مدیران پرتفوی 40میلیارد دلاری «عدالت» انتخاب شدند
از راست به چپ: حمید حسینی(خوزستان)-کیومرث احمدی(کردستان)-حمیدرضا متقاعدی(گلستان)- هوشنگ عمرانی(آذربایجان شرقی)-فرهاد شهرکی (سیستان و بلوچستان)- علی حقیقت(فارس) - محمد جواد شیخ (لرستان) در عکس حضور ندارد
«دنیای اقتصاد» روزنامه کثیرالانتشار «کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت» شد

گروه بورس- معصومه‌ طاهرخانی: سرانجام 35میلیون سهامدار عدالت صاحب کانونی شدند که قرار است به نمایندگی از آنها در بیش از 50 شرکت سرمایه‌پذیر «عدالت» ‌اعمال مدیریت کند.
به گزارش خبرنگار ما، مدیران ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، پنج‌ ‌شنبه هفته گذشته به تهران آمدند تا با گفتن «آری» به اساسنامه ۶۰ ماده‌ای، «کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت»‌را پایه‌گذاری کنند.
در کنار تصویب اساسنامه، انتخابات 7 عضو هیات مدیره، بازرس و حسابرس قانونی و روزنامه کثیر‌الانتشار نیز انجام شد تا مقدمات ثبت رسمی تصمیمات برای آغاز به کار رسمی کانون، فراهم شود.
شروع با «هیات سنی» ۳ نفره
اما پیش از برگزاری جلسه مجمع، هر استان باید یک نماینده تام‌الاختیار جهت اعمال رای و در صورت تمایل کاندیدای مورد نظر خود برای شرکت در انتخابات هیات‌مدیره را به هیات موسس کانون معرفی می‌کرد.
در ابتدای این جلسه که با مشارکت ۱۰۰‌درصدی ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی همراه بود، «هیات ناظر» سه نفره برای «نظارت بر انتخابات هیات رییسه» تشکیل شد. این هیات که با عنوان «هیات سنی» نیز معرفی شد با حضور «رضازاده»، مدیرعامل سرمایه‌گذاری فارس، «رجایی» رییس هیات مدیره سرمایه‌گذاری اصفهان و «باقرشاهی»، مدیرعامل سرمایه‌گذاری مرکزی در جایگاه قرار گرفتند.
در کنار هیات سه نفره، «اسماعیل دولت‌آبادی»؛ رییس دبیرخانه ستاد مرکزی سهام عدالت نیز به عنوان مجری حضور داشت تا فرآیند اعلام رسمی انتخابات هیات‌رییسه را اعلام کند.
بعد از اعلام وی، ۱۱ کاندیدای حضور در هیات‌رییسه ۴ نفره جلسه، آمادگی خود را اعلام کردند. این ۱۱ نفر به ترتیب شامل «قربانی» از خراسان شمالی، «مقدس‌زاده» از کرمان، «موسویان» از اصفهان، «پاک‌بین» از تهران، «رضازاده» از فارس، «علیزاده» از مرکزی، «صراف» از خراسان رضوی، «شیرزادی» از همدان، «شیخ» از لرستان، «عمرانی» از آذربایجان شرقی و در نهایت «آستانی» از اردبیل بودند. بعد از رای‌گیری از ۳۰ استان، ۴ کاندیدای هیات رییسه به ترتیب «عمرانی» با ۱۸ رای، «مقدس‌زاده» با ۱۵ رای، «صراف» با ۱۴‌رای و «رضازاده» با ۱۱ رای انتخاب شدند و به ترتیب آرای کسب شده به عنوان رییس، ناظران و منشی در جایگاه قرار گرفتند.
نفتی‌ها پول «عدالت» را نمی‌دهند
«عمرانی»، رییس جلسه ضمن اعلام رسمیت جلسه گفت: مشارکت ۱۰۰‌درصدی استان‌ها برای تشکیل کانون، نشانه عزم جدی برای پایه‌گذاری کانونی است که قرار است مدافع حقوق مشمولان سهام عدالت باشد.
