هوشنگ نادریان*
اینجانب طی مقاله‌ای در جهت معرفی دیدگاه‌ها، موضوع «تغییر، لازمه اصلاح امور است.» را مطرح کردم و عنوان کردم با توجه به مشکلات پیش‌رو و راه طولانی و...

دشواری که جامعه در جهت بهبود پیش‌رو دارد، اعتقاد دارم در شرایط فعلی جامعه نیازمند طرح‌ها و فکرهای جدید است و ایده‌‌های جدید افراد جدید را می‌طلبد که با استفاده از تجارب حاصله، جامعه را به سوی کمال و اعتلا سوق دهند. در این مقاله سعی می‌کنم دلایل این پیشنهاد را توضیح دهم شاید کمک ناچیزی جهت انتخاب بهتر و شایسته‌تر در انتخابات آتی باشد.بررسی روند انتخابات سه دوره قبل شورای‌عالی نشان از تکرار در انتخاب افراد خاص است؛ در حدی که یکی از دوستان حرفه‌ای اخیرا در نشریه دانش و پژوهش حسابداری، در تحلیلی از انتخابات آتی، ابراز کرده‌اند که 5 تا 6 نفر از اعضای شورا در حال حاضر مشخص است و رقابت برای نفرات هفتم تا یازدهم انجام می‌شود. ضمن احترام به نظر همکار حرفه‌ای باید گفت این قضاوت هرچند با روند انتخابات گذشته منطبق است، اما با منافع بلندمدت جامعه منطبق به نظر نمی‌رسد زیرا اعضای دوره‌های گذشته شورای‌عالی (مشتمل بر اینجانب)، تمامی سعی خود را جهت بهبود امور انجام داده‌ و حتی اگر روند پیشرفت جامعه مورد رضایت اعضای جامعه باشد نیز تغییر و تحول و دادن فرصت به نفرات جدید و شایسته، شرط عقل است. ماندن در نفرات مشخص و انتخاب تکراری جامعه را از تفکرات جدید و اقدامات اصلاحی جدید محروم می‌سازد. همواره باید تلاش کرد همه ظرفیت جامعه به کار‌گرفته شود و هر فکر جدید می‌تواند خون تازه‌ای را به رگ‌های جامعه تزریق کند. نباید با انتخاب تکراری دست رد به سینه نفرات جدید مدیر و مدبر که آمادگی پذیرش مسوولیت هستند، زد و جامعه را از توانایی‌های این عزیزان محروم کرد.جالب توجه اینکه در اصلاحات اساسنامه جامعه که در مراحل نهایی تصویب در مراجع ذیربط دولتی می‌باشد، براساس پیشنهاد جامعه تاکید شده «انتخاب مجدد اعضای شورای‌ عالی حداکثر برای دو دوره متوالی مجاز است.» این امر با فلسفه پرهیز از ایجاد انحصار شورای ‌عالی در یک تفکر خاص و ایجاد زمینه برای چرخش و حضور افراد جدید در شورای‌عالی می‌باشد و منطق قوی نیز دارد که مورد تاکید شورای‌عالی دوره‌های گذشته قرار‌ گرفته ‌است.
ارائه صدا و تصویر جدید از جامعه در مقاطع مختلف همواره یک ضرورت شناخته شده است. ایجاد تعادل در ترکیب شورای‌عالی به ‌نحوی که شورا توان نمایندگی اقشار مختلف جامعه را داشته باشد و تنها یک بخش جامعه تمامی ترکیب جامعه را در اختیار نداشته باشد و اقشار مختلف دارای صدای قابل شنیدن و امکان طرح مستقیم مشکلات و نیازهای خود در ارکان اصلی جامعه را داشته باشند نیز از مسائل مهمی است که ضرورت تغییر در ترکیب شورای‌ عالی آتی را مشهود می‌سازد. این موضوع یعنی تعادل در ترکیب اعضای شورای‌عالی نیز در اصلاحات اساسنامه جامعه دیده شده است.
همکاران‌ گرامی، ما در آستانه انتخابات مهم و تاثیرگذار بر سرنوشت آتی جامعه هستیم. همه وظیفه داریم باحضور فعال، آگاهانه و موثر خود، «شایسته‌سالاری» را در جامعه حرفه‌ای خود به‌ نمایش بگذاریم. شورای‌عالی ویترین‌ و معرف شخصیت جامعه بزرگ حسابداران رسمی است بنابراین حساسیت در انتخاب بسیار بالاست. خوشبختانه در بین داوطلبان عضویت شورای‌عالی افراد با تجربه، خوشنام، آینده‌نگر، دارای تفکرات راهبردی، متعهد به اعتلای جامعه با روحیه ترجیح منافع جامعه بر منافع خود، دارای توان اتحاد جامعه، معتبر در سطح جامعه و ذینفعان، متعهد به اخلاق و ضوابط حرفه‌ای و توانا در شناساندن جامعه و تعامل سازنده با مراجع و ارکان کشور در جهت دفاع از منافع جامعه، وجود دارند. ذینفعان علاقه‌مند به شنیدن صدای جدید از جامعه حسابداران رسمی هستند، «صدای تکراری نشان از رکود و درجا زدن است.» جامعه نیازمند خون تازه است. جامعه حسابداران مستحق داشتن جایگاه به مراتب رفیع‌تر از وضع فعلی است، به شرایط موجود قانع نباشیم. با تعمیق در بررسی عملکردها و اطمینان یافتن از توانایی‌ها و صلاحیت‌های داوطلبین و نماندن در سطح ظاهری اسامی تکراری، سرنوشت مطلوب و آینده‌ای پراز موفقیت را برای جامعه رقم بزنیم. «جامعه حسابداران رسمی هویت دست‌اندرکاران این‌حرفه است، نسبت به انتخاب اعضا مهم‌ترین رکن آن، حساس باشیم.»
*حسابدار رسمی