف بازار فیوچرز ارز در کلیه کشورها از جمله ایران، اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که دارای مبادلات ارزی به اشکال مختلف از جمله تسهیلات ارزی، خرید مواد و لوازم و تضمین‌های ارزی هستند.در واقع مخاطبان این ابزار می‌توانند با سرمایه‌گذاری در اوراق آتی ارز، ریسک نوسان نرخ ارز مورد استفاده خود را که نوسان بالایی در سطح بین‌المللی دارد، تا حد زیادی کاهش دهند. پس از راه‌اندازی اوراق آتی سهام

قرارداد آتی ارز راه‌اندازی می‌شود

گروه بورس- علیرضا باغانی: معاون مطالعات اقتصادی و توسعه نهادهای شرکت بورس اوراق بهادار تهران از راه‌اندازی قریب‌الوقوع فیوچرز ارز در بازار سرمایه خبر داد.

علی سنگینیان که با خبرنگار دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، با بیان اینکه گزارش توجیهی راه‌اندازی بازار آتی ارز آماده ارسال به سازمان بورس است، افزود: گزارش توجیهی راه‌اندازی فیوچرز ارز در شرکت بورس نهایی شده و به زودی در اختیار سازمان بورس قرار خواهد گرفت تا این سازمان به همراه کمیته فقهی و کمیته‌های دیگر در مورد آن اظهارنظر کرده و مقدمات راه‌اندازی این بازار نهایی شود.

چرا فیوچرز ارز؟

وی هدف از راه‌اندازی فیوچرز ارز برای نخستین بار در کشور را قاعده‌مند کردن بازار دادوستد ارز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بازار ارز قاعده‌مند نیست و از پوشش ریسک قابل‌قبولی برخوردار نیست، از این رو برخی از فعالان این بازار با زیان‌های قابل‌توجهی روبه‌رو شده‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناامنی بازار فارکس برای فعالان اقتصادی، آیا راه‌اندازی فیوچرز ارز، به بازار معاملات ارز در کشور سامان خواهد داد؟ گفت: نوسانات نرخ ارز موجب شده تا در چنین بازارهایی بسیاری از سرمایه‌گذاران متضرر شوند، در صورتی که در دنیا بازار معاملات آتی ارز وجود دارد و سرمایه‌گذاران با بینش و مطالعه لازم و با پوشش ریسک کافی می‌توانند در این بازارها به معامله آتی ارز بپردازند.

تفاوت آتی سهام و ارز

وی تفاوت فیوچرز ارز با بازار معاملات آتی ارز را این گونه عنوان کرد که در فیوچرز ارز به جای اوراق آتی سهم، ارز برای ماه‌های آینده در قراردادهای مشخص معامله می‌شود و در گزارش توجیهی شرکت بورس پیشنهاد شده که امکان معاملات آتی ارز از ریال به ارز و از ارزهای رایج دنیا به ارزهای دیگر (یورو به دلار، دلار به ین و ...) فراهم شود.

وی در مورد زمان راه‌اندازی این بازار گفت: فیوچرز ارز از اولویت‌های فوری بورس محسوب می‌شود و در صورت نهایی شدن راه‌اندازی این بازار در سازمان بورس، امسال فیوچرز ارز نیز متولد می‌شود. وی بازار فیوچرز ارز را دارای جذابیت دانست و خاطرنشان کرد: بازار معاملات آتی ارز یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بازارهای مالی دنیا است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به نرم‌افزار موجود فیوچرز سهام و تجربه‌ای که در بازار اوراق آتی سهام داریم، راه‌اندازی این بازار مدت زمان زیادی به طول نینجامد.

فیوچرز سهام متحول می‌شود

معاون مطالعات اقتصادی بورس تهران در ادامه از توسعه فیوچرز سهام در آینده‌ای نزدیک سخن گفت و تصریح کرد: این بازار به‌رغم محدودیت کارگزاران در دسترسی به سیستم معاملات پس از گذشت ۸ روز از عمر خود شاهد معامله ۲۳قرارداد آتی بوده است، آن هم در شرایطی که در این بازار تنها قرارداد دو شرکت معامله می‌شود.

سنگینیان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ کارگزاری مجوز فعالیت در فیوچرز سهام را دارند، گفت: از این تعداد کارگزار دارای مجوز، ۲۲ شرکت کارگزاری برای معامله قراردادهای آتی اقدام جدی کرده و حساب بانکی افتتاح کرده‌اند، اما در نهایت ۹ کارگزاری حاضر در تالار حافظ قراردادها را معامله می‌کنند که دلیل آن نیز محدودیت‌هایی است که برای این بازار تعیین شده است.

دردسرهای معامله‌گران در اوراق آتی

وی افزود: بر اساس شرایط تعیین شده از سوی سازمان بورس، کسانی می‌توانند در کارگزاری معامله فیوچرز سهام انجام دهند که مجوز معامله‌ اوراق آتی داشته باشند که تعداد افراد دارای این مجوز هم بسیار کم است از این رو کارگزاری‌ها در این خصوص با محدودیت مواجه هستند که ما به دنبال رایزنی برای رفع موقت این محدودیت دست کم تا پایان سال هستیم تا کارگزاران از معامله‌گران بازار نقدی هم بتوانند در این بازار استفاده کنند.

وی تنوع قراردادهای قابل معامله در این بازار را از جمله اقدامات دیگر برای رونق فیوچرز سهام ذکر کرد و افزود: به زودی قراردادهای آتی شرکت‌های مس، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، توسعه معادن و فلزات و سایپا با تکمیل امیدنامه و پذیرش در بازار آتی توسط هیات پذیرش در فیوچرز سهام قابل معامله می‌شوند.

به گفته وی، در حال حاضر بورس تهران ۳۰ تا ۵۰ شرکت نقدشونده و برتر دارد که قابلیت معامله قراردادهای آتی سهام آنها در فیوچرز سهام وجود دارد.

آتی سهام آنلاین می‌شود

سنگینیان با اشاره به ضرورت آموزش فعالان بازار و علاقه‌مندان برای فعالیت در فیوچرز سهام گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی فیوچرز سهام در برنامه ما قرار دارد و احتمالا برای مدیران و فعالان بازار به زودی همایش قراردادهای آتی برگزار خواهد شد. از سویی دیگر تا چند روز دیگر اطلاعات معامله قراردادهای آتی در سایت بورس اوراق بهادار تهران به صورت آنلاین منتشر می‌شود.

وی ارزش کنونی بازار فیوچرز سهام را ۵۰میلیون تومان ذکر کرد که حاصل خرید و فروش‌های ۳ حقوقی و بیش از ۱۰معامله‌گر حقیقی است.

به گفته سنگینیان، فیوچرز سهام با آشنایی فعالان بازار با قابلیت آن، آینده بسیار خوب و روشنی خواهد داشت.