وی در ادامه از زیرمجموعه‌های وزارت نفت و به خصوص شرکت‌‌های پالایشگاهی به عنوان بزرگ‌ترین بدهکاران به سهام عدالت یاد کرد و گفت: بنده آمار مستندی را به وزیر اقتصاد داده‌ام مبنی بر اینکه طی سال‌های 86 و 87 تنها 52‌درصد از زیرمجموعه‌های نفت، سهم سود عدالت را پرداخت کرده‌‌ا‌ند. این درصد برای سال مالی 86، معادل 47درصد و برای سال مالی 87 تنها 7/6‌درصد بوده است.
وی افزود: در چنین شرایطی، متاسفانه بسیاری از مدیران زیرمجموعه نفت اظهار می‌کنند که سهام عدالت نقدینگی را از ما گرفته و اجازه اجرایی شدن طرح‌های توسعه را به ما نمی‌دهد!
بعضی‌ها می‌خواهند «کانون» نباشد
مدیر تصفیه کارگزاری سهام عدالت به پیگیری‌های نمایندگان مجلس برای دریافت اقساط دولت از محل سود سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در کنار مسائل عدیده‌ای که سهام عدالت با آن درگیر است، باید پیگیری‌ها و اصرارهای نمایندگان مجلس را نیز اضافه کرد که به دنبال گرفتن حق‌ سهم دولت هستند. چیزی که اگر بخواهیم با شرایط امروز سهام عدالت به آن فکر کنیم، امکان عملیاتی شدن ندارد.وی تصریح کرد: هنوز بعضی‌ها دنبال تشکیل نشدن کانون یا کمرنگ‌کردن نقش آن در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سهام عدالت هستند.
«اساسنامه» قابلیت تغییر دارد
در ادامه «صراف» دیگر عضو هیات رییسه به اساسنامه کانون اشاره کرد و گفت: اساسنامه کانون قابلیت تغیر دارد و می‌توان این مساله را با تعامل سازمان بورس حل و فصل کرد.
وی افزود: اساسنامه دارای مواردی است که می‌توان در کارگروه‌های کانون نسبت به تغییر یا بهتر شدن آن اقداماتی انجام داد. معتقدم بودن اساسنامه فعلی بهتر از نبودن آن است.
«صراف» یکی دیگر از اعضای هیات رییسه به ظرافت‌های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ما نیاز به افرادی داریم که اشراف به بازار سرمایه و تحلیل محوری داشته باشند؛ چرا که بازار سرمایه مسائل خاص خودش را دارد.
وی تاکید کرد: آگاهی و تحلیل محوری مدیران سرمایه‌گذاری‌های استانی آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بعد از آزادسازی سهام، چنانچه عرضه و تقاضای سهم خاصی از سوی استان‌ها انجام شود، بورس دچار نوسان‌های قیمتی شدیدی خواهد شد.
زمانی برای تصویب حداکثری اساسنامه
در ادامه، هیات رییسه، «بررسی و تصویب اساسنامه» را در دستور کار خود قرار داد.
با مطرح شدن این دستور، برخی از حاضران نسبت به بعضی از بندهای قانونی اساسنامه اعتراض کردند و خواستار بررسی و تغییر آن شدند.
رییس جلسه هم در پاسخ به این اعتراضات عنوان کرد که یکی از شروط عضویت در کانون، پذیرش اساسنامه آن است، بنابراین بهتر است ابتدا اساسنامه پیشنهادی هیات موسس تصویب شود و در موقعیت‌های بعدی و در قالب مجمع فوق‌العاده، اصلاحات مد نظر عملیاتی شود.
وی همچنین از حاضران جلسه درخواست کرد که چنانچه موافق تصویب اساسنامه پیشنهادی هستند، رای خود را با بالا بردن دست اعلام کنند.
بعد از این اعلان رسمی، استان‌ها دستان موافق را بالا بردند و ریاست جلسه، تصویب اساسنامه را با 20 رای موافق اعلام کرد.
اما بعد از تصویب، مخالفان اساسنامه، بار دیگر اعتراضات خود را با صدای بلندتر اعلام کردند.
«عبدالله مومنی»، نماینده استان سمنان، یکی از مخالفان تصویب اساسنامه گفت: باید اساسنامه‌ بررسی و نظر استان‌ها در تصویب بندها مورد ملاحظه قرار گیرد و چنانچه قرار بر تصویب صوری باشد، ما به عنوان استان سمنان از عضویت کانون انصراف می‌دهیم.
