گروه بورس- معصومه طاهرخانی: یک عضو هیات موسس کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت از عضویت 29 سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در این کانون خبر داد.

«حمید حسینی» در مورد آخرین وضعیت تشکیل کانون گفت: مجمع عمومی موسس کانون فردا برگزار می‌شود و ۳۰ سرمایه‌گذاری استانی می‌توانند اعضای هیات مدیره را انتخاب کنند.
وی افزود: تاکنون 27 سرمایه‌گذاری استانی، کاندیداتوری خود را برای انتخابات اعضای هیات مدیره اعلام کرده‌اند که از این تعداد 22 کاندیدا دارای شخصیت حقیقی و 5 کاندیدای دیگر در قالب حقوقی و با نام استان ثبت‌نام کرده‌اند. البته کاندیداهای اعلام شده نهایی نیستند و احتمال تغییر آنها وجود دارد. «حسینی» در مورد اینکه «چرا یک استان به عضویت کانون درنیامده؟» گفت: مشکلی برای عضویت تنها استان باقیمانده وجود ندارد و براساس پیگیری‌های صورت گرفته، مدارک عضویت این استان در روز برگزاری مجمع در اختیار کانون قرار می‌گیرد.
۲۷کاندید کرسی «عدالت» کدامند؟
عضو هیات موسس کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در مورد اسامی کاندیداهای عضویت در هیات مدیره کانون گفت: 22 استانی که تاکنون نماینده حقیقی خود را معرفی کرده‌اند، شامل استان‌های: تهران، گلستان، یزد، همدان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، خوزستان، قم، لرستان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان رضوی، مرکزی، اصفهان، مازندران اردبیل و گیلان هستند. وی افزود: از طرفی استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویراحمد نیز تنها به صورت حقوقی اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.
وی یادآور شد: روز پنج‌شنبه، ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، اعضای هیات مدیره کانون را به صورت ۷ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی‌البدل انتخاب می‌کنند.
«حسینی» در ادامه، ساختار کانون را متمایز از دیگر کانون‌های دارای مجوز از سازمان بورس برشمرد و افزود: در کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ سهام عدالت، تجمیع آرای اعضا اهمیت دارد، چرا که منافع مشمولان سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر اولویت دارد.
پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که آخرین اعضای هیات موسس کانون، شامل ۶ استان هستند که به ترتیب از استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خوزستان انتخاب شده‌اند.
همه چیز درباره اساسنامه60 ماده‌ای «کانون»
تصویب اساسنامه ۶۰ ماده‌ای کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت یکی از دستورهای مهمی است که قرار است فردا در جریان جلسه مجمع کانون مورد بررسی قرار گیرد. این اساسنامه از سوی هیات موسس تهیه و بعد از بازنگری‌ها و اصلاحات در نهایت به تایید سازمان بورس نیز رسیده است. در بخش‌های زیادی از اساسنامه از مفاد قانون تجارت و مواد مطروحه در قانون بازار اوراق بهادار استفاده شده است.
اما ماهیت حقوقی کانون در ماده 3 این اساسنامه به این شکل تعریف شده که:
«کانون، تشکل خود انتظام به شکل غیردولتی، غیرتجاری، غیرانتفاعی، غیرسیاسی و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است که در اجرای ماده ۵۳ قانون بازار اوراق بهادار و بر اساس دستورالعمل تشکیل و ثبت کانون فعال در بازار اوراق بهادار، برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و از مصادیق کانون‌های تعریف شده در بند ۵ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار محسوب می‌شود.»
همچنین در تبصره 2 این ماده، اشاره شده که «سال مالی کانون از اول دی ماه هر سال آغاز و سی‌ام آذر ماه سال بعد پایان می‌یابد و شروع فعالیت سال اول از تاریخ تاسیس کانون خواهد بود.»
