فارس- مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اعلام بررسی برخی موانع در معاملات فرامرزی بورس کشورهای اسلامی، دلیل تمایل نداشتن شرکت‌های بورس ایران به استفاده از خدمات توزیع سود یکپارچه را اعلام کرد. علیرضا حاجی نوروزی در رابطه با امکان معاملات فرامرزی بین بورس‌ها که از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مدلی هم پیشنهاد شده، اظهار داشت: این موضوع در فدراسیون جهانی بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS) و همچنین سازمان بورس کشورهای اسلامی مطرح شده و در حال بررسی است.

وی ادامه داد: براساس این مدل و در صورت نهایی شدن آن و تجهیز نرم افزار مربوطه، امکانی فراهم خواهد شد که سهام بورس‌های کشورهای اسلامی به راحتی از قابلیت معامله برخوردار شوند.

اما برخلاف بورس اتحادیه اروپا که دارای ارز یکپارچه یورو است، در راه‌اندازی معاملات فرامرزی بورس کشورهای اسلامی موانعی مانند واحدهای پولی مختلف و قوانین و مقررات هر بورس وجود دارد که باید این موانع برطرف شوند.

این مقام مسوول در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل تمایل نداشتن شرکت‌های بورس کشور در استفاده از خدمات توزیع سود از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خاطر نشان کرد: در برابر نبود رقابت بین خدمات سهامداری این شرکت با بانک‌ها، شرکت‌های بورسی به دلیل نیاز به نقدینگی و جلوگیری از خروج یکپارچه حجم قابل‌توجهی از پول ، ترجیح می‌دهند به تدریج سود سهامداران را پرداخت کنند. حاجی نوروزی ادامه داد: تعرفه پرداخت سود به هر سهامدار توسط این شرکت ۲۵۰ تومان بوده در حالی که هزینه این خدمات از سوی بانک‌ها بین‌هزار تا دو‌هزار تومان است، بنابراین استفاده از روش قبلی توجیه ندارد، اما به علت نیاز به نقدینگی، شرکت‌ها ترجیح می‌دهند در توزیع سود سالانه از سیستم بانکی استفاده کنند. وی افزود: در این رابطه به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد شده که در صورت صلاحدید، تمهیدی اندیشیده شود که براساس آن همه شرکت‌های بورسی ملزم به توزیع سود سهامداران حقیقی از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شوند؛ زیرا سود این گروه‌، درصد کمی از نقدینگی شرکت‌ها را شامل می‌شود. به گفته وی از طرف دیگر سعی می‌شود برای توسعه این رویه و الزام شرکت‌ها به استفاده از این روش، ضمانت‌های اجرایی هم در نظر گرفته شود.

حاجی نورزوی با بیان اینکه توزیع سود در دیگر بورس‌ها از طریق شرکت‌های کارگزاری انجام می‌شود، در خاتمه گفت: چنین رویه‌ای در بورس ایران هم امکان پذیر است. از نظر ما مهم این نیست که چه گروهی اقدام به توزیع یکپارچه سود سالانه شرکت‌ها کنند، بلکه توزیع منظم سود سهامداران از اهمیت برخوردار است.