بعد از صحبت‌های وی، رییس جلسه از تغییر اساسنامه در کارگروه‌ها و مجامع فوق‌العاده بعدی کانون سخن گفت و به صراحت اعلام کرد که با رای حداکثری استان‌ها، اساسنامه تصویب شده است.
بعد از این گفته‌ها، نماینده استان سمنان به نشانه اعتراض جلسه را ترک و اعلام انصراف خود از عضویت کانون را اعلام کرد.
ما با «بورس» کاری نداریم
«داریوش پاک‌بین»، نماینده استان تهران دیگر معترض تصویب اساسنامه پیشنهادی بود.
وی گفت: همه ما می‌خواهیم کانون تشکیل شود، ولی بهتر است توجه داشته باشید که بچه ناقصی متولد نکنید که مجبور شوید هزینه‌های گزافی برای درمان آن بپردازید. وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که هر استانی نمایندگان خود را برای بررسی اساسنامه معرفی کند تا ما بتوانیم بدون نگرانی از تایید صلاحیت‌ سازمان بورس، منابع دولتی را تحت نظارت دولت برای سهام عدالت استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: چرا باید سهام عدالت را زیرمجموعه جای کوچکی مثل سازمان بورس قرار دهیم؟ چرا باید اجازه دهیم صلاحیت یک جبهه رفته و رزمنده را چهار نفر آدم حرفه‌ای و تخصصی بورس تعیین کنند و چون ما مناسبات خاصی با آنها نداریم، بخواهند ما را رد صلاحیت کنند؟
«پاک‌بین» ادامه داد: ما فقط با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کار می‌کنیم و نه سازمان بورس. ما به تصویب «سبا» کاری نداریم و تنها مطابقت آنها را می‌خواهیم.
لطفا «تنفس» اعلام کنید
نماینده سرمایه‌گذاری استان تهران ضمن اشاره به ایرادات حقوقی اساسنامه گفت: ‌چرا در اساسنامه آمده که تغییر نماینده استان در هیات مدیره کانون باید به تایید «سبا» برسد. بلکه ما معتقدیم که استان باید بتواند هر زمان که اراده کند، نماینده حقیقی خود در کانون را تغییر دهد.
وی افزود: مهم نیست چه کسی برای هیات مدیره کانون انتخاب می‌شود؛ ولی سوال من این است که چرا آیین‌نامه‌های حرفه‌ای برای «تعیین شرایط عضویت اعضای هیات مدیره» چه در کانون و چه در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، تدوین شده است.
وی اظهار داشت: شما بدانید که ما به دنبال «چشم گفتن» به شما نیستیم و بنده به عنوان نماینده تهران درخواست اعلام تنفس برای بررسی حقوقی بندهای اساسنامه را دارم. اما درخواست وی از سوی رییس جلسه مورد پذیرش قرار نگرفت، چرا که «عمرانی» معتقد بود که نمی‌تواند رای ۲۰ استان را فدای اعتراضات یک استان کند. همچنین برخی از استان‌ها هم نسبت به ادامه صحبت‌های نماینده تهران معترض شدند.
چه بخواهید و چه نخواهید، «بورسی» هستید
اما «پاک‌بین» تهدید کرد که در صورت تغییر نکردن اساسنامه، از عضویت کانون خارج می‌شود.
بعد از صحبت‌های نماینده تهران، «ایوب باقرتبار»، رییس اداره نهادهای مالی سازمان بورس که به عنوان ناظر این سازمان در جلسه حضور داشت، در مقام پاسخگویی برآمد.
وی ضمن اشاره به اینکه تشکیل «کانون» به نفع سرمایه‌گذاری‌های استانی است، گفت: بازار سرمایه به عنوان یک نهاد مستقل به دنبال استقلال زیرمجموعه‌های خود است و این امر با نگاهی به اساسنامه نهادهایی که از ما مجوز فعالیت گرفته‌اند، به صراحت خود را نشان می‌دهد. وی افزود: طبق قانون بازار سرمایه، تشکیل هر تشکلی به شکل سرمایه‌گذاری چه در اسم و چه در محتوای کار، نیازمند اخذ مجوز از نهادی به نام سازمان بورس است.
