گروه بورس- در حالی مسوولان وزارت تعاون از ضرورت بورسی شدن شرکت‌های «تعاونی سهام عام» سخن می‌گویند که رییس کمیسیون اصل۴۴ از محدودیت‌های ۶گانه این شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه کشور خبر می‌دهد. به گزارش خبرنگار ما، طی روزهای اخیر، مسوولان وزارت تعاون در گفت‌وگوهای متعدد با رسانه‌ها، ضمن انتقاد از عدم همکاری سازمان بورس برای پذیرش تعاونی‌ها در این بازار، به راه‌اندازی بازار سرمایه‌ای مستقل برای «تعاون» اشاره می‌کنند. پیگیری‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که راه‌اندازی بازار سرمایه بخش تعاون در قالب پیشنهادهایی در برنامه پنجم گنجانده شده که قرار است طی روزهای آینده در کمیسیون تلفیق مجلس پیگیری شود. اما درشرایطی که این وزارتخانه به دنبال تغییر ماهیت شرکت‌های «سرمایه‌گذاری‌های استانی» سهام عدالت به صورت «تعاونی سهامی عام» است، رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴ مجلس، ۶محدودیت را برای بورسی شدن تعاونی‌ها برشمرده است. «حمیدرضا فولادگر» به خبرنگار ما گفت: مطابق ماده ۱۲ قانون اصل۴۴، شرکت‌های تعاونی سهامی عام نمی‌توانند وارد بازار سرمایه کشور شوند و اصولا ساختار این شرکت‌ها کوچک‌ترین شباهتی با ساختار بورس و شرکت‌های سهامی تابع قانون تجارت ندارد.

«بورس» دیر یا زود تسلیم می‌شود

در همین حال معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت تعاون عدم پذیرش تعاونی‌ها در بازار سرمایه از سوی سازمان بورس را اقدامی غیرقانونی دانست و گفت:‌ این سازمان دیر یا زود مجبور به پذیرش تعاونی‌ها در این بازار خواهد شد. «عبدالمجید غریب رضا» در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار داشت: سازمان بورس تاکنون اقدامی برای اصلاح ساختار خود جهت ورود تعاونی‌ها به بورس انجام نداده، در حالی که این امر قانونی و لازم‌الاجرا است.

«غریب رضا» یادآور شد: در مباحثی که در خصوص تدوین برنامه پنجم توسعه در مجلس صورت‌گرفت با پیشنهاد تشکیل یک بازار سرمایه مختص تعاونی‌ها مواجه شدیم که مطالعات لازم در این مورد انجام شده است. وی ادامه داد: ایجاد این بازار یک امر جدی است که می‌تواند در برنامه پنجم اتفاق افتاده و فرصت استفاده از بازار سرمایه کشور را برای بخش تعاون فراهم کند. از سوی دیگر مدیر کل امور مجلس وزارت تعاون از درخواست‌های سرمایه‌گذاری‌های استانی از این وزارتخانه برای تبدیل شدن به تعاونی سهامی عام خبر می‌دهد.

«بهمن الیاسی» در گفت‌وگو با «موج»، با اشاره به مواد قانونی پنج، ۱۲ و ۳۵ قانون اجرای اصل۴۴ در خصوص فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، گفت: هیچ گونه اشکالی از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای محدودیت‌های موجود در ماده پنج در خصوص میزان تملک سهام وارد نشده بود.وی با اشاره به تبدیل هفت شرکت سرمایه‌گذاری استانی به تعاونی سهامی عام، خبر از ارائه درخواست دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به وزارت تعاون برای تبدیل به تعاونی سهامی عام داد.وی با تاکید براینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تعاونی سهامی عام برای ورود به فرابورس مشکلی ندارند، ادامه داد: تلاش براین است که با توجه به تعریف یکسان قانون از شرکت‌های سهامی عام و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شرکت‌های تعاونی سهامی عام هم در بورس پذیرفته شوند.