کانون، نماینده‌ استانی‌ها در سرمایه‌پذیرها
در ماده 7 اساسنامه در مورد «اهداف و موضوع فعالیت کانون» توضیح داده شده و در تبصره ذیل این ماده به حضور کانون به نمایندگی از 30سرمایه‌گذاری استانی در مجامع و معرفی نمایندگان در هیات‌مدیره‌ شرکت‌های سرمایه‌پذیر اشاره شده است.
در متن کامل این تبصره آمده است: «با عضویت هر یک از اعضا در کانون، حق رای عضو ناشی از سهام وی در شرکت سرمایه‌پذیر، به کانون منتقل شده و بنابراین کانون حق دارد از جانب آن عضو در مجامع عمومی شرکت‌‌های سرمایه‌پذیر، حضور یافته و رای می‌دهد. در صورتی که موضوع انتخاب اعضای هیات مدیره در مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌پذیر طرح گردد و یک یا چند عضو کانون برای تصدی سمت عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌پذیر نامزد شده باشند، کانون در اعمال این اختیار موظف است، به عضو یا اعضای نامزد شده رای دهد.
در صورتی که عضو یا اعضای نامزد شده، به عضویت هیات‌‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر انتخاب شوند، حق تعیین نماینده یا نمایندگان عضو یا اعضای مذکور برای شرکت در هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر، صرفا در اختیار کانون است. حقوق مندرج در این تبصره با عضویت عضو در کانون، از وی سلب و به کانون منتقل شده و بدون تغییر این اساسنامه قابل برگشت نیست.»
همچنین در ماده ۸ اساسنامه تاکید شده که فعالیت‌های کانون تحت نظارت سازمان بورس است و تمامی اعضای آن موظفند مقررات و چارچوب‌های این نهاد را رعایت کنند. ارکان کانون هم به صورت «مجامع عمومی»، «هیات مدیره»، «هیات سازش و رسیدگی» و «بازرس حسابرس» تعریف شده‌اند که در ماده ۹ اساسنامه به آنها اشاره شده است.
در اساسنامه ذکر شده که «در مجامع عمومی هیچ یک از اعضای کانون نمی‌توانند وکالت بیش از یک عضو دیگر کانون را بر عهده داشته باشند.»
همچنین در ماده ۱۴ هم آمده که «هر عضو کانون فقط یک رای در مجامع عمومی و فوق‌العاده خواهد داشت.»
وظیفه هیات مدیره چیست؟
وظایف و اختیارات هیات مدیره کانون در مواد ۲۴ تا ۳۰ اساسنامه توضیح داده شده است. در ماده ۲۴ اشاره شده که «هیات مدیره به عنوان نماینده قانونی کانون، اداره امور آن را بر عهده دارد. هیات مدیره مرکب از ۷ عضو است که با رای کتبی در مجمع عمومی عادی از بین اعضای کانون برای مدت ۳ سال انتخاب می‌شوند.»
در تبصره 2، ماده 25 هم توضیح داده شده که «اشخاص حقوقی عضو که به عضویت هیات مدیره انتخاب می‌شوند، بعد از معرفی نماینده حقیقی خود در هیات مدیره کانون، حق تغییر وی را ندارند مگر با مجوز «سبا».