وی تایید صلاحیت حرفه‌ای نهادهایی که مجوز بورس را گرفته‌اند، ضروری دانست و گفت: دوستان در جریان باشند، سرمایه‌گذاری‌های استانی چه عضو کانون بشوند و چه نشوند، باز هم تحت فاکتورهای نظارتی سازمان بورس برای تایید صلاحیت هستند.
وی در عین حال گفت: سازمان مشکلی با اعمال تغییرات در اساسنامه هیچ کدام از زیرمجموعه‌هایش ندارد و این امر به عینه در شرکت‌های بورس اوراق بهادار و کالا و همچنین ۲ کانونی که دارای مجوز بورس هستند، پیاده شده است. بنابراین تغییرات اساسنامه با ارائه پیشنهاد و بررسی‌ها، قابلیت اجرایی دارد.
ما تعهد اخلاقی می‌دهیم
ولی صحبت‌های «باقر تبار» باعث نشد که نماینده تهران اعتراض نکند. در ادامه یکی از حاضران از هیات رییسه خواست که تعهد اخلاقی لازم را برای تغییر اساسنامه به جمع حاضران بدهند. رییس جلسه هم در پاسخ گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد و همه ما برای تغییر اساسنامه متعهد هستیم و در اولین فرصت این کار را انجام خواهیم داد، چرا که طبق قانون اجازه این کار را داریم.
اما نماینده تهران توجهی به صحبت‌های مطرح شده نکرد و با اعلام مجدد مخالفت خود با تصویب اساسنامه، انصراف استان تهران و استان بوشهر را از عضویت در کانون اعلام کرد و گفت: تا زمانی که اساسنامه اصلاح نشود، ما عضو کانون نمی‌شویم و با گفتن این جمله از جلسه خارج شد. با خروج نماینده تهران، یکی از حاضران گفت: استان‌هایی که به نشانه اعتراض جلسه را ترک می‌کنند، باید جوابگوی تک‌تک سهامداران خود باشند و نباید بر اساس نظر شخصی در این جلسه تصمیم‌گیری کنند.
رقابت ۲۰ نفره برای صندلی‌های ۷ نفره
در کنار این حواشی، رییسه جلسه ترجیح داد، دستور بعدی جلسه را که انتخابات اعضای هیات مدیره بود، مطرح کند و از استان‌ها بخواهد آمادگی خود برای کاندیداتوری اعلام کنند.
از میان نمایندگان ۲۸ استان حاضر در جلسه، ۲۴ استان اعلام کاندیداتوری کردند که در نهایت با انصراف استان‌های گیلان، زنجان، ایلام و اردبیل، فهرست نهایی کاندیداها با ۲۰ استان بسته شد.
رییس جلسه عنوان کرد که در این جلسه هر استان دارای یک حق رای است و می‌تواند به 7 کاندیدا رای دهد.
گر چه تقریبا تمام استان‌ها نماینده‌های حقیقی خود را نیز معرفی کرده بودند و از طریق نمایندگان شناخته شده، خود به دنبال راهیابی به هیات مدیره کانون بودند.
بعد از رای‌گیری از استان‌ها، نتیجه نهایی انتخابات به ترتیب زیر اعلام شد:
استان‌های خوزستان با ۲۱ رای، آذربایجان شرقی با ۲۰ رای، گلستان با ۱۷ رای، فارس با ۱۶‌رای، سیستان و بلوچستان با ۱۵ رای، کردستان با ۱۳ رای و لرستان با ۱۲ رای به عنوان اعضای اصلی و استان‌های قم با ۱۲ رای و کرمانشاه با ۱۱ رای به عنوان اعضای علی‌البدل کانون برای سه سال انتخاب شدند.
بعد از انتخابات، نوبت به انتخاب حسابرس و بازرس قانونی رسید که با نظر خواهی از حاضران موسسه‌های حسابرسی «رهبین» به عنوان گزینه اول و «اصول‌نگر آریا» به عنوان گزینه دوم انتخاب شدند.
همچنین تعیین رقم «حق حضور اعضای هیات مدیره» و «حق عضویت اعضا» هم به مجمع فوق‌العاده موکول شد. در نهایت هم کانون روزنامه‌های «دنیای اقتصاد»‌و «اطلاعات» را به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار خود انتخاب کرد.