رشد 46 درصدی سود عملیاتی تلفیقی مپنا در سال 88

سود سهامداران حقیقی مپنا از اول شهریور پرداخت می‌شود

گروه بورس- مجمع عمومی عادی سالانه شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ تیر ماه جاری در سالن آمفی‌تئاتر شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، عملکرد مناسب شرکت مپنا در سال گذشته، در انعقاد قراردادهای جدید در سه حوزه کاری خود اعم از پروژه‌های نیروگاهی، نفت و گاز و ریلی و به تبع آن افزایش سودآوری و افزایش قابل‌توجه قیمت سهام موجب شد که مجمع عمومی مپنا با استقبال عموم سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی روبه‌رو شود، به طوری که حدود ۹۵ درصد از صاحبان سهام در مجمع حضور داشتند.

این گزارش حاکی از آن است در مجمع مپنا که به ریاست آقای دکتر علی‌آبادی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، نظارت آقایان وحدتی و عمرانی (به ترتیب) به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب (صبا) و سهام عدالت، دبیری آقای جوادنیا معاونت اقتصادی و مالی مپنا و حضور مهندس رفان،‌ عضو هیات‌مدیره و بازرس و حسابرس و نماینده سازمان بورس برگزار شد، دکتر علی‌آبادی ضمن خیرمقدم به همه حاضران و تبریک اعیاد ماه شعبان، به قرائت گزارش فعالیت هیات‌مدیره خطاب به صاحبان حقیقی و حقوقی سهام مپنا پرداخت و از آخرین تحولات رخ داده در این شرکت بورسی سخن گفت.

رییس هیات‌مدیره گروه مپنا، سود خالص تلفیقی مپنا در سال ۸۸ را رقمی معادل ۶۵۳ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: در سال گذشته فعالیت‌های قابل‌توجهی در ۳۳ شرکت زیرمجموعه مپنا صورت گرفته که نتیجه آن تحقق سودهای پیش‌بینی شده بوده و این موفقیت در حالی رخ داده که در مدت مورد اشاره، مپنا برای توسعه فعالیت‌های خود از سهامداران آورده نقدی طلب نکرده و با تکیه بر منابع خود و البته حمایت سهامداران عمده توانسته به چنین سودی دست یابد.

افزون بر این، سود شرکت اصلی مپنا در سال ۸۸ به ۴۷۵ میلیارد تومان بالغ شده است.

دکتر علی‌آبادی که به نمایندگی از هیات‌مدیره مپنا پیام هیات‌مدیره به صاحبان سهام را قرائت می‌کرد، در ادامه اظهارات خود گفت: طی ۱۵ سال گذشته، گروه مپنا با کسب شهرت در کیفیت و کمیت خدمات و محصولات خود توانسته است خود را به عنوان یکی از شرکت‌های صاحبنام داخلی و منطقه‌ای در عرصه صنعت قرار دهد. این گروه، رمز موفقیت خود را کار تیمی، حرفه‌ای و تعهد و تلاش مستمر افراد در راستای دستیابی به انتظارات و نیازهای مشتریان و ذی‌نفعان می‌داند. در حال حاضر نیز عملیات مهندسی و طراحی نیروگاه، طراحی و ساخت کامل تجهیزات اصلی نیروگاه، اجرای کامل پروژه‌های EPC، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های برق، عملیات بهره‌برداری و نگهداری نیروگاه‌ها، ارائه خدمات پس از فروش، فعالیت در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی، نفت و گاز و آمادگی جهت فعالیت موثرتر در بازارهای خارج کشور با توجه به محدوده کسب‌و‌کار گروه از جمله فعالیت‌های گروه محسوب می‌شود.

وی در ادامه از رشد قابل توجه سود عملیاتی گروه مپنا خبر داد و افزود: سود عملیاتی سال ۱۳۸۸ گروه به میزان ۷۸۲۶ میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۸۷ به میزان ۴۶ درصد رشد داشته است. میزان فروش سال ۱۳۸۸ گروه به میزان ۳۰۹۸۸ میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با سال ۱۳۸۷ به میزان حدود ۴۴ درصد رشد داشته است. در این راستا در سال ۱۳۸۸ گروه مپنا موفق به کسب رتبه ۱۹ در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور شده است.

مدیرعامل مپنا توسعه پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها را از دیگر برنامه‌های اجرا شده از سوی این گروه بیان کرد و ادامه داد: در راستای دستیابی به اهداف گروه و انتظارات ذی‌نفعان، گروه مپنا در سال ۱۳۸۷، اقدام به ثبت شرکت توسعه انرژی خاورمیانه نورکیش، شرکت مهندسی و احداث نیروگاه‌های انرژی پاک، شرکت مهندسی و پشتیبانی نیروگاهی البرز توربین، شرکت مشارکتی ریلی مپنا فوله پارس و سرمایه‌گذاری در شرکت پارس انرژی شاهد در راستای تکمیل زنجیره فعالیت‌های گروه مپنا نموده است. این امر به منظور تقویت گروه در زمینه‌های فعالیت گروه بوده است. در سال ۱۳۸۸،‌گروه مپنا با توجه به ماموریت خود، اقدام به افزایش درصد طراحی و ساخت داخل تجهیزات در مجموعه و توسعه محصولات و خدمات خود و تلاش برای انتقال دانش فنی تجهیزات و محصولات جدید نموده است.