در ماده ۲۸ در مورد ترکیب اعضای هیات مدیره سخن به میان آمده و در شرح کامل این ماده آمده است: «هیات مدیره، از بین خود یک نفر را به عنوان رییس هیات مدیره و یک نفر را به عنوان نایب رییس هیات مدیره برای مدت ۳ سال انتخاب می‌کند. همچنین هیات مدیره یک نفر را از بین خود یا خارج از هیات مدیره، به عنوان دبیر کل کانون برای مدت ۳ سال انتخاب می‌کند.» در مورد نحوه اداره جلسات و تصمیم‌گیری‌های هیات‌مدیره، در بند سوم از ماده ۳۰ اساسنامه این گونه توضیح داده شده است: «جلسات هیات‌مدیره با حضور ۵ نفر از نمایندگان اعضای هیات مدیره رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
چگونه عضو «کانون» شویم؟
فصل سوم اساسنامه کانون شرایط «عضویت» اعضا را مورد بررسی قرار داده و در ماده ۴۳ آورده است: «متقاضیان موضوع ماده ۶ این اساسنامه با ارائه تقاضای خود به هیات موسس یا دبیر کانون به عنوان عضو کانون ثبت و اعلام می‌شوند. ارائه تقاضای عضویت به منزله پذیرش این اساسنامه و تغییرات بعدی آن می‌باشد. پس از ارائه تقاضای عضویت توسط متقاضی و ثبت وی به عنوان عضو کانون، وی نمی‌‌تواند از عضویت خود در کانون کناره‌گیری نماید؛ مگر اینکه اساسنامه کانون با رعایت تشریفات مذکور در ماده ۵۸، تغییر و امکان کناره‌گیری از عضویت برای اعضا پیش‌بینی شود.» در ادامه تشریح شرایط عضویت، به ماده ۴۵ می‌رسیم که از ضرورت همکاری اعضا با کانون در صورت نیاز به اطلاعات و گزارش‌های خاص سخن به میان آورده است. همچنین در تبصره ۲ این ماده اشاره شده است: «مدارک، اطلاعات و گزارش‌های دریافت شده از اعضا، محرمانه تلقی شده و کانون حق ندارد آنها را بدون رضایت کتبی عضو مربوطه افشا یا در اختیار اشخاصی دیگر قرار دهد مگر در موارد زیر:
1 - وزارت امور اقتصادی و دارایی، سبا و شورای عالی بورس و اوراق بهادار.
۲ - در صورتی که مدارک، اطلاعات یا گزارش‌ها قبلا منتشر شده باشند.
3 - در صورتی که اطلاعات به صورت سرجمع منتشر یا ارائه شود؛ به طوری که امکان ردیابی و تشخیص اطلاعات مربوط به هر عضو ممکن نباشد.
۴ - در صورتی که وزارت امور اقتصادی و دارایی، سبا، شورای عالی بورس و اوراق بهادار، دادگاه صالح یا سایر مراجع قانونی دستور ارائه یا انتشار مدارک، اطلاعات یا گزارش‌ها را صادر کرده باشد.
5 - در صورتی که مراجع صالح به رسیدگی به تخلفات یا اختلافات درخواست ارائه مدارک، اطلاعات یا گزارش‌ها را نموده باشند.»
فصل چهارم هم به موارد حسابرسی و انحلال کانون اشاره کرده است.

رای نمایندگان، رای کمیسیون است
گروه بورس- رییس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس از ورود استفساریه سهام عدالت برای رای‌گیری در صحن علنی مجلس خبر داد. «حمیدرضا فولادگر» گفت: طی روزهای گذشته بررسی‌های نهایی در مورد استفساریه سهام عدالت در کمیسیون ویژه اصل 44 انجام شده و با جمع‌بندی‌های به عمل آمده، این استفساریه برای رای‌گیری نهایی در فهرست اولویت‌های طرح در صحن علنی مجلس قرار گرفته است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه فهرست انتظار مصوبات یک فوریتی طرح در صحن علنی مجلس زیاد است، از این رو به دنبال جمع‌آوری امضا برای اولویت‌دادن به طرح استفساریه در صحن علنی هستیم. «فولادگر» در مورد برآورد نهایی از نتیجه این استفساریه گفت: با توجه به ماهیت تخصصی بحث مطرح شده در این استفساریه، پیش‌بینی می‌کنیم که رای نمایندگان مجلس تا حد زیادی به نظر کمیسیون نزدیک باشد. وی افزود: تلاش داریم با رای نهایی نمایندگان به این استفساریه، بتوانیم منافع 35میلیون سهامدار عدالت را از طریق بورسی شدن شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری استانی تامین کنیم.