وی افزود: از جمله اقدامات صورت گرفته شده در سال ۱۳۸۸، می‌توان به سنکرون ۲۲ واحد نیروگاهی در ۱۰ پروژه با ظرفیت ۳۴۴۸ مگاوات، تحویل موقت ۲۳ واحد نیروگاهی در ۱۱ پروژه با ظرفیت ۳۵۹۳ مگاوات و تحویل دائم ۲۴ واحد نیروگاهی در ۸ پروژه با ظرفیت ۳۸۰۳ مگاوات اشاره نمود. همچنین پروژه‌های در دست اجرا یا شروع شده در سال ۱۳۸۸ در قالب ۲۸ پروژه به تعداد ۸۶ واحد با ظرفیت کل ۱۲۹۰۱ مگاوات بوده است. از جمله اقدامات مهم در بخش حمل‌و‌نقل ریلی نیز می‌توان به مقوله تولید و ساخت داخل، بازاریابی و عقد قرارداد و شروع پروژه‌های جدید یا تداوم عملیات اجرایی پروژه‌های قبلی اشاره نمود. در بخش نفت و گاز می‌توان به تلاش برای انتقال تکنولوژی طراحی و ساخت و اجرا، بازاریابی و نهایی شدن قرارداد و مشارکت و سازماندهی مجدد بخش با توجه به اقدامات موردنظر اشاره نمود. در عین حال مپنا بر مبنای برنامه‌ریزی داخلی خود که مبتنی‌بر تسریع، افزایش کارآیی و بهبود کیفیت در انجام کارها است نیز موفق عمل نموده است. برای دستیابی به اهداف سال‌های آتی، چالش‌هایی پیش روی گروه وجود دارد. به این منظور مپنا سعی دارد با حرکت در راستای استراتژی‌های تبیین شده و ایجاد مکانیزم‌های مناسب برای اجرای استراتژی‌ها از قبیل اجرای موثر فرآیندهای سازمانی و به‌کارگیری اثربخش سیستم مدیریت عملکرد جامع، چالش‌ها را رفع و به رشد بالایی در گروه نائل شود. سیاستگذاری گروه برای سال‌های آتی به سمت کاهش هزینه‌ها و ایجاد تمایز نسبت به رقبای داخلی می‌باشد و تمرکز عمده بر ارائه ارزش بیشتر به سهامداران به واسطه تنوع محصولات و خدمات و توسعه بازار می‌باشد که این امر با تلاش بی‌وقفه تیم مدیریت و کلیه کارکنان گروه مپنا همراه خواهد بود.

دکترعلی‌آبادی اهداف و برنامه‌های آتی مپنا را چنین اعلام کرد: توسعه فعالیت‌ها در عرصه نفت و گاز و حمل‌ونقل ریلی در داخل کشور، توسعه فعالیت‌ها و سهم بازار در بخش نیرو در داخل و خارج از کشور و ورود به حوزه‌های جدید مانند آب شیرین‌کن‌های حرارتی با استفاده از بازیافت حرارت نیروگاه‌ها، تلاش جهت تنوع محصولات و خدمات و دستیابی به محصولات جدید، گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در راستای افزایش توان رقابتی از اهداف بلندمدت گروه مپنا در ۵ سال آینده در راستای چشم‌انداز خود محسوب می‌شوند. در این راستا گروه به دنبال اهداف توسعه‌ای از قبیل بهبود و کنترل قیمت تمام شده، افزایش کیفیت محصولات و خدمات و کاهش زمان انجام اقدامات و در نهایت افزایش رضایت مشتریان و سهامداران می‌باشد. در حال حاضر، مجموعه مپنا با پشتوانه نیروهای باانگیزه و متخصص خود به دنبال دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است و سعی دارد با شناخت بازارهای هدف مورد نظر در داخل و خارج کشور و بهبود زمینه‌های مورد نیاز و تلاش و جدیت و رفع موانع، به سمت جهانی شدن حرکت نماید.

گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است که پس از قرائت خلاصه گزارش هیات‌مدیره از سوی مدیرعامل گروه، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت به ارائه گزارش تفصیلی خود از شرکت مپنا پرداخت که عملکرد بسیارمناسب مپنا در این گزارش مورد توجه سهامداران قرار گرفت و تحسین آنان را برانگیخت.

در ادامه سهامداران پرسش‌های خود را طرح و دکترعلی‌آبادی به همراه آقای جوادنیا به همراه نمایندگان سهامداران عمده با اختصاص زمان قابل توجهی به پرسش‌های مطروحه پاسخ دادند.

افزون بر این پس از پاسخگویی مدیران شرکت به سهامداران که با ابراز رضایت نسبی آنان به دلیل تغییر سود سهام پیشنهادی هیات‌مدیره برای تقسیم از ۱۶۵ ریال به ۲۰۰ ریال (معادل ۳/۳۳ درصد سود هر سهم و جمعا به میزان ۱۵۹ میلیارد تومان) همراه بود، مجمع گروه مپنا پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی ضمن تشکر از هیات‌مدیره و مدیرعامل و کارکنان شرکت به خاطر عملکرد مناسب در سال ۸۸، صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۸۸ را به تصویب رساند که سهامداران حقیقی جهت دریافت سود سهام می‌توانند با در دست داشتن اوراق سهام و کارت ملی (کدملی به عنوان کدشناسایی سهامدار در بانک) از اول شهریور به کلیه شعب بانک سپه سراسر کشور مراجعه نمایند و پرداخت سود سهامداران حقوقی مطابق جدول زمان‌بندی ارائه شده در سایت بورس خواهد بود.

براساس آمار منتشر شده، در حوزه نیرو ظرفیت اجرا شده شرکت در سال ۱۳۸۸ به میزان ۳۴۴۸ مگاوات بوده است. این در حالی است که قدرت نامی نیروگاه‌های احداث شده در این سال در کشور به میزان ۳۸۷۳ مگاوات بوده است. تا پایان سال ۱۳۸۸ مپنا با ۲۲۹۰۴ مگاوات ظرفیت اجرا شده در مقایسه با قدرت نامی نیروگاه‌ها در کشور به میزان ۵۶۸۱۷ مگاوات، سهمی حدود ۴۰ درصد در این خصوص داشته است. این رقم طی سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ (دوره زمانی ظرفیت‌های اجرا شده توسط مپنا) با توجه به قدرت نامی نیروگاه‌ها در کشور که در این دوره زمانی به میزان ۳۲۳۸۰ مگاوات می‌باشد، رقم حدود ۷۱ درصد می‌شود.

با توجه به جدید بودن حوزه‌های ریلی و نفت و گاز، میانگین سهم بازار شرکت در حمل و نقل ریلی در سال ۱۳۸۸ براساس دامنه فعالیت‌های موردنظر (تامین لکوموتیوهای مسافری و باری برای خطوط بین شهری و E&M متروها و ناوگان‌ آن) حدود ۳۵ درصد است.

گفتنی است، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) در تاریخ ۲۵/۵/۱۳۷۲ تحت شماره ۹۹۱۳۴ به صورت شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و از تاریخ ۳۰/۸/۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز نموده است. به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۶/۵/۱۳۸۳ نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شده است و مرکز شرکت در شهر تهران قراردارد.

سهام شرکت در تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۸۳ به عنوان چهارصدو بیست و ششمین شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و با طبقه‌بندی در صنعت خدمات فنی و مهندسی و با نماد «رمپنا» از تاریخ ۰۴/۰۶/۱۳۸۶ مورد معامله قرار گرفت.

موضوع فعالیت گروه مپنا عبارت است از مدیریت و اجرای طرح‌های نیروگاهی و صنعتی به صورت کلید در دست انجام پروژه‌های حمل ونقل ریلی، انجام پروژه‌های تولید و انتقال برق از مرحله مطالعاتی و امکان‌سنجی تا مرحله انتقال به کارفرما، مدیریت و اجرای طرح‌های بالا دستی و پایین‌دستی نفت و گاز و پتروشیمی، تاسیس شرکت‌ها و مجتمع‌های کارخانه‌ای زیر مجموعه برای انجام فعالیت‌های طراحی‌ و مهندسی، ساخت قطعات و تجهیزات،‌ بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری و اجرای طرح‌ها، تامین منابع مالی، مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در تولید انرژی و پروژه‌های صنعتی، نفت و گاز و پتروشیمی و حمل و نقل ریلی با استفاده از شیوه‌هایی نظیر «ساخت تملک بهره‌برداری» (B.O.O) و «ساخت، بهره‌برداری، واگذاری (B.O.T) و buy back و روش‌های مشابه در داخل و خارج کشور و انجام کلیه امور مالی و بازرگانی، مدیریت منابع وبهره‌گیری از سازندگان داخل و خارج کشور و همچنین کلیه فعالیت‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به تحقق اهداف و ماموریت‌های شرکت منجر می‌شود.

یادآوری این نکته ضروری است، سرمایه‌ شرکت در بدو تاسیس (سال ۱۳۷۲) مبلغ ۲۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۱۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۰۰۰/۲۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله و عمدتا از سال ۱۳۸۴ به مبلغ ۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال (شامل تعداد ۷ میلیارد و ۹۵۰ میلیون سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۶ افزایش یافته است.

شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری صنایع برق و آب صبا، سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا، کارگزاری سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمان و گیلان از سهامداران بالای یک درصد مپنا محسوب می‌شوند، ضمن اینکه سایر سرمایه‌گذاری‌های استانی و سایر معامله‌گران حقیقی و حقوقی ۷۲/۱۳